Elektromobily, podobne ako všetky autá, čelia počas zimy vyššiemu odporu vzduchu a valivému odporu pneumatík, čo vedie k vyššej spotrebe energie. Významný vplyv má aj zahrievanie interiéru vozidla, no ten je často motoristami preceňovaný.
Podľa odborníka na klimatizáciu a vykurovanie, najnovšie elektrické modely, ako sú Enyaq a Elroq, dokážu vykúriť interiér z -7 °C na príjemných 21 °C približne za štvrťhodinu, pričom spotrebujú len 1,5 kWh energie. Pri priemernej spotrebe elektromobilu v zime okolo 24 kWh/100 km predstavuje takáto spotreba kúrenia stratu len približne 6 kilometrov dojazdu. Po dosiahnutí komfortnej teploty v interiéri klesá výkon vykurovania na udržiavanie teploty približne na 2,6 kW.

Obavy z kolón sú neopodstatnené
Jedným z najčastejších mýtov je obava z vybitia elektromobilu v prípade niekoľkohodinovej dopravnej zápchy počas tuhej zimy. V skutočnosti však tieto obavy nie sú namieste. Modely ako Škoda Enyaq disponujú batériami, ktoré pri plnom nabití umožňujú až 29 hodín kontinuálneho vykurovania kabíny na komfortnú teplotu pri vonkajšej teplote -7 °C.
Okrem toho, moderné elektromobily umožňujú predhriatie interiéru a batérie počas nabíjania, čím sa efektívne znižuje spotreba energie počas jazdy. Toto riešenie výrazne prispieva k optimalizácii zimného dojazdu.
Ako si zimný dojazd vypočítať?
Na lepšiu predstavu o zimnom dojazde elektromobilov poskytuje Škoda svojim zákazníkom orientačnú kalkulačku, ktorá zohľadňuje vonkajšie podmienky, zaťaženie vozidla a ročné obdobie. Reálne výsledky podľa testov ukazujú, že pokles dojazdu môže byť v zime približne o štvrtinu oproti ideálnym podmienkam.
Aj napriek tomu aktuálne modely elektromobilov poskytujú dostatočnú rezervu na komfortné využívanie aj počas zimných mesiacov. Napríklad Škoda Enyaq s maximálnou kapacitou batérie dosahuje dojazd viac ako 570 kilometrov (WLTP), čo aj po odpočítaní zimnej rezervy ponúka dostatočný komfort pre každodennú jazdu.