TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: VEĽKÉ automobilky majú problém: TOTO sa musí okamžite zmeniť, inak hrozí pohroma
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
TECHBYTE.sk > Novinky > Autá > VEĽKÉ automobilky majú problém: TOTO sa musí okamžite zmeniť, inak hrozí pohroma

VEĽKÉ automobilky majú problém: TOTO sa musí okamžite zmeniť, inak hrozí pohroma

Automobilky výrazne pociťujú negatívne dopady stále vyostreného obchodného napätia medzi Spojenými štátmi a Čínou.

23. apríla 2025 17:56
Roman Drexler
23. apríla 2025
Zdieľať
6 min
Zdieľať
V skratke
  • Obchodné napätie medzi Spojenými štátmi a Čínou má čoraz výraznejší dosah
  • Pociťujú ho aj priamo nezainteresované strany
  • Konflikt sa musí čím skôr vyriešiť, situácia je už teraz vážna

Stále pretrvávajúce obchodné napätie medzi dvoma najväčšími ekonomikami sveta – Spojenými štátmi a Čínou – už začína odhaľovať svoje následky. Tie sa pritom netýkajú len priamo zúčastnených strán, ale aj iných, taktiež veľmi dôležitých ekonomík. Jednou z nich je Nemecko, ktorého firmy pôsobiace na území Číny majú v dôsledku konfilktu trpieť vážnymi ťažkosťami, píše denník Teraz.sk.

Túto informáciu pôovdne priniesla agentúra DPA, ktorá sa odvoláva na výsledky prieskumu Nemeckej obchodnej komory (AHK) v Pekingu. Tento prieskum prebiehal od 14. do 17 apríla a zúčastnilo sa ho 143 firiem operujúcich na čínskom trhu. Výsledky ukazujú, že až 86 percent opýtaných subjektov sa už stretlo s negatívnymi dopadmi ciel, ktoré si navzájom udelili Spojené štáty a Čína.

Automobilky výrazne pociťujú negatívne dopady stále vyostreného obchodného napätia medzi Spojenými štátmi a Čínou.
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Výkonný riaditeľ AHK pre východnú Čínu Maximilian Butek upozornil, že táto situácia prehlbuje neistotu medzi podnikmi a zároveň urýchľuje ich snahy o lokalizáciu – teda presun výrobných a obchodných aktivít priamo do Číny. Podľa prieskumu až 38 percent respondentov plánuje zintenzívniť svoje lokalizačné stratégie.

NewsByte
Vodiči, pozor: štát vám ponúka 90-percentnú zľavu, stihnete ju využiť aj vy?

Vodiči, pozor: štát vám ponúka 90-percentnú zľavu, stihnete ju využiť aj vy?

Chystáte sa na dovolenku? Tieto nenápadné chyby vás pripravujú o peniaze, mnohí Slováci ich stále robia (ako im predísť)

Chystáte sa na dovolenku? Tieto nenápadné chyby vás pripravujú o peniaze, mnohí Slováci ich stále robia (ako im predísť)

Slováci, POZOR: Lety po novom už nebudú ako predtým, EÚ zavádza tvrdé pravidlá (čo nás čaká)

Slováci, POZOR: Lety po novom už nebudú ako predtým, EÚ zavádza tvrdé pravidlá (čo nás čaká)

Vodiči, pozor: štát vám ponúka 90-percentnú zľavu, stihnete ju využiť aj vy?
Vodiči, pozor: štát vám ponúka 90-percentnú zľavu, stihnete ju využiť aj vy?
Chystáte sa na dovolenku? Tieto nenápadné chyby vás pripravujú o peniaze, mnohí Slováci ich stále robia (ako im predísť)
Chystáte sa na dovolenku? Tieto nenápadné chyby vás pripravujú o peniaze, mnohí Slováci ich stále robia (ako im predísť)
Slováci, POZOR: Lety po novom už nebudú ako predtým, EÚ zavádza tvrdé pravidlá (čo nás čaká)
Slováci, POZOR: Lety po novom už nebudú ako predtým, EÚ zavádza tvrdé pravidlá (čo nás čaká)

Butek však zároveň upozorňuje, že samotná lokalizácia nemusí byť konečným riešením, nakoľko veľká časť nemeckých firiem v Číne je stále zapojená do exportne orientovaných čínskych dodávateľských reťazcov. Tieto firmy sú preto aj naďalej vystavené nezanedbateľným hrozbám.

