Európska komisia navrhla rozsiahlu reformu pravidiel technických kontrol vozidiel, ktorej cieľom je výrazne posilniť bezpečnosť cestnej premávky a znížiť škodlivé emisie v celej Európskej únii (EÚ). Návrh legislatívy momentálne čaká na schválenie v Európskom parlamente a Rade EÚ a ak prejde, zmeny zasiahnu milióny motoristov vrátane množstva slovenských vodičov jazdiacich na starších automobiloch či elektrických vozidlách.
Ročné kontroly vozidiel starších ako desať rokov
Jedným z najdôležitejších bodov pripravovanej reformy je skrátenie intervalu technických prehliadok (STK) zo súčasných dvoch rokov na každý rok. Toto opatrenie by sa týkalo všetkých automobilov a dodávok starších ako desať rokov. Komisia tým sleduje zámer zvýšiť bezpečnostné štandardy na cestách, keďže práve staršie vozidlá často predstavujú vyššie riziko porúch, nehôd, ako aj zvýšených emisií.
Na Slovensku by táto zmena ovplyvnila značný počet vodičov, ktorí jazdia na obľúbených jazdených modeloch áut, ako sú Škoda Octavia III, Fabia III či Superb III. Tieto staršie vozidlá tvoria významnú časť slovenského automobilového parku. Európska komisia argumentuje, že pravidelnejšie technické previerky donútia vodičov dôkladnejšie a častejšie vykonávať údržbu svojich vozidiel, čím by sa znížila nehodovosť a zlepšila kvalita ovzdušia.
Podľa prognóz Komisie sa predpokladá, že vďaka prísnejšiemu systému kontrol by sa medzi rokmi 2026 až 2050 mohlo zabrániť približne 65-tisícom vážnych zranení a zachrániť vyše 7-tisíc ľudských životov na európskych cestách.

Koniec výhod pre elektromobily, kontrolovať sa budú aj batérie
Reformné opatrenia Európskej komisie sa dotknú aj elektrických automobilov, ktoré doteraz požívali zvýhodnenie v rámci technických prehliadok. Súčasné pravidlá zavedené ešte v roku 2014 totiž už nezodpovedajú technologickému pokroku a vývoju v tomto segmente automobilového priemyslu. Elektromobily tak budú musieť absolvovať pravidelné technické kontroly v rovnakých intervaloch ako vozidlá so spaľovacími motormi, pričom osobitná pozornosť sa bude venovať batériám a moderným systémom vozidla.
Batérie elektrických áut prinášajú podľa expertov Európskej komisie riziko potenciálneho prehriatia alebo požiaru. Zavedenie povinných kontrol u elektromobilov má preto za cieľ eliminovať ich technické nedostatky ešte predtým, ako by mohlo dôjsť k vážnym incidentom.
Digitalizácia údajov má zrýchliť administratívu a kontrolu vozidiel
Ako súčasť reformy technických kontrol navrhla Európska komisia zároveň aj prechod na digitálne osvedčenia o registrácii vozidiel. Elektronické dokumenty by podľa plánov Bruselu postupne úplne nahradili existujúce papierové technické preukazy vozidiel, čím by sa výrazne zjednodušili administratívne procesy a urýchlila kontrola údajov o automobiloch naprieč členskými štátmi.
Komisia očakáva, že digitalizácia uľahčí predovšetkým cezhraničné transakcie pri nákupe, predaji, importe či exporte vozidiel v rámci EÚ. Výmena údajov medzi členskými krajinami Únie by mala byť vďaka tomuto kroku efektívnejšia a rýchlejšia, čo by v konečnom dôsledku mohlo priniesť úsporu času i nákladov majiteľom vozidiel.
Hoci nové opatrenia sľubujú významné ekologické, bezpečnostné a administratívne benefity, mnohí vodiči vyjadrujú opodstatnené obavy zo zvýšenia nákladov spojených s údržbou vozidiel a zresmes výraznejšej administratívnej záťaže. Presný termín zavedenia reformy do platnosti zatiaľ známy nie je, návrh ešte musí úspešne prejsť kompletným legislatívnym procesom v Európskom parlamente a Rade EÚ.