TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Vodiči, POZOR: EÚ chystá novú smernicu. Mnohé autá môžu byť vyradené z prevádzky!
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Vodiči, POZOR: EÚ chystá novú smernicu. Mnohé autá môžu byť vyradené z prevádzky!

Nad dieselovými autami, ktoré nemajú filter pevných častíc, sa zmráka. Európska únia chystá novú smernicu. Ako sa to dotkne Slovákov?

5. mája 2025 15:40
Lucia Bihuncová
5. mája 2025
Zdieľať
4 min
Zdieľať
V skratke
  • Európska únia razí zelenú politiku, a preto chystá novú smernicu
  • Fámy, ktoré sa šíria internetom, vyvolali u mnohých vodičov obavy
  • Na Slovensku však podobná legislatíva platí už teraz

Hoci Európska únia tlačí na prechod na elektrické vozidlá, medzi vodičmi sú ešte stále populárne klasické benzínové a dieselové motory. A práve nad druhým spomenutým typom motora sa zmráka, pretože EÚ zvažuje zavedenie nových pravidiel.

Ako informoval motoristický portál Auto Trendy, Európska únia zvažuje opatrenie, ktoré sa dotkne dieselových vozidiel bez filtra pevných častíc. Majitelia starších áut sa tak môžu dostať do problémov.

Stopka pre diesel bez filtra pevných častíc?

Európska únia razí zelenú politiku, vďaka ktorej chce odľahčiť záťaž na životné prostredie. Aj preto pripravuje novú smernicu, ktorá by mohla znamenať stopku pre vozidlá bez filtra pevných častíc (DPF). V smernici sa tiež uvádza, že filter by bolo nutné meniť každých 150-tisíc kilometrov. Ako spresňuje motoristický portál, hoci nová smernica vyvoláva u vodičov obavy, nejde o úplnú novinku. Podobné pravidlá v EÚ už platia, avšak mnohí vodiči o nich nevedia.

NEWSBYTE
ÚRSO varuje: Radikálny návrh z Bruselu môže zruinovať Slovensko. Čo nás čaká?

ÚRSO varuje: Radikálny návrh z Bruselu môže zruinovať Slovensko. Čo nás čaká?

POZOR: Android 16 obíde stovky smartfónov! Ste medzi postihnutými? (zoznam)

POZOR: Android 16 obíde stovky smartfónov! Ste medzi postihnutými? (zoznam)

Slovensko čaká deň „D“: Keď nastane, ekonomika sa ocitne v pasci, z ktorej niet návratu

Slovensko čaká deň „D“: Keď nastane, ekonomika sa ocitne v pasci, z ktorej niet návratu

ÚRSO varuje: Radikálny návrh z Bruselu môže zruinovať Slovensko. Čo nás čaká?
ÚRSO varuje: Radikálny návrh z Bruselu môže zruinovať Slovensko. Čo nás čaká?
POZOR: Android 16 obíde stovky smartfónov! Ste medzi postihnutými? (zoznam)
POZOR: Android 16 obíde stovky smartfónov! Ste medzi postihnutými? (zoznam)
Slovensko čaká deň „D“: Keď nastane, ekonomika sa ocitne v pasci, z ktorej niet návratu
Slovensko čaká deň „D“: Keď nastane, ekonomika sa ocitne v pasci, z ktorej niet návratu

Filter pevných častíc (skratka DPF – z anglického Diesel Particulate Filter) je súčasť výfukového systému najmä v dieselových (naftových) autách. Jeho hlavnou úlohou je zachytávať pevné častice sadzí, ktoré vznikajú pri spaľovaní nafty, aby sa nedostávali do ovzdušia. Filter je vyrobený z porézneho materiálu (napr. keramiky), ktorý umožní prechod výfukových plynov, ale zachytí sadze. Po čase sa filter naplní a musí sa vyčistiť takzvanou regeneráciou. Tá môže byť pasívna – pri vyššej teplote výfukových plynov (napr. na diaľnici), alebo aktívna – riadená elektronicky (napr. pridaním paliva, ktoré zvýši teplotu a sadze sa spália).

Neprehliadnite

New York: Koniec autám blokujúcim cyklistické pruhy. Problém vyriešilo strojové učenie
Volvo XC90
TOTO sú najbezpečnejšie autá sveta. Absolvovali extrémne testy (ZOZNAM)
POZOR, automobilka, auto
Na slovenských cestách pribúdajú nebezpeční vodiči. Ak nechcete mať problém, toto radšej nerobte

Filter je mimoriadne dôležitým komponentom, pretože znižuje emisie škodlivín a pomáha autám spĺňať emisné normy. Chráni ovzdušie pred znečistením mikročasticami, ktoré sú škodlivé pre ľudské zdravie. Ak sa filter pravidelne nečistí (napr. ak sa jazdí len po meste), môže sa upchať a spôsobiť poruchy motora alebo znížený výkon. Filter pevných častíc zároveň patrí k drahším komponentom, a preto majú vodiči obavy, že ho budú musieť meniť častejšie.

Legislatíva hovorí jasne

Na internete sa medzi vodičmi začali šíriť správy, ktoré tvrdia, že vozidlá bez filtra pevných častíc môžu byť stiahnuté z prevádzky. Vodiči majú obavy z novej smernice, ktorú pripravuje EÚ, avšak nejde o nič nové. Ako sme naznačili, Európska únia hľadá spôsoby, vďaka ktorým by znížila znečistenie ovzdušia a majitelia, ktorí odstránili filter pevných častíc, by museli namontovať nový. Slovenská legislatíva však podľa portálu Auto Trendy hovorí, že vozidlá, ktoré mali filter pevných častíc namontovaný už z výroby, získali homologizáciu pre túto súčiastku. Odstránenie filtra pevných častíc preto znamená štrukturálnu zmenu vozidla, čo automaticky vedie k zákazu ďalšej prevádzky takéhoto vozidla. Vyplýva z toho, že na Slovensku je jazdenie s autom bez DPF nelegálne už teraz a pri technickej kontrole vozidlo nedostane povolenie na prevádzku. Pre Slovákov tak nová smernica EÚ nepredstavuje riziko navyše.

Zdroj: Depositphotos

Kedy meniť filter pevných častíc?

Životnosť filtra pevných častíc závisí od viacerých faktorov. Niektoré potrebujú výmenu po nájazde 100-tisíc kilometrov, iné vydržia aj 500-tisíc kilometrov. Na životnosť filtra má vplyv napríklad štýl vašej jazdy, kvalita používaného paliva a dokonca aj kvalita ciest, po ktorých ste jazdili. Samozrejme, životnosť sa bude odvíjať tiež od toho, ako kvalitný bol filter z výroby. V priemere však tento komponent vydrží okolo 220- až 250-tisíc kilometrov. Prekročenie tejto hranice väčšinou znamená, že filter bude strácať svoje schopnosti. Nedávne štúdie tvrdia, že filter by sa mal meniť skôr a to po nájazde 150-tisíc kilometrov.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok pozor, peniaze, dôchodok, trinásty dôchodok, daň, povinnosť, dane, asociácia POZOR: Štát zmenil dôležitý ZÁKON. Príspevok pre tisíce Slovákov teraz funguje úplne inak (čo treba vedieť)
Ďalší článok Peniaze, štát, životné minimum OKAMŽITE prehľadajte byt: Za túto „drobnosť“ si doprajete slušné auto či luxusnú dovolenku

Najčítanejšie

peniaze, blesková správa
Zobudíme sa do zlého sna: POTVRDILI ďalšie zvýšenie cien. Slováci budú viac platiť za absolútne základnú vec
13. júla 2025
Dopravná značka ZBE
Vodiči, POZOR: Začala platiť nová dopravná značka. Kto ju nepozná, dostane pokutu 200 €
13. júla 2025
Radar
Tu radšej dávajte pozor: Nasadili 450 rýchlostných radarov, vodiči im neujdú, pokuty počítajú v MILIÓNOCH eur
13. júla 2025
peniaze, fond, euro, bankovky
Koniec legendy na Slovensku po vyše 50 rokoch: Všetci zamestnanci dostali výpovede
13. júla 2025

Najnovšie články

  • Regulačný úrad bije na poplach: TOTO rozhodnutie bude pre Slovensko likvidačné
  • POZOR: Máte jeden z týchto telefónov? Android 16 nedorazí na stovky obľúbených smartfónov! (ZOZNAM)
  • Štát čelí VEĽKÉMU problému: Ekonómovia sa obávajú dňa „D“. Keď nastane, nebude cesty späť
  • Vylialo sa 100 000 litrov rádioaktívnej vody: Potvrdili únik z najväčšieho jadrového reaktoru v Európe
  • Vytvorila sa „atmosférická rieka“: Spadnúť môže gigantický objem zrážok, prepísať má 1000-ročné záznamy

Bude sa vám páčiť

Mimoriadne, Slovensko, vláda, štát, zákon, legislatíva, novela, zákaz

Regulačný úrad bije na poplach: TOTO rozhodnutie bude pre Slovensko likvidačné

14. júla 2025
vodič, volant, chyby za volantom, autoškoly, vibrácie volantu, mýty, auto, riziko

Vodiči, POZOR: Toto je najväčšie riziko na cestách. Mnohí ho podceňujú, no končí fatálne

14. júla 2025
autá, bazár, predaj áut, ojazdené autá, spoľahlivé auto

Hľadáte spoľahlivé auto do 5 000 €? Experti radia, aby ste siahli po týchto (ZOZNAM)

14. júla 2025
EÚ, zákaz vjazdu

Potvrdili ZÁKAZ benzínových áut: EÚ našla dosť dôkazov (+ dátum)

14. júla 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?