Akvaparky po celom Slovensku hlásia úbytok návštevníkov. Dôvodom môže byť drahšie vstupné. To zdraželo aj kvôli vyššej DPH. Vodný relax totižto nedostal zvýhodnenú daňovú sadzu a DPH v tomto segmente stúpla.
Ako uvádza spravodajský portál STVR, vodný relax na Slovensku stráca klientov. Prevádzkovatelia vodných parkov a kúpalísk sa musia zmieriť s nižším počtom návštevníkov. Ako sme naznačili, myslia si, že je za tým vyššia daň z pridanej hodnoty (DPH). V rámci konsolidácie od januára 2025 stúpla daň z 10 na 23 percent, čo bol výraznejší skok, ktorý sa premietol aj do cien vstupeniek.
Akvaparky hlásia pokles návštevníkov
Slovenská asociácia akvaparkov, kúpalísk a plavární hovorí, že záujem o tento segment klesol naprieč Slovenskom. Napríklad Aquapark v Dolnom Kubíne, ktorý vlastní mesto, uvádza, že od zvýšenia DPH mu za prvé štyri mesiace klesla návštevnosť o takmer 20 percent v porovnaní s vlaňajškom. Podobne je na tom aj Dunajská Streda. Tam zaznamenali pokles jednodňových návštevníkov o zhruba 5 percent. O niečo lepšie sa darilo vodným parkom v blízkosti lyžiarskych stredísk. Napríklad na Liptove zaznamenali len mierny pokles návštevnosti a podobnú štatistiku hlási aj Poprad. Každopádne, prevádzkovatelia sa zhodujú, že výnosy sú v tomto roku o čosi nižšie než v minulom a to práve kvôli vyššej DPH.
Vodný relax zaťažila vyššia DPH
Konsolidácia, ktorá vstúpila do platnosti od januára tohto roka, priniesla viacero opatrení. Vďaka nim chce vláda vyzbierať financie do štátneho rozpočtu. Konsolidačný balíček však negatívne zasiahol vodný relax. Zníženie dane totižto rátalo s gastroprevádzkami a ubytovacími zariadeniami, vodný relax sa ale medzi zvýhodnenou sadzbou neobjavil. DPH pre vodné parky preto stúpla z 10 na 23 percent, ako sme už spomenuli vyššie.
Nakoľko mnohým prevádzkovateľom stúpli náklady, nevyhnutné bolo aj upravenie cien vstupného. To išlo smerom hore. Podľa niektorých prevádzkovateľov návštevníci tvrdia, že majú menej peňazí a vodný relax nepovažujú za službu, ktorá bola by nevyhnutná k životu. Akvaparky tak čaká neľahká úloha, ako na svoju stranu opäť prilákať pravidelných návštevníkov. Prevádzkovatelia sa zhodujú, že nakoľko aktuálne nevedia znížiť ceny vstupného na pôvodné sumy, respektíve na sumy spred roka, zaujať sa budú snažiť napríklad novými atrakciami.