TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Nová štúdia ZBÚRALA najväčší mýtus o elektromobiloch. Vo veľkom mu veria aj Slováci
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Nová štúdia ZBÚRALA najväčší mýtus o elektromobiloch. Vo veľkom mu veria aj Slováci

Elektromobily sa stále spájajú s nemalým množstvom mýtov, ktoré výrazne brzdia ich prienik, a teda aj ekologické ciele v rámci dopravy.

25. novembra 2024 12:38
Roman Drexler
25. novembra 2024
Zdieľať
5 min
Zdieľať
V skratke
  • O elektromobiloch sa šíri kopa mýtov
  • Veľká časť z nich je však nepravdivá
  • Jedným z nich je aj mýtus hovoriaci o rýchlej degradácii batérií

Hoci sa elektromobily stávajú čoraz pevnejšou súčasťou automobilového priemyslu, stále sa s nimi spája nemalá vlna kritiky, pokiaľ ide o niektoré kľúčové aspekty. Medzi tie nepochybne spadá aj rýchla degradácia batérií, resp. rapídna strata maximálnej kapacity, ktorá vedie k čoraz kratšiemu dojazdu. Je však degradácia skutočne taká rýchla, ako sa mnohí domnievajú? Nová štúdia, na ktorú poukázal server Electrive, tvrdí, že nie.

Rapídna degradácia batérií v elektromobiloch je mýtus, ktorému sa početná skupina odporcov elektromobility rozhodla slepo dôverovať. Áno, batérie časom strácajú maximálnu kapacitu. Tento proces však neprebieha závratným tempom. Práve naopak, štúdia konzultačnej spoločnosti P3 ukázala, že prebieha pomaly a relatívne stabilne.

Neprehliadnite

Tesla stráca bod: Oprava jej elektromobilov je v porovnaní so spaľovákmi podstatne drahšia!
Škoda má eso v rukáve: Prináša zmenu, z ktorej budú ťažiť všetci!
hummer EV
Elektrický Hummer EV je blízko: Bude mať 1 000 konských síl, z 0 na 100 km/h to dá za 3 sekundy

Niet sa čo čudovať, že mnoho mýtov ohľadne elektromobilov sa týka práve batérie. Ide totiž o najdôležitejší a zároveň najdrahší komponent každého elektrického vozidla. Je pochopiteľné, že ľudia majú obavy z rýchleho kazenia a s ním spätej potreby batériu vymeniť za novú, čo zvyčajne predstavuje nemalé náklady. Nie vždy je však potrebné tieto obavy prekrývať s nepodloženými teóriami.

Analyzovala vyše 7-tisíc elektromobilov

Štúdia spoločnosti P3 sa zamerala na problematiku degradácie batérií po najazdení určitého množstva kilometrov. Na získanie všetkých dôležitých údajov uplatnila dva prístupy. V prvom roku vzala 50 vozidiel z vlastného vozového parku a preskúmala ich batérie z hľadiska predchádzajúceho starnutia. Tieto vozidlá vybrala tak, aby získala prehľad o čo najväčšom počte rôznych profilov jazdy a nabíjania, aj aby dokázala identifikovať rozdiely medzi jednotlivými výrobcami.

V druhom kroku sa pričinil rakúsky startup Aviloo, ktorý sa zaoberá diagnostikou batérií. Podľa svojich slov vykonal už viac ako 60-tisíc kapacitných testov.

Celkovo boli v rámci štúdie analyzované dáta z vyše 7-tisíc vozidiel, konkrétne prostredníctvom metódy Premium Test. Ide o formu testu startupu Aviloo, v rámci ktorého sa batéria elektromobilu nabije na 100 percent a s pripojeným kľúčom sa nechá vybiť na 10 percent. Týmto spôsobom sa zohľadňuje nespočetné množstvo ako kľúčových, tak aj vedľajších údajov.

Vzorka zahŕňala aj vozidlá, ktoré mali najazdené viac ako 300-tisíc kilometrov, čo umožnilo podrobnejší posudok starnutia batérií v závislosti od počtu najazdených kilometrov.

Elektromobil
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Čo sa zistilo?

Hodnotenie bolo komplikované, no prinieslo celkom jasné výsledky. V rámci prvých 30-tisíc kilometrov jazdy je strata maximálnej kapacity rýchlejšia. Klesať má zo 100 percent na zhruba 95 percent. Čím viac kilometrov však elektromobil najazdí, tým je degradácia pomalšia. Po 100-tisíc kilometroch má skutočná kapacita batérie dosahovať až 90 percent.

Následne trendová krivka naberá horizontálnu podobu – medzi nájazdom 200-tisíc a 300-tisíc kilometrov je degradácia viac-menej stabilná, drží sa výrazne nad 70 percentami, niekedy sa dokonca približuje až k 87 percentám.

Pokiaľ teda zohľadníme len degradáciu v priebehu prvých desiatok tisíc kilometrov jazdy, áno, degradácia batérie je rýchlejšia. Čím viac kilometrov však elektromobil najazdí, tým pomalšie klesá maximálna kapacita. Z dlhodobého hľadiska tak možno mýtus označiť za nepravdivý.

Nemožno ignorovať skutočnosť, že poprední výrobcovia batérií takmer neustále pracujú na nových technológiách, ktoré súbežne cielia ako na dlhší dojazd na jedno nabitie, tak aj na pomalšiu degradáciu v priebehu času. Niekedy sa im to dokonca darí pri zvyšovaní kapacít v oblasti nabíjania.

Sú aj iné „brzdné“ faktory

Smutným faktom však je, že všetky tie mýty a konšpirácie ohľadne elektromobilov sú jedným z hlavných faktorov, ktoré vplývajú na nízke predaje. Ako sme vás informovali v tomto článku, podľa Sigrid de Vries, generálnej sekretárky ACEA, prienik elektromobilov na európskom trhu výrazne zaostáva za očakávaniami.

Elektromobil
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Tie predpokladali trhový podiel elektrických vozidiel na úrovni 20 percent až 25 percent do roku 2025. V súčasnosti si však pripisujú len zhruba 10-percentný podiel. Uviedla to v rámci 7. ročníka najväčšieho stredoeurópskeho podujatia CEE Automotive Supply Chain.

Samozrejme, vplýva na to aj množstvo iných faktorov menovite:

  • Nedostatočný dopyt;
  • Chýbajúca infraštruktúra;
  • Zložitá regulácia.
Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Peniaze, