Mnohí používatelia, ktorí komunikujú s umelou inteligenciou, používajú v rámci konverzácií zdvorilostné frázy. Aj keď nejde o reálneho človeka, chcú sa k AI správať úctivo, a preto často používajú slová ako prosím alebo ďakujem.
Spoločnosť OpenAI, ktorá stojí za najpopulárnejším chatbotom ChatGPT, vyčíslila, že tieto zdvorilostné frázy stoja spoločnosť niekoľko miliónov dolárov. AI totižto musí spracovať každé slovo, ktoré jej používateľ pošle. CEO OpenAI Sam Altman, ale povedal, že ide o náklad, ktorý sa spoločnosti oplatí.
OpenAI míňa milióny na zdvorilostné frázy
Ako uvádza portál Tom’s Hardware, prevádzka umelej inteligencie (AI) je značne nákladná. Spoločnosti musia mať rozsiahly kapitál na potrebný hardvér a spotrebu energie. Najnovšie informácie odhalili, že ak sa používatelia zapájajú aj do neformálnych rozhovorov, počas ktorých používajú zdvorilostné frázy, vedie to k dodatočným výdavkom spoločností. OpenAI uvádza, že sú to desiatky miliónov dolárov. Napriek tomu generálny riaditeľ spoločnosti Sam Altman hovorí, že táto investícia je užitočná. Hoci sa tieto zdvorilostné frázy môžu zdať ako bezvýznamné, práve vďaka nim pôsobí používanie AI o niečo humánnejšie.
Tisícky ľudí používajú umelú inteligenciu denne. Mnohí kvôli práci, iní však s AI konverzujú ako s priateľom a vytvárajú si s ChatGPT virtuálny vzťah. A hoci AI nemôže prejavovať emócie, pretože necíti, ľudia ju vďaka zdvorilostným frázam ako ďakujem alebo prosím vnímajú o čosi ľudskejšie. Portál Tom’s Hardware spresňuje, že spracovanie týchto zdvorilostných fráz nielenže predstavuje zvýšené náklady pre spoločnosti, ale má tiež negatívny dopad na životné prostredie. Aj krátka zdvorilostná odpoveď, ktorá sa skladá z dvoch alebo troch slov, spotrebujete približne 40 až 50 mililitrov vody. Ide o vodu, ktorá sa odparila na chladenie elektrárne alebo samotného dátového centra, nakoľko AI spotrebúva enormné množstvá elektriny.
Možná závislosť na AI
Odborníci hovoria, že spoločnosti, ktoré prevádzkujú umelú inteligenciu, by mali mať možnosť predprogramovať svoje modely tak, aby zvládali bežné a predvídateľné reakcie používateľov a to bez dodatočných nákladov. Síce sa to ľahko povie, v praxi je to už obtiažnejšie. Navyše, umelá inteligencia, ktorá má humánne reakcie, predstavuje aj potenciálne riziko. Výskumníci z OpenAI a MIT naznačujú, že niektorí používatelia sa môžu stať emocionálne alebo celkovo závislými na AI chatbotoch. Je pravdepodobné, že tento scenár nastane, keď sa odpovede AI stanú nerozpoznateľnými od ľudských reakcií.
Redaktor portálu Tom’s Hardware si myslí, že ľudia budú mať pravdepodobne abstinenčné príznaky, ak nebudú môcť komunikovať s AI. Bude to podobné ako pri akejkoľvek inej závislosti. Portál tiež podotýka, že ak ste prémiový používateľ služby ChatGPT, zdvorilostné frázy sa vám počítajú do limitu. Aj platené verzie majú svoje limity, hoci tie sú oveľa viac veľkorysé, než v prípade používateľov, ktorí používajú ChatGPT bezplatne.