Asi každý vodič okamžite zbystrí, ak začuje nezvyčajné zvuky, ktoré vydáva jeho auto. Niektoré zvuky signalizujú vážnu poruchu, ktorej oprava vás vyjde stovky eur. Iné zvuky ale napovedajú, že niečo nie je v poriadku, no problém vôbec nemusí byť rozsiahly. Ako rozpoznať jednotlivé zvuky a včas zaistiť správnu nápravu? Téme sa venoval motoristický portál Auto Trendy.
Podozrivé zvuky môžu signalizovať problémy s motorom, prípadne s iným komponentom. Často sa za zvukmi skrýva aj problém s odpružením. Počuť môžete klopkanie, škrípanie alebo hučanie, ktoré je sprievodným javom počas jazdy. Odborníci na motorizmus sa preto snažia vodičom priblížiť, ako sluchom rozlíšiť, či ide o vážnu poruchu.
Nepríjemné zvuky vychádzajúce z motora
Medzi nebezpečné zvuky, ktoré signalizujú, že môže dôjsť k vážnejšej poruche, patrí klepanie, pískanie alebo kovový zvuk. Často totižto naznačujú, že niečo nie je v poriadku s čerpadlom chladiacej kvapaliny alebo s klinovým remeňom. Všetko sú to komponenty, ktoré sú extrémne dôležité pre motor a pre jeho správne fungovanie. Ak tieto zvuky ignorujete a problém neriešite, koledujete si o drahú opravu, prípadne až o výmenu motora za nový. Za veľmi nebezpečné sa považuje dunenie počas zrýchľovania, ktoré môže signalizovať problém s ložiskami.

Svoju pozornosť by ste mali zbystriť aj vtedy, keď počujete kovové klepanie z prednej časti karosérie počas státia. Toto môže signalizovať, že niečo nie je v poriadku s rozvodovým systémom a zrejme bude nutná jeho výmena. Hrkotanie zas naznačuje pretrhnutie rozvodového remeňa alebo preskočenie reťaze. To môže viesť k poškodeniu pohonného systému a narušeniu správneho chodu motora. Hlučná prevádzka turbodúchadla napovedá, že časti motora nie sú správne mazané. Pískanie zas indikuje možné problémy s netesnosťou v systéme prívodu vzduchu.
Možné problémy s odpružením vozidla
Ak má vaše vozidlo problémy s odpružením, zvuky môžu byť rozmanité a zahŕňajú napríklad škrípanie alebo búchanie. Každý z týchto zvukov môže poukazovať na opotrebenie komponentov odpruženia, ku ktorým patria tlmiče, čapy, tyče alebo puzdro stabilizátora. Nielenže máte potom znížený komfort počas jazdy, ale navyše je ohrozená aj bezpečnosť jazdy. Klepanie je intenzívnejšie počas jazdy po nerovnom povrchu a môže znamenať poškodenie zadného nosníka. Ak počujete klepanie počas brzdenia, zrýchľovania alebo pri prechádzaní zákrutami, môže to znamenať, že máte prasknuté pružiny zavesenia. Nepríjemné zvuky môžete počuť aj pri otáčaní volantu. Vŕzganie alebo praskanie naznačuje, že máte poškodené horné ložisko pružiacich stĺpikov.
Ako sa vyhnúť problémom?
Portál Auto Trendy uvádza, že každý neidentifikovateľný zvuk by mal byť pre vodičov popudom k návšteve autoservisu. Včasná diagnostika dokáže predísť vážnejším problémom a navyše vám ušetrí náklady na drahé opravy. Odborník na autá prízvukuje, že dôležitá je pravidelná výmena oleja a iných prevádzkových kvapalín. Vďaka tomu udržíte motor svojho vozidla v dobrom stave. Vhodnou prevenciou pred nečakanými poruchami sú pravidelné technické kontroly a tiež rýchla reakcia na prvé príznaky poruchy. Nezvyčajné zvuky preto netreba ignorovať a vhodné je pre istotu zájsť do autoservisu, kde auto skontrolujú.