Ak ste v posledných dňoch vo svojej poštovej schránke našli žltý lístok, nemusí to automaticky znamenať, že potrebujete osobne navštíviť najbližšiu pobočku pošty. V súčasnosti existuje viacero spôsobov, ako vybaviť problém s nedoručenou zásielkou (o čom informujú žlté listy), a to dokonca aj bez toho, aby ste opustili pohodlie svojho domova, píše denník Pravda.
Slovenská pošta upozorňuje, že na kvalitu doručovania má výrazný vplyv aj správanie samotných adresátov. Podľa generálneho riaditeľa pošty Vladislava Kupku patria medzi najčastejšie dôvody, prečo zásielka nepríde včas alebo vôbec, nesprávne alebo neúplne vyplnené údaje na zásielke.
Ide najmä o zle uvedené poštové smerovacie číslo, ktoré môže viesť k nesprávnemu zaradeniu zásielky už v triediacom centre. Ďalšími častými problémami sú chýbajúca alebo nesprávna adresa, absencia telefonického kontaktu, neoznačená poštová schránka či zvonček, prípadne chýbajúce súpisné číslo na rodinnom dome.

Častou komplikáciou potom býva aj to, že adresát nezaktualizuje svoju korešpondenčnú adresu alebo sa odmietne identifikovať, čo je pri doručovaní doporučených a úradných zásielok zákonnou podmienkou. V niektorých prípadoch zákazníci odmietnu zásielku prevziať úplne.
Na strane doručovateľov zase môžu doručenie skomplikovať aj nepredvídané situácie, ako napríklad výpadok pracovníka zo zdravotných dôvodov alebo voľne sa pohybujúce psy, ktoré ohrozujú bezpečnosť doručovateľa.
Žlté listy ako upozornenie
Slovenská pošta však upozorňuje, že moderné technológie dnes umožňujú zákazníkom aktívne manažovať doručenie zásielok. Prostredníctvom mobilnej aplikácie môžu sledovať pohyb zásielky v reálnom čase, meniť adresu doručenia alebo posunúť termín doručenia balíka.
Ak doručenie nebolo úspešné a adresát nájde vo svojej schránke žltý lístok, má možnosť požiadať o opakované doručenie, presmerovanie zásielky na inú adresu (napríklad na pracovisko) alebo o preposlanie na inú poštu, ktorá je bližšie alebo má výhodnejšie otváracie hodiny. Všetky tieto služby sú dostupné cez mobilnú aplikáciu, webové rozhranie Slovenskej pošty, ale aj prostredníctvom call centra.
Žltý lístok podľa pošty často signalizuje doručenie doporučenej alebo úradnej zásielky, ktorá si zo zákona vyžaduje overenie totožnosti a podpis príjemcu. To je dôvod, prečo daná zásielka nemôže byť vložená do schránky – pokiaľ adresát nie je prítomný na zadanej adrese, doručovateľ ju musí vrátiť späť.
Slovenská pošta ukázala zaujímavé čísla
Slovenská pošta ročne doručí viac než 131-miliónov listových zásielok, ktoré zahŕňajú aj úradnú a reklamnú poštu. Okrem toho spracuje viac ako 17-miliónov balíkov a na svojich pobočkách obslúži 55-miliónov zákazníkov. Denne doručí približne 523-tisíc zásielok – jeden doručovateľ ich zvládne doručiť až 200 za deň, pričom počas svojej služby nachodí v priemere 20-tisíc krokov.
Dodáva, že vysokú kvalitu služieb sa jej darí udržiavať aj napriek obrovskému objemu služieb a výzvam, ktorým aktuálne čelí – najmä v súvislosti s nedostatkom pracovnej sily v niektorých regiónoch, napríklad v Bratislave. Dokazovať to má aj chybovosť doručenia, ktorá údajne dosahuje úroveň len 0,03 percenta. Interný audit navyše preukázal, že lehota doručenia balíka je dodržaná v 95 percentách prípadov.
Pomôcť musia aj zákazníci
Slovenská pošta patrí medzi posledné poštové organizácie v Európe, ktoré doručujú zásielky každý pracovný deň. Aj preto vedenie spoločnosti vyzýva verejnosť na spoluprácu – len spoločným úsilím zákazníkov a pošty je možné zabezpečiť plynulé doručovanie zásielok bez zbytočných meškaní či komplikácií.
Správne vyplnené údaje, označená schránka a aktívny prístup zo strany príjemcu môžu výrazne prispieť k tomu, aby každá zásielka dorazila načas a bez problémov.