Štát zvažuje, že dá mestskej a obecnej polícii väčšie kompetencie, čo môže mať vplyv aj na vodičov. Ako uvádza spravodajský portál TA3, mestská polícia by mohla po novom dávať pokuty aj za prekračovanie maximálnej povolenej rýchlosti.
Samosprávy na tento krok údajne čakajú roky. Znamenalo by to, že vodiči by museli byť na cestách opatrnejší a jazdiť podľa predpisov aj na miestach, kde na to doteraz neboli zvyknutí. Radar by sa mohol objaviť v každej obci.
Pokuty za rýchlosť od mestskej polície
Vodiči si už rokmi zvykli, že pokuty za rýchlosť rozdávajú štátni policajti a pokuty za parkovanie zas príslušníci mestskej polície. Ak však prejde parlamentom návrh, mestská polícia dostane väčšie kompetencie a pokojne od vás môže vymáhať aj pokutu za prekročenie rýchlosti. Samosprávy za väčšie kompetencie mestskej polície bojujú už roky a zdá sa, že čoskoro budú ich prosby vypočuté. Ako sme naznačili, obce a mestá môžu ukladať vodičom pokuty len za zlé parkovanie. Od jesene tohto roka ale môže prísť k zlomu, pretože na stole je nový návrh zákona. Ten by umožnil mestským a obecným policajtom meranie rýchlosti a následné pokutovanie za jej prekročenie.
Pokuty, ktoré by polícia vyzbiera, by išli priamo do rozpočtu samospráv. To znamená, že mestá aj obce by si mohli finančne prilepšiť. Návrh zákona ale zatiaľ nerieši, ako a na čo by mohli tieto peniaze použiť. Predseda ZMOS Jozef Božík pre TA3 povedal, že aktuálne prebiehajú rokovania, či bude tento príjem účelovo viazaný len na bezpečnosť premávky, alebo sa môže použiť aj na iné oblasti.
Česká republika je popredu
Susedná Česká republika je v tomto smere popredu. Mestskí policajti tu majú rozšírené právomoci už roky a bežne ich využívajú. Štátna polícia totižto často nemá kapacity, aby pokryla aj menej frekventované miesta. Rýchlosť sa však prekračuje aj na týchto miestach, čo by mohli vykryť práve mestskí alebo obecní policajti. Primátor Bratislavy Matúš Vallo pripomenul, aké tragédia sa stala na Zochovej pred tromi rokmi. Aj za touto tragédiou bolo prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti.

Samosprávy návrh nového zákona vítajú, avšak potrebovali by pomoc aj od štátu. Viacerí primátori slovenských miest uviedli, že na nové kompetencie sa dokážu pripraviť, no bez pomoci štátu by to bolo ťažšie. Pomoc potrebujú najmä pri financovaní radarov. Radar však nemôže byť umiestnený hocikde. Návrh hovorí, že stacionárne radary sa budú umiestňovať v spolupráci s architektmi, aby nebol narušený verejný priestor. Ako sme spomenuli v úvode, zákon zatiaľ nie je schválený a momentálne je vo fáze vnútrorezortného pripomienkového konania. Pred nadobudnutím účinnosti ho musí chváliť vláda aj parlament. Ak návrh prejde, nový zákon by do platnosti mohol vstúpiť už na jeseň tohto roka.