TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Ďalšia Slovákom blízka automobilka sa topí v problémoch. STOPLA výrobu, jej budúcnosť je neistá!
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Ďalšia Slovákom blízka automobilka sa topí v problémoch. STOPLA výrobu, jej budúcnosť je neistá!

Automobilka tento týždeň nevyrobí ani jedno auto. Zamestnanci dostali voľno s plne platenou mzdou, budúcnosť je však neistá.

5. decembra 2024 13:03
Roman Drexler
5. decembra 2024
Zdieľať
5 min
Zdieľať
V skratke
  • Známa automobilka dočasne zastavila výrobu
  • Tento týždeň nevyprodukuje ani jedno auto
  • Zamestnanci dostali platené voľno

Viaceré známe automobilky aktuálne zápasia s nepriaznivo hospodárskou situáciou. Nemálo z nich sa pritom teší značnej obľube aj na Slovensku. Žiaľ, zdá sa, že kríza postupne stíha viac a viac mien. Po novom sa do tejto skupiny začlenila aj automobilka Opel, ktorá spadá pod koncern Stellantis.

Ako informuje portál Topspeed.sk, automobilka dočasne zastavila výrobu vo svojom hlavnom závode v nemeckom meste Rüsselsheim, kde zamestnáva vyše 1 500 pracovníkov. Tento týždeň vraj nevyrobí ani jedno auto.

Neprehliadnite

Tesla Cybertruck
Tesla Cybertruck bude meškať, výroba začne v roku 2022
Slovenský InoBat prilákal ďalšiu veľkú rybu: Americkú firmu Ideanomics
V Európe sa rozmáhajú opičie kiahne. O čo ide a treba sa obávať?

Týkať sa to má hlavne modelov Astra a DS 4, ktorých výroba v závode bola úplne prerušená. Podľa informácií od hovorcu značky by sa výroba mala obnoviť v týždni začínajúcom 9. decembra, avšak len v režime jednej zmeny. Tento stav by mal pretrvávať do konca januára budúceho roku, čiže takmer dva mesiace.

Ako-tak dobrou správou je, že zamestnanci budú finančne kompenzovaní. Dostali totiž voľno s plne hradenou mzdou, takže zastavenie výroby na nich nemusí mať úplne negatívny dopad. Vyhliadky na výrobu v závode do budúcnosti však nie sú zrovna ružové, a teda vzbudzujú vážne obavy.

Opel v júni oslávil jubilejné 125. výročie svojho založenia. V minulosti vystupoval ako dcérsky podnik spoločnosti General Motors, v roku 2017 prešiel pod francúzsku PSA, ktorá sa neskôr spojila s koncerom Stellantis. V Rüsselsheime už Opel učiniil viaceré zmeny, vrátane zníženia počtu pracovných miest a modernizácie výroby. Ako bolo spomenuté, v súčasnosti zamestnáva niečo cez 1 500 pracovníkov.

Kríza je rozsiahla

Pretrvávajúca kríza európskeho automobilového priemyslu bola hlavnou témou nedávneho podujatia CEE Automotive Supply Chain, ktorého sa zúčastnili odborníci zo Slovenska, Česka a Európy. Zväz automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR) informoval, že existujú spôsoby, akými sa možno z krízy vymaniť, avšak ich realizácia rozhodne nebude jednoduchá.

Automobilka, auto
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Podujatie, ktoré ZAP SR organizoval spoločne s českým Sdružením automobilového průmyslu (AutoSAP), privítalo viac ako 300 účastníkov z 12 krajín. Alexander Matušek, prezident ZAP SR, uviedol, že výroba a predaj automobilov na území Európy klesli o približne 2-milióny vozidiel, konkrétne v porovnaní s výsledkami vykázanými pred pandémiou koronavírusu. To pre európske automobilky predstavuje vážnu výzvu, ktorú ešte väčšmi umocňujú geopolitické napätia a silná konkurencia čínskych producentov.

Na Slovensku je situácia zatiaľ stabilná, keďže automobilky u nás majú na najbližšie tri roky zabezpečenú produkciu. Aby však táto situácia pretrvala, bude potrebné splniť tri dôležité kritériá, a to znížiť výrobné náklady, zabezpečiť dostatok kvalifikovaných pracovníkov a podporiť environmentálnu udržateľnosť výroby.

Pokiaľ ide o environmentálny aspekt, Petr Novák, člen predstavenstva AutoSAP, upozornil na hrozby pokú za nesplnenie emisných cieľov CO2, ktoré by sa mohli vyšplhať až na 15-miliárd eur.

