Kúpa ojazdeného auta je výhodná, pretože môžete ušetriť nemalú sumu peňazí. Prináša ale so sebou aj mnohé riziká. Potenciálny kupec nikdy nemá istotu, ako s vozidlom zaobchádzal jeho predchádzajúci majiteľ. Problémom môžu byť skryté chyby, stočené kilometre alebo fakt, že auto bolo nabúrané, no predávajúci to zatají. Niektoré znaky ale odhalia, že s autom bolo manipulované.
Ako uvádza motoristický portál Auto Trendy, štatistiky sú neúprosné. Každý siedmy profesionálny predajca áut priznal, že predal vozidlo, ktoré si vyžadovalo okamžité opravy. Kupujúci teda nemá istotu ani vtedy, ak kupuje z autobazáru. Ešte horšie to môže byť v prípade, ak kupuje priamo od majiteľa a ak má tento majiteľ nekalé úmysly.
Dávajte si pozor na tieto znaky
Bežný kupujúci, ktorý nemá dostatok technických znalostí, môže byť ľahko oklamaný. Skryté problémy auta nie sú viditeľné na prvý pohľad. Aj preto sa odporúča v prípade nákupu ojazdeného vozidla, aby ste ho dali preveriť skúsenému automechanikovi. Niektoré znaky si ale môžete všimnúť aj sami. Vďaka nim zistíte, či toto auto nebolo súčasťou vážnej dopravnej nehody. Podľa odborníkov na motorizmus si treba všímať airbag. Po otočení kľúča v zapaľovaní by sa kontrolka airbagu mala na chvíľu rozsvietiť a potom zhasnúť. Ak zostáva svietiť alebo nezasvieti vôbec, môže to znamenať, že airbagy boli aktivované pri nehode. Prípadne, že sú z vozidla odstránené alebo je poškodený systém.
Ďalším znakom, ktorý vám môže napovedať, že auto bolo súčasťou nehody, je farba karosérie. Ak zbadáte rozdiely v odtieňoch laku medzi jednotlivými časťami karosérie, môže to znamenať, že auto bolo opravené. Originálny lak totižto vytvára jednotný odtieň, ktorý by mal byť po celom vozidle. Skúste si preto auto prezrieť z rôznych uhlov a pri rôznom osvetlení. Takto zbadáte rozdiely. Odporúča sa tiež prejsť prstami po povrchu. Továrensky lak býva spravidla hladší než ten, ktorý na auto naniesol opravár. Svoju pozornosť zvýšte vtedy, ak je povrch auta drsnejší alebo tu zbadáte drobné nerovnosti. Toto všetko môže signalizovať, že vozidlo bolo prelakované po nehode.
Na karosérii auta by ste si mali všímať aj ďalšie znaky. Ide o detaily, ktoré mnohí prehliadajú, no napokon skončia s autom, ktoré je po nehode a ani o tom netušia. Zamerajte sa na skrutky. Ak je lak okolo skrutiek poškodený alebo poškriabaný, naznačuje to, že panel demontovali kvôli oprave. Auto z továrne má lak nanesený aj na skrutkách, ktoré upevňujú panely karosérie. Pri kontrole vozidla nevynechajte ani skrutky na blatníkoch, dverách a kapote. Neoriginálne skrutky zväčša signalizujú, že auto bolo opravované po nehode.
Skryté problémy áut
Ako uvádza portál Auto Trendy, podľa prieskumu britskej spoločnosti Carmoola patrí k najčastejšej poruche, ktorú predajcovia zataja, problém s batériou. Potom nasledujú problémy s motorom a zapaľovaním alebo úniky oleja. Prieskum tiež odhalil ďalšie fakty, ktoré nenahrávajú ojazdeným autám do karát. Z prieskumu vyplynulo, že až 19 percent opýtaných si pred kúpou vozidla nerobí žiadnu kontrolu jeho technického stavu. Odborníci odporúčajú dôkladnú kontrolu histórie auta a ako sme spomenuli vyššie – návštevu autoservisu, kde vám auto skontroluje odborník. Investíciu do odbornej prehliadky by ste mali vnímať ako investíciu na ďalšie roky. Ak si totižto kúpite spoľahlivé auto bez skrytých chýb, vyhnete sa nákladným opravám.