Batérie elektromobilov sa neustále vyvíjajú a dôkazom toho je novinka, vďaka ktorej bude nabíjanie expresne rýchle. Indovia totižto vyvinuli batériu, ktorú nabijete za 6 minút. Stačí si odskočiť na kávu a len čo ju dopijete, batéria je dobitá a vy môžete nasadnúť do auta a pokračovať v ceste.
Konkrétne ide o sodíkovo-iónovú batériu, ktorá má okrem rýchleho nabíjania aj ďalšie prednosti. V porovnaní so súčasne používanými batériami v elektrických vozidlách má táto dlhšiu životnosť a riziko požiaru je minimálne. Téme sa venoval motoristický portál Auto Trendy.
Batéria s expresne rýchlym nabíjaním
Slabinou elektromobilov sú ich batérie, pretože vodičom poskytujú zväčša kratší dojazd a je nutné ich častejšie nabíjanie. Toto nabíjanie navyše zoberie vodičom drahocenný čas a ak sa niekam ponáhľajú, je to problém. Batérie EV majú len určitú životnosť a potom ich kapacita klesá v dôsledku prirodzenej degradácie. Tieto nedostatky sa snažili vyriešiť vedci z Indie a prišli na objav, ktorý môže svet elektromobility úplne zmeniť.
Neprehliadnite

Výskumníci z indického inštitútu Jawaharlal Nehru Centre for Advanced Scientific Research vyvinuli nový typ batérie. Ako sme naznačili, ide o sodíkovo-iónovú batériu, ktorá si poradí s doterajšími limitmi. Za jej najväčšiu výhodu je považovaná rýchlosť nabíjania. Na 80 percent svojej kapacity sa nabije za 6 minút. Ak by sme to porovnali s klasickým spaľovacím autom, tak takýto čas je potrebný na natankovanie veľkej nádrže. Vedci si myslia, že nová technológia môže presvedčiť aj najväčších odporcov elektromobilov.
Dlhšia životnosť a vyššia bezpečnosť
Nová batéria má navrch aj v iných oblastiach. Podľa doterajších testov by mala vydržať minimálne 3-tisíc nabíjacích cyklov. Špeciálna konštrukcia zvyšuje aj úroveň bezpečnosti, pretože riziko požiaru hrozí len minimálne. Ako dopĺňa portál Auto Trendy, technológia využíva nanočastice pokryté vrstvou uhlíka a hliníka. Práve toto urýchľuje nabíjanie, ale zároveň vo výraznej miere znižuje tvorbu tepla.
Aby toho nebolo málo, výhodou novej batérie pre elektromobily môže byť aj jej cena. Sodík je dostupnejší než lítium, ktorý využívajú súčasné batérie. Vedci preto rátajú s tým, že takéto batérie sa budú vyrábať za nižšie náklady než tie súčasné. Vďaka tomu by mohli byť aj samotné elektromobily oveľa dostupnejšie pre široké spektrum vodičov. „Lítium je limitovaný zdroj a jeho ťažba má značný dopad na životné prostredie. Sodík je naproti tomu bežný prvok, ktorý nájdeme prakticky všade. Navyše, jeho dostupnosť umožní masovú produkciu batérií bez obáv z vyčerpania surovín,“ tvrdia výskumníci.
Sodíkovo-iónová batéria nezostane len za bránami výskumných laboratórií. Indickí vedci už začali spolupracovať s niekoľkými automobilkami a snažia sa o implementáciu novej technológie do vozidiel. Prvé prototypy môžeme očakávať na cestách v nasledujúcich rokoch. O konkrétnom termíne sa zatiaľ nehovorí.