Problémy pritom sužujú nielen spaľováky, ale aj elektromobily. Sigrid de Vries, generálna sekretárka Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA), podotkla, že automobilový priemysel je pripravený na transformáciu, ktorá prinesie bezemisné formy pohonu.

Táto budúcnosť v nemalej miere zahŕňa aj rozmach elektromobility, resp. elektrických vozidiel. Sekretárka však upozornila, že masovému rozšíreniu elektromobilov bráni hneď niekoľko dôležitých „brzdných“ faktorov, menovite nedostatočný dopyt, chýbajúca infraštruktúra a zložitá regulácia.

Nabíjanie elektromobilu
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Sekretárka taktiež poukázala na smutné štatistiky, podľa ktorých činí trhový podiel elektromobilov v rámci Európy len 10 percent. Pôvodné predpoklady udávali trhový podiel okolo 20 percent až 25 percent do roku 2025.

Trápi sa nejedna automobilka

Ako sme spomenuli, ťažkým obdobím si prechádza viacero automobiliek, nielen Opel. Dávnejšie sme vás informovali o hrozivom prepade koncernu Volkswagen. Škoda ťahala výsledky smerom nahor, avšak jej čísla boli zatienené slabou výkonnosťou ostatných značiek, vrátane Audi, ktorej odbyt sa v druhom kvartáli tohto roka prepadol až o 16 percent. Nedarilo sa dokonca ani kmeňovej značke, ktorej odbyt klesol o 6,6 percenta.

Ďalej tu máme americký Ford, ktorý má na každom predanom elektromobile prerábať okolo 50-tisíc eur. Taktiež treba podotknúť, že automobilka v posledných výsledkoch vykázala len 68-tisíc predaných kusov, čo predstavuje medziročný pokles o 17 percent. V poslednom štvrťroku predal 32-tisíc elektromobilov, teda o 11 percent menej ako v rovnakom období minulého roka.

Napokon nemožno opomenúť výrazný úpadok legendárnej značky Maserati. V priebehu prvých deviatich mesiacov tohto roku sa luxusnej automobilke podarilo predať len 11 800 vozidiel, čo predstavuje takmer polovičný medziročný prepad. V rovnakom období minulého roku automobilka predala 20 400 kusov.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Peniaze, bankovky, euro Od 1. januára bude drahšia ĎALŠIA služba, ktorú majú skoro všetci: Čakajte vyššie faktúry!
Ďalší článok EÚ, peniaze Vodiči, POZOR: EÚ má nové pravidlá, TOTO sa výrazne predraží!

Najčítanejšie

peniaze, bankovky, mince, euro, plat, zánik pracovných miest
Slováci hromadne opúšťajú túto poisťovňu. V januári ich odíde vyše 26 000
16. decembra 2025
Peniaze, bankovky, euro, pokuta, dane, DPH, minimálna mzda, poplatok
Štát výrazne obmedzí hotovosť. Zakáže jej používanie v takom rozsahu ako doteraz
17. decembra 2025
Mobilné aplikácie
POZOR: Tieto aplikácie ihneď vymažte. Vybielia vám bankové konto
15. decembra 2025
Telekom, Práve sa stalo
Telekom prekvapil celé Slovensko, a to doslova. Všetci zákazníci by si mali skontrolovať telefón
18. decembra 2025

Najnovšie články

  • Benzín E10: Pre ktoré autá sa nehodí a je vôbec nebezpečný?
  • Pokuta až 600-tisíc €: Odklepli mimoriadne prísny zákon, „bežná prax“ je po novom trestná
  • Známy potravinový reťazec zatvára. Na Slovensku zrušil už 13 predajní. Čo bude ďalej?
  • Autá v roku 2026 zdražejú o tisíce eur. Dôvodom je nový komponent, je povinný pre všetkých (+ sumy)
  • Energopomoc čakajú nečakané zmeny. Vláda ju mnohým odoberie, vyplatí len 25 %

Bude sa vám páčiť

auto, peniaze, automobilka, ojazdené auto, kúpna cena, automobil

Autá v roku 2026 zdražejú o tisíce eur. Dôvodom je nový komponent, je povinný pre všetkých (+ sumy)

18. decembra 2025
Polícia SR, mimoriadne

Zoberú a vyradia vám auto: Vyše 300-tisíc Slovákov musí konať, odklepli prísny zákon (+ dátum)

18. decembra 2025
Honor, výroba smartfónov

Dostali sme exkluzívny prístup do fabriky HONOR v Číne. Pozrite sa, ako sa vyrábajú a testujú špičkové smartfóny

18. decembra 2025
Mimoriadne, EÚ

MIMORIADNE: Je rozhodnuté. EÚ spaľováky v roku 2035 nezakáže (nové podmienky)

16. decembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?