V Tichom oceáne, približne 500 kilometrov od pobrežia Aljašky, začala horieť nákladná loď Morning Midas, ktorá prevážala takmer 3 000 automobilov. Na palube sa nachádzalo aj takmer 800 elektromobilov, pričom prvotné informácie indikovali hustý dym šíriaci sa práve z ich palubnej časti. Posádka plavidla bola úspešne a bez zranení evakuovaná a momentálne prebieha vyšetrovanie príčin incidentu. Loď Morning Midas, ktorá bola postavená v roku 2006 a prevádzkovaná britskou spoločnosťou Zodiac Maritime pod libérijskou vlajkou, sa plavila medzi čínskym prístavom Yantai a mexickým prístavom Lazaro Cardenas, kam mala doraziť 15. júna.
Zložité hasenie pre vzdialenosť aj elektromobily
Zásah komplikuje odľahlá poloha lode. Americká pobrežná stráž uviedla, že záchranné a hasičské tímy sa pre náročné poveternostné podmienky, silné morské prúdy a veľkú vzdialenosť dokážu k plavidlu dostať až v pondelok, čo znamená takmer týždňové oneskorenie od vypuknutia požiaru. Medzitým na miesto vyslali pomoc tri ďalšie plavidlá nachádzajúce sa v oblasti, ktoré sledujú situáciu a čakajú na príjazd špecializovaných jednotiek pobrežnej stráže.
Situáciu vážne komplikuje aj vysoký počet elektromobilov. Lítium-iónové batérie, ktoré sú štandardnou výbavou elektrických áut, predstavujú pri požiaroch výrazne vyššie riziko a vyžadujú špecifické hasiace metódy a množstvo vody. Pri likvidácii požiaru jedného elektromobilu môže byť potrebných až 136-tisíc litrov vody počas štyroch hodín, zatiaľ čo tradičné vozidlo so spaľovacím motorom potrebuje zhruba desaťnásobne menšie množstvo vody a výrazne kratší zásah.
Bezpečnostné štandardy lodí pod tlakom
Incident opäť rozvíril diskusiu o bezpečnosti prepravy elektrických vozidiel námornou cestou. Hoci dosiaľ nebolo potvrdené, že požiar vznikol práve na batériách elektromobilov, opakované prípady podobných incidentov volajú po rýchlej revízii a modernizácii lodných bezpečnostných štandardov. Tradičné protipožiarne systémy, ktoré sú na lodiach desiatky rokov zaužívané, využívajú oxid uhličitý, no tento sa ukazuje ako málo efektívny pri horení lítium-iónových batérií. Nemecké poisťovne už upozornili na potrebné zmeny, pričom zdôrazňujú nevyhnutnosť zavedenia účinnejších metód detekcie a zvládania požiarov týkajúcich sa elektromobilov.

Odborníci dlhodobo varujú, že s nárastom podielu elektrických vozidiel na globálnom trhu porastie aj riziko incidentov počas námornej prepravy. Tento prípad nákladnej lode Morning Midas ukazuje naliehavú potrebu adaptácie lodnej infraštruktúry a protipožiarnych systémov na novú technologickú realitu. Poisťovne zároveň apelujú, že namiesto kritiky elektromobilov ako takých, je kľúčové sústrediť sa na prípravu lodných spoločností a investíciu do efektívnejších bezpečnostných opatrení.
Incident prináša širšie poučenie, že následkom technologických zmien v automobilovom sektore musí nasledovať transformácia štandardov dopravy a bezpečnosti. Táto udalosť môže preto pôsobiť ako katalyzátor zásadných zmien v odvetví nákladnej lodnej dopravy a jej regulácií. Vyšetrovanie presných príčin požiaru pokračuje a rozsah škôd na lodi aj jej náklade je aktuálne predmetom ďalších analýz a odhadov.