Elektromobilita zatiaľ nie je na Slovensku taká rozvinutá ako v niektorých iných európskych krajinách. No aj naši vodiči sa už čoskoro dočkajú rýchlych nabíjačiek pre elektrické autá, ktoré dokážu vozidlo nabiť do niekoľkých minút. V počet nabíjacích staníc však Slovensko ešte stále zaostáva.
Ako uvádza spravodajský portál STVR, záujem o kúpu elektromobilov je na Slovensku stále nízky. Dôvodom je aj nedostatočne vybudovaná infraštruktúra a nedostatok nabíjacích bodov na dôležitých cestných komunikáciách.
Slovensko vybuduje rýchle nabíjačky pre EV
Na slovenských diaľniciach sa môžno už čoskoro objaví viac elektrických vozidiel (EV). Po vybudovaní kvalitnej infraštruktúry môžu byť vodiči viac motivovaní, aby vymenili spaľovacie autá za ich elektrické verzie. Ministerstvo hospodárstva SR začalo s obstarávaním rýchlych nabíjačiek pre EV, ktoré auto nabijú za 15 minút. Počas uplynulého roka pribudlo na území Slovenska viac ako 2500 nabíjacích bodov pre elektromobily, no toto číslo je naďalej nepostačujúce a Slovensko za inými výrazne zaostáva. Viaceré z nabíjačiek, ktoré pribudli vlani, sú schopné nabiť EV behom pár minút. Teraz majú pribudnúť ďalšie a to aj napriek tomu, že záujem o kúpu EV je v našej krajine nízky.
Neprehliadnite
Dôvody, prečo ľudia EV nechcú, sú mnohé. Hlavným je ale nedostatočná výdrž batérie či slabá sieť nabíjacích staníc. Aj preto sú Slováci verní klasike s tradičným palivom, prípadne vsadia na auto s hybridným pohonom. Analytici tvrdia, že nabíjačky pre EV chýbajú predovšetkým na diaľničných odpočívadlách. Aj preto nie sú EV pre našich vodičov také pohodlné ako autá so spaľovacími motormi. Vláda teraz počíta s výstavbou 35 nabíjacích prvkov s celkovým počtom 251 nabíjacích bodov. Z toho 219 bodov bude pre osobné a ľahké úžitkové vozidlá a 32 pre nákladné a ťažšie úžitkové vozidlá.
Začnú Slováci prechádzať na elektromobily?
Hoci posilnenie nabíjacej infraštruktúry je dobrým základom pre to, aby Slováci vo väčšej miere začali prechádzať na EV, nemusí to byť tak. Významnú rolu tu zohráva aj cena elektromobilov, ktorá je spravidla vyššia než pri bežných spaľovacích autách. Ultrarýchle nabíjacie body majú pribudnúť pozdĺž diaľnic z východu na západ. Riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobily Patrik Križanský pre STVR povedal: „V realite to znamená, že šofér sa na nabíjacom mieste nabije rádovo za 15 minút. A ak ide napríklad z Bratislavy do Košíc, v princípe ho to nijakým spôsobom neobmedzí.“
Ministerstvo hospodárstva SR chce do tejto infraštruktúry preinvestovať cez 177 miliónov eur z plánu obnovy. Tieto peniaze si majú medzi sebou rozdeliť traja najúspešnejší uchádzači, pričom peniaze na výstavbu a prevádzku týchto nabíjacích bodov budú čerpané počas šestnástich rokov. Dopravný analytik Jozef Drahovský si myslí, že sa tým vyrieši len jeden problém a tým je dostupnosť nabíjačiek. Tvrdí, že každý, kto si ide kúpiť EV, sleduje, kde sú dostupné nabíjačky. Aj preto je počet elektrických áut vyšší v Bratislave než v iných mestách. Investícia do nabíjacích staníc je podľa analytika potrebná a oplatí sa. Na Slovensku však predaje elektrických vozidiel tvoria len jednotky percent.