TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Nafta hlási návrat: TÁTO automobilka jej stále verí, chystá VEĽKÉ veci (čo sa deje)
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Nafta hlási návrat: TÁTO automobilka jej stále verí, chystá VEĽKÉ veci (čo sa deje)

Môže byť nafta ekologická? Veľká automobilka chystá dieselové agregáty, ktoré by spĺňali prísne emisné normy Euro 7.

23. februára 2025 10:27
Roman Drexler
23. februára 2025
Zdieľať
5 min
Zdieľať
V skratke
  • Ešte donedávna sa zdalo, že dieselové motory sú na ústupe, a to hlavne v prospech hybridných a elektrických modelov
  • Najnovšie informácie z automobilového priemyslu naznačujú, že tento trend nemusí byť definitívny
  • Známy koncern pracuje na vývoji nových dieselových agregátov, ktoré by spĺňali prísne emisné normy Euro 7

Nielen Európska únia (EÚ) cieli na čo najskorší zákaz predaja nových vozidiel so spaľovacím motorom. Samozrejme, dôvodom sú emisie, ktorá škodia nášmu životnému prostrediu. Ich „hlavnou“ náhradou má byť elektrický, respektíve batériový pohon. Zdá sa však, že nie všetky automobilky sú ochotné úplne zanevrieť na spaľovací motor, teda aspoň nie v tak blízkej dobe. V hre pritom nie je iba benzín, ale aj nafta.

Ako píše server Auto Trendy, najnovšie informácie z automobilového priemyslu naznačujú, že trend úpadku spaľovákov nemusí byť definitívny. Koncern Stellantis, ktorý zdržuje množstvo obľúbených značiek, vrátane Citroën, Peugeot či Fiat, údajne zamýšľa návrat k naftovým motorom. Konkrétne má pracovať na vývoji nových dieselových agregátov, ktoré by spĺňali prísne emisné normy Euro 7.

Podľa francúzskeho denníka Les Échos by sa tieto motory mohli objaviť v modeloch ako Citroën C5 Aircross a Peugeot 308. Tento krok tak celkom jasne naznačuje, že Stellantis stále vidí v dieselovej technológii významný potenciál, a to aj napriek doterajšiemu poklesu jej popularity.

Spaľovací motor, nafta
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Prečo práve nafta?

Hoci je pravda, že dieselové motory boli v priebehu posledných rokov vystavené tvrdým obmedzeniam, v automobilovom priemysle stále zohrávajú veľmi dôležitú úlohu. Podľa odhadov na európskych cestách momentálne jazdí približne 1,3-milióna áut s naftovým motorom. Toto číslo sa nemusí zdať ako veľké, no skutočne ide o významný časť trhu, ktorá si zaslúži patričnú pozornosť a opateru.

Pokiaľ by sa Stellantis vrátil k dieselovým motorom, mohol by prilákať množstvo nových zákazníkov, ktorí dodnes nedajú na naftu dopustiť. Budú ale musieť spĺňať prísne emisné normy, čo rozhodne nebude jednoduchá úloha. Na druhú stranu, zdá sa, že koncern je na dobrej ceste, aby ekologickejšie „nafťáky“ pretavil do reality.

Vývoj nových dieselových motorov by mohol byť tiež odpoveďou na spomalenie elektrifikácie automobilov. Výrobcovia áut a odborníci čoraz častejšie volajú po prehodnotení plánovaného zákazu spaľovacích motorov, ktorý má v EÚ platiť od roku 2035. Ak sa ukáže, že dieselové motory môžu byť efektívne a ekologickejšie, mohli by sa na trhu udržať oveľa dlhšie.

Stellantis tiež môže týmto krokom cieliť na konkrétny segment zákazníkov, pre ktorý je nafta de facto nevyhnutná. Je ním segment úžitkových vozidiel. Vedúci divízie Stellantis pre Európu, Jean-Philippe Imparato, už skôr naznačil, že diesel zostane kľúčovým pohonom pre úžitkové vozidlá, ako sú dodávky a nákladné automobily.

Neprehliadnite

Auto, e-shop, kúpa, mimoriadne
Prichádza VEĽKÁ zmena: Tisíce ľudí POVINNE naženú späť do autoškoly. EÚ chce výrazne sprísniť pravidlá
Benzín, nafta, tankovanie, čerpacie stanice
Česi tankujú lacnejšie a nepotrebujú pritom ani „lacnú“ ruskú ropu. TOTO je dôvod, ktorý prekvapí
Tvrdý ZÁKAZ naftových aj benzínových áut: Tu budú povolené už len elektromobily

Komerčné vozidlá sa používajú v logistike, stavebníctve a ďalších odvetviach, kde je spoľahlivosť a efektivita prevádzky nevyhnutná. Dieselové motory majú stále výhodu v dlhšom dojazde a schopnosti zvládať náročné podmienky, čo z nich robí nenahraditeľnú súčasť tohto trhu.

Diesel ako hybrid?

Odborníci tiež predpokladajú, že nové dieselové agregáty od Stellantisu by mohli byť kombinované s hybridnou technológiou. Takáto kombinácia by mohla priniesť významné zníženie spotreby paliva a emisií, čím by sa stali ešte atraktívnejšou alternatívou k elektrickým vozidlám. Tie sú totiž stále relatívne drahé a hlavne na menej rozvinutých trhoch trpia vážnymi obmedzeniami. Hybridy sú tak pre mnohých preferovanejšou alternatívou.

Hybridné dieselové motory by mohli ponúknuť ideálne riešenie pre motoristov, ktorí potrebujú spoľahlivé a efektívne vozidlá, no zároveň chcú minimalizovať ekologický dopad. Tento prístup by zároveň pomohol Stellantisu diverzifikovať svoju ponuku a osloviť širšiu skupinu zákazníkov.

Len dočasné riešenie?

Ambície Stellantisu v rámci dieselového pohonu sú rozhodne chvályhodné. Ťažko však povedať, či ide o dlhodobú stratégiu, alebo len o prechodné riešenie pred úplnou elektrifikáciou. Investície do infraštruktúry pre elektromobily si vyžadujú obrovské náklady a čas, preto môže byť modernizovaný diesel vhodným kompromisom na najbližšie roky.

Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Pre bežných motoristov by to mohlo znamenať širší výber vozidiel a dostupnejšiu alternatívu k elektrickým autám, ktoré sú stále výrazne drahšie ako bežné spaľováky. Ak sa Stellantisu podarí vyvinúť ekologickejšie dieselové motory, môže to výrazne zmeniť smer, akým sa bude automobilový priemysel v najbližších rokoch uberať.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Múčny červ, hmyz Hmyz v slovenských potravinách je realitou. Ako zistiť, či sa nachádza vo výrobku (+ NÁVOD)
Ďalší článok Aktuálne, peniaze, zdražovanie AKTUÁLNE: Vodiči, pripravte sa na MASÍVNE zvyšovanie cien. Nová DAŇ výrazne predraží prevádzku áut

Najčítanejšie

Peniaze, ceny, štát, zdražovanie, príspevok, povinnosti, úspory, ušetriť, štipendium, inflácia, DPH, bankrot, konsolidácia, preplatok, príplatky
Slovákom „cinkne“ na účet štedrá suma. Stačí vám vyplniť jediný papier, mnohí o tom nevedia
18. augusta 2025
mimoriadne, EÚ
MIMORIADNE: EÚ si posvieti na naše vodičáky. Odklepla zmenu, ktorá sa vám nebude páčiť
18. augusta 2025
Telekom, Práve sa stalo
AKTUÁLNE: Telekom do Magio TV pridal 15 nových staníc, dostupné sú pre všetkých
19. augusta 2025
Mimoriadne, peniaze, zdražovanie, daň
Stalo sa presne to, čo sme nechceli: Prichádzajú ďalšie dane. Štát ukázal, čo nás čaká a neminie
18. augusta 2025

Najnovšie články

  • Google Pixel Watch 4 a Pixel Buds 2a OFICIÁLNE: Ešte výkonnejšie, kvalitnejšie a chytrejšie
  • Google Pixel 10 (Pro, Pro XL) OFICIÁLNE: Takto masívne vylepšenia sa naozaj často nevidia
  • WhatsApp zavádza BIZARNÚ novinku: Správy už nemusíte písať, spraví to za vás stroj
  • Spaľováky nakoniec zakážu už v roku 2030: Odklepli ešte prísnejšie pravidlá
  • BIELE kruhy mätú aj skúsených vodičov: Mnohí NETUŠIA, čo znamenajú, signalizujú však vážne riziko

Bude sa vám páčiť

Dopravná značka

Na Slovákov čaká PORIADNE drahá lekcia: Novú dopravnú značku nepoznajú ani skúsení, je za ňu 200 € pokuta

20. augusta 2025
POZOR, automobilka, auto

Majú nový bič na vodičov: Daň z paliva skončí, nahradí ju poplatok za každý prejdený kilometer

20. augusta 2025
auto, vodič, peniaze, poplatky

Obľúbená automobilka Slovákov „zamyká“ výkon. Ak ho chcete, potrebujete predplatné (+ cena)

19. augusta 2025
auto, peniaze, automobilka, ojazdené auto, kúpna cena, automobil

Na jednu nádrž cez 2 200 km, spotreba 2,4 l: Toto auto je snom každého Slováka

18. augusta 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?