Automobilky stoja na prahu veľkej zmeny

Pochopiteľne, ozvlášť tvrdo pociťuje dopady colnej vojny automobilový sektor. Viac ako 9 z 10 firiem (93 percent) v tomto odvetví má v dôsledku ciel evidovať pokles obchodnej aktivity v Číne. Najmä automobilky čelia zložitej situácii, keďže exportne zamerané súčasti ich dodávateľských sietí závisia od globálneho obchodu.

K situácii sa vyjadril dokonca aj Oliver Blume, výkonný riaditeľ koncernu Volkswagen. Pri príležitosti otvorenia autosalónu v Šanghaji (22. apríla) konštatoval, že globálne obchodné bariéry rastú, pritom automobilový priemysel sa má nachádzať na prahu zásadnej zmeny. Uviedol tiež, že Volkswagen a ďalšie spoločnosti z odvetvia vedú konštruktívne rokovania so zástupcami Spojených štátov v snahe zmierniť dopady protekcionistických opatrení.

Neprehliadnite

euro, peniaze, bankovky, mince, daň, poplatok, štát, povinnosť, nižšia DPH, príspevok
Je to KATASTROFA: Peňaženky Slovákov krvácajú, takto ZLE tu nebolo už dlho (čo sa deje)
AKTUÁLNE: Slovensko čelí historicky najväčšiemu prepúšťaniu. Zaniknúť má vyše 200-TISÍC pracovných miest
Lítium, batéria, elektromobil
TÁTO batéria už presvedčí ÚPLNE VŠETKÝCH odporcov elektromobilov. Má DOJAZD až 1500 km

Nádej stále nevyhasla

Obchodné napätie sa ešte vyostrilo začiatkom apríla, keď americký prezident Donald Trump zaviedol nové dovozné clá, ktoré sa týkajú takmer všetkých krajín sveta. Hoci ich uplatňovanie bolo následne pozastavené na 90 dní, clá na čínsky tovar dostali výnimku – naďalej ostali v platnosti, a to v plnej výške, resp. 145 percent. Čína na to zareagovala protiopatreniami, zaviedla clá na americké výrobky vo výške až 125 percent a taktiež obmedzila vývoz niektorých strategických surovín, ako sú kovy a minerály.

Je ale možné, že v blízkej budúcnosti dôjde k vytúženému zvratu. Donald Trump pred pár dňami informoval, že Spojené štáty vedú rozhovory s Čínou ohľadne ciel. Vyjadril pritom celkom optimistický postoj – najväčšie svetové ekonomiky údajne môžu dospieť k dohode, ktorá by ukončila prebiehajúcu obchodnú vojnu.

Prezident zároveň potvrdil, že po zmienenom rozhodnutí zvýšiť clá na čínske dovozy na 145 percent sa uskutočnilo niekoľko rokovaní. V otázke, či osobne rokoval s čínskym prezidentom Si Ťin-pchingom, bol však Trump opatrný a bližšie podrobnosti o priamych kontaktoch neuviedol. Očakáva však, že dôjde k vzniku veľmi výhodnej dohody, a dokonca s talianskou premiérkou diskutoval o ukončení amerických ciel voči EÚ.

Dohoda by rozhodne prospela

Pokiaľ ide o Čínu, tá už prehlásila, že fungovala ešte v čase, kedy Spojené štáty neexistovali, a teda pre ňu clá nepredstavujú likvidačné riziko. Rozhodne ale nemožno povedať, že by krajine nijak neubližovali.

Donald Trump, USA
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Ako sme vás informovali v samostatnom článku na tomto odkaze, podľa odhadov analytikov z Goldman Sachs Group by dôsledky rozšírenej obchodnej vojny mohli zasiahnuť až 20-miliónov pracovníkov v Číne, čo predstavuje zhruba 3 percentá tamojšej pracovnej sily. Čínske hospodárstvo už pritom čelí tlakom zo znižovania platov, prepúšťania a rastúcej automatizácie, čo zahŕňa aj rozsiahlu implementáciu umelej inteligencie (AI), ktorá postupne znižuje potrebu tradičnej pracovnej sily.

Hoci v prvom štvrťroku 2025 zaznamenala čínska ekonomika medziročný nárast hrubého domáceho produktu (HDP) o 5,4 percenta, rovnako ako v predchádzajúcom štvrťroku, ukazovatele z trhu práce nie sú zrovna priaznivé. Podľa údajov spoločnosti QuantCube Technology klesol počet voľných pracovných miest v priebehu posledných dvoch mesiacov takmer o 30 percent (medziročne).

Index budúcich plánov na nábor zamestnancov, ktorý zostavuje Cheung Kong Graduate School of Business (CKGSB), dosiahol v marci šesťmesačné minimum, čo naznačuje výrazné spomalenie dopytu po nových zamestnancoch.

Agentúra Bloomberg pritom odhaduje, že úplná strata čínskeho exportu do Spojených štátov by mohla znížiť HDP Číny až o 3 percentá. Goldman Sachs už dokonca upravila svoju prognózu rastu čínskej ekonomiky na rok 2025 – pôvodne očakávala rast na úrovni 4,5 percentá, po novom predpokladá, že rast dosiahne iba 4 percentá.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Elektromobil Dongfeng Nammi Box Najväčší mýtus ohľadom elektromobilov: Mnohých výsledky testov priam šokovali
Ďalší článok minca, euro, peniaze Nemáte ju doma? Za TÚTO mincu si doprajete luxusnú dovolenku a ešte vám ostane

Najčítanejšie

Mimoriadne
AKTUÁLNE: Potvrdili HROMADNÝ útok. Ľuďom radia, nech sú pripravení na najhoršie. Cieľom sú aj Slováci
14. júna 2025
potvrdené, peniaze
POZOR, veľký operátor ZVYŠUJE ceny: Od júla si za televíziu a internet zákazníci výrazne priplatia
13. júna 2025
Slovensko ako vzor v CELEJ EÚ: Náš vynález chvália všetky ministerstvá, Európska únia ho chce všade
14. júna 2025
ČO SA TO DEJE? Obrovská automobilka z ničoho nič prepúšťa TISÍCKY zamestnancov
13. júna 2025

Najnovšie články

  • Vodiči, POZOR: Od štátu dostanete až 90-percentnú zľavu. Týka sa to aj vás?
  • Dovolenkári, POZOR: Tieto „drobnosti“ vás ZBYTOČNE stoja peniaze. Mnohí o nich vôbec nevedia (čo treba spraviť)
  • Slováci, POZOR: Základná vec už NEBUDE zadarmo. EÚ zavedie extrémne prísne zmeny (čo sa deje)
  • AKTUÁLNE: Taxikári prídu o prácu. Začínajú jazdiť taxíky bez vodiča, prácu prevezmú stroje
  • Experti BIJÚ NA POPLACH: Všetko, čo napíšete, sa zobrazí aj iným ľuďom. TOTO v žiadnom prípade nepoužívajte

Bude sa vám páčiť

USA, Čína, dohoda, clá, mimoriadne

MIMORIADNE: Čína a USA sa opäť „dohodli“. Po mesiacoch tlaku prichádza vytúžená úľava (čo sa deje)

12. júna 2025
mimoriadne, EÚ

Odborníci sa zhodli: TOTO musí EÚ čo najskôr zmeniť. Nielen Slováci prídu o prácu

11. júna 2025
Mimoriadne, peniaze, štát, zákon, DPH, transakčná daň, pokuta

MIMORIADNE: Prichádza 100 % zdražovanie. Hrozí totálny KOLAPS, z ktorého sa nespamätáme (čo sa deje)

9. júna 2025
Čínske elektromobily EÚ

Báť sa má Čína aj Európa: LACNÉ elektromobily sľubuje aj TÁTO nečakaná krajina, chce im dominovať

9. júna 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?

Continue with Google