Číňania zas a znova ukázali svetu svoju technologickú dominanciu. Hoci je táto krajina často spájaná s tvrdým politickým režimom, nemožno jej odoprieť rozsiahle úspechy v rámci implementácie moderných technológií, pričom výnimkou rozhodne nie je ani umelá inteligencia (AI). A tú rozhodne nespomíname len-tak náhodou.
Práve s jej pomocou tu totiž dokázali postaviť 158-kilometrový úsek diaľnice spájajúcej Peking, Hongkong a Macao. Aby sme boli konkrétnejší – tento úsek vybudovala úplne sama, bez pričinenia fyzickej ľudskej sily, píše FonTech.sk.
Tento projekt vystupuje ako vôbec prvé rozsiahle stavebné podujatie svojho druhu na svete, keďže úplne všetky hlavné práce boli vykonané umelou inteligenciou, presnejšie robotmi vybavenými touto technológiou.
Roboty, drony aj satelitný systém
Výstavba bola výsledkom precízne koordinovanej spolupráce autonómnych strojov, dronov a ďalších zariadení vybavených pokročilými geolokačnými a polohovacími technológiami. Samozrejme, prítomní boli aj ľudia, avšak tí plnili výhradne úlohu akýchsi dozorcov. Asfaltovanie, zhutňovanie povrchu a osádzanie obrúbníkov zvládli stroje úplne samostatne.
Kľúčom k úspechu boli sofistikované algoritmy umelej inteligencie, ktoré umožnili navigáciu strojov po vymedzených trasách v reálnom čase. Do projektu bol dokonca zahrnutý aj čínsky satelitný systém BeiDou, a to v kombinácii s technológiami na vyhýbanie sa prekážkam a núdzové zastavenie, čím sa zabezpečila vysoká bezpečnosť aj v prípade neočakávaných zvratov.
Stroje medzi sebou neustále komunikovali a synchronizovali svoje činnosti, čím sa minimalizovali chyby, zvýšila efektivita práce a zlepšila kvalita povrchu diaľnice. Povrch bol vďaka adaptívnym úpravám v reálnom čase hladší a odolnejší, než býva štandardom pri tradičnej výstavbe.

Prečo AI namiesto ľudí?
Nasadenie autonómnych technológií jednoducho ponúkalo príliš skvelé výhody. Tými hlavnými boli kratší čas výstavby, nižšie náklady na pracovnú silu a lepšia optimalizácia využitia stavebných materiálov. Okrem samotnej kvality práce však tento spôsob výstavby zabezpečil aj de facto nulové riziko pracovných úrazov, keďže na prácach prakticky chýbal ľudský faktor.
Je pritom dosť možné, že Čína takýchto projektov v blízkej budúcnosti zrealizuje viacero. Má totiž zavedený širší plán modernizácie domácej diaľničnej siete, ktorý zahŕňa prechod na takzvané „smart roads“. V celej Číne už bolo vybudovaných viac ako 2 000 kilometrov týchto inteligentných ciest, ktoré sú navyše vybavené senzormi, podporujú komunikáciu prostredníctvom 5G siete a využívajú cloudové riešenia na zber a spracovanie dát v reálnom čase.
Cieľom tohto úsilia je vytvoriť infraštruktúru, ktorá bude riadne prispôsobená nástupu autonómnych (samojazdiacich) vozidiel.
Pomohol aj Huawei
Na vývoji a realizácii projektu sa podieľali najväčšie technologické spoločnosti Číny, ako sú Huawei, Baidu a Alibaba. Tieto firmy v spolupráci s čínskou vládou pracujú na zavádzaní národných štandardov pre autonómnu dopravnú infraštruktúru. Ich spoločným cieľom je však nielen čo najplynulejší prechod k plne autonómnej doprave, ale aj dosiahnutie inteligentného riadenia premávky a zabezpečenie prínosných inovácií v dopravných systémoch.