TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: 0,07 € za KAŽDÝ prejdený kilometer: Snažia sa o to, aby auto už NIKDY nebolo našim majetkom
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

0,07 € za KAŽDÝ prejdený kilometer: Snažia sa o to, aby auto už NIKDY nebolo našim majetkom

Predstavte si auto, za ktoré neplatíte fixnú sumu, ale skôr podľa toho, koľko ho skutočne využívate – takto by mohla vyzerať blízka budúcnosť financovania elektromobilov.

31. januára 2025 9:51
Lukáš Zachar
31. januára 2025
Zdieľať
4 min
Zdieľať
V skratke
  • Automobilky skúšajú inovácie, aby lacné financovanie elektrických vozidiel sprístupnili širšej verejnosti
  • Nový model „Plať podľa najazdených kilometrov“ prináša nižší mesačný poplatok a flexibilnú tarifikáciu za každý prejazd.
  • Otázkou zostáva, či zákazníci akceptujú model zdieľanej mobility, alebo naďalej trvajú na tradičnom vlastníctve vozidla

Automobilový priemysel sa mení rýchlejšie, než by mnohí čakali. Elektromobilita sa stáva centrom pozornosti výrobcov, ktorí hľadajú, ako uľahčiť jej financovanie a osloviť ešte širšie publikum. Najnovšia iniciatíva niektorých európskych značiek prináša koncept známy ako „pay-as-you-go“ – teda platenie podľa prejdených kilometrov.

Tradične sa od kupujúcich očakáva, že za auto zaplatia buď jednorazovo, prostredníctvom lízingu s presne určenou mesačnou splátkou, alebo formou dlhodobého nájmu. Teraz však pribúda nová schéma, kde je základný mesačný poplatok minimálny, no zákazník dopláca malú čiastku za každý jeden najazdený kilometer.

Ako funguje nový systém financovania

V praxi to vyzerá tak, že si zákazník vyberie model elektromobilu, pričom dopredu vie, akú minimálnu sumu zaplatí mesačne. Táto čiastka býva výrazne nižšia než pri klasických lízingoch, no zároveň sa k nej pripočíta istý poplatok za každý kilometer, ktorý reálne odjazdí. Podľa informácií od vybraných výrobcov, medzi ktorých patria napríklad viaceré francúzske či nemecké značky, sa mesačné náklady môžu pohybovať na úrovni 100 eur, plus približne 0,07 eura za kilometer.

Dôležitou podmienkou je, že zákazník musí zaplatiť aspoň za určitý stanovený minimálny počet kilometrov, aj keď ich v skutočnosti nenajazdí. Takto sa vyhýba situácii, keď by niekto auto vlastnil, no celý mesiac nechal stáť nepoužité. Ďalším aspektom, ktorý treba zohľadniť, je údržba a poistenie. Niektoré programy zahŕňajú do mesačného poplatku aj základné servisné prehliadky, aby mal motorista kompletnú starostlivosť o vozidlo.

Kto z toho môže najviac profitovať

Najväčší prínos pocítia najmä ľudia, ktorí jazdia menej, prípadne využívajú auto len na kratšie mestské trasy. Ak totiž používajú automobil primárne cez víkendy alebo na občasné výlety, zaplatia za menej najazdených kilometrov. Potenciálne im tak vyjde prevádzka lacnejšie než pri klasickom lízingu, kde je mesačná splátka fixne stanovená bez ohľadu na to, či s vozidlom jazdíte často, alebo ho nechávate v garáži.

Pre vodičov, ktorí jazdia veľmi veľa, nemusí byť tento systém taký výhodný, keďže každá najazdená míľa či kilometer navyšuje mesačný účet. V takom prípade by mohol ostať tradičný model s fixnou splátkou stále atraktívnejší. Dôležité preto je, aby si záujemca pred uzatvorením zmluvy dôkladne spočítal, koľko kilometrov najazdí priemerne mesačne a aké sú jednotlivé tarifné podmienky.

Neprehliadnite

Držiak do auta
Tento držiak na smartfóny ti v aute nesmie chýbať, má bezdrôtové nabíjanie!
Peniaze, mzdy, príspevok, odvody, daň, 13. dôchodok, odliv mozgov, konsolidácia, rekreačné poukazy, platby
Chystajú novú daň: Platiť sa bude naraz, môže ísť o stovky eur
auto, peniaze, automobilky
Po 5 rokoch stratili až 60 % hodnoty. Obľúbené BMW je na tom najhoršie, tento model najlepšie (ZOZNAM)

Čo znamená koniec vlastníctva auta?

V niektorých krajinách s vyššou hustotou obyvateľstva či lepšími dopravnými spojeniami sa už pozvoľna udomácňuje myšlienka, že vlastniť auto nie je životná nevyhnutnosť. Napriek tomu veľa ľudí oceňuje nezávislosť a pohodlie, ktoré im súkromné vozidlo ponúka. Nové platobné modely síce nepriamo naznačujú, že budúcnosť dopravy by mohla byť viac zdieľaná či flexibilná, no stále ostáva priestor aj pre tých, ktorí si chcú k autu vybudovať trvalejší vzťah.

Použitím princípu „plať podľa toho, koľko jazdíš“ sa výrobcovia snažia prelomiť bariéry elektromobilov – vyššiu nákupnú cenu – a zamerať sa na skupinu zákazníkov, ktorá bola doteraz presvedčená, že e-auto je pre nich priveľká investícia. Elektromobil s takýmto spôsobom financovania však stále znamená určité obmedzenia. Nemáte úplne voľnú ruku v plánovaní dlhých ciest a nemusí to byť ideálne pre pracovné účely, kde sa mesačne najazdí tisíce kilometrov.

Neistá, no vzrušujúca budúcnosť

Trh s elektromobilmi je v pohybe a automobilky skúšajú rozličné postupy, ako urobiť e-autá atraktívnejšími. „Pay-as-you-go“ je iba jeden z mnohých nápadov, no zároveň môže otvoriť dvere aj pre ďalšie služby, ako sú krátkodobé prenájmy, sharingové platformy alebo iné formy predplatného.

Konečná otázka znie, či budú Slováci ochotní vzdať sa klasického vlastníctva. Niektorým môže vyhovovať, že za auto nezaplatia hneď veľkú čiastku, ale len mesačný paušál a poplatok za prejazdené kilometre. Iní zasa uprednostňujú, keď vedia, že po splatení lízingu im auto zostáva. Je to osobné rozhodnutie, ovplyvnené životným štýlom, rodinnou situáciou a ekonomickými možnosťami.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Netflix - nová funkcia Netflix pridal skvelú funkciu, ktorá uľahčí sledovanie obsahu. Oznámil aj dátum Squid Game
Ďalší článok potraviny, pozor, falšované potraviny, nevyhovujúci výrobok, syry, SOI TU radšej nenakupujte: Slovenskí hygienici odhalili mŕtvy hmyz v potravinách aj ďalšie nedostatky

Najčítanejšie

peniaze, bankovky, mince, euro, príspevok
Štát začne Slovákom posielať mimoriadne dôležité listy. Týka sa to úplne všetkých
7. decembra 2025
Palivo, nafta, benzín
Končí veľká sieť čerpacích staníc. Všetky preberie konkurencia
6. decembra 2025
zlodej, auto, noc, zlodeji áut, zlodeji
Toto sú autá, ktoré zlodeji na Slovensku kradnú najčastejšie. Zoznamu kraľuje jedna značka
7. decembra 2025
Peniaze, mzdy, príspevok, odvody, daň, 13. dôchodok, odliv mozgov, konsolidácia, rekreačné poukazy, platby
Štát spravil veľkú chybu. Ľuďom za prácu sľuboval 100 % príplatok, teraz to ide rušiť
6. decembra 2025

Najnovšie články

  • Ešte sa neradujte. Prechod HBO pod Netflix môže byť veľký problém, Trump zakročil
  • Najočakávanejší iPhone už teraz sklamal. Bude mu chýbať absolútne základná vec
  • STVR šokuje privátne televízie. Chce spustiť vlastnú streamovaciu službu
  • Slováci zbytočne prichádzajú denne o desiatky eur. Dôvodom je jedna zásadná chyba
  • Schválili tvrdý zákaz. Po dovŕšení 68 rokov si za volant vozidla už nesadnete

Bude sa vám páčiť

STK

Chystá sa zmena intervalu STK. Ľudia s takýmito autami majú smolu

6. decembra 2025
nočná jazda autom, auto, automobily

Vláda začne pravidelne kontrolovať tachometre: Vodiči zaplatia za každý prejdený kilometer (+ suma)

4. decembra 2025
Slovensko, peniaze, ekonomika, poplatok, Slováci, konsolidácia, štát

Slovensko súhlasí s výdavkami na obranný nástroj EÚ SAFE. Vyčlení 2,3 miliardy eur

4. decembra 2025
tankovanie, benzín, nafta

Možno aj vy stále veríte tomuto mýtu o benzíne. Zbytočne sa pripravujete o peniaze

4. decembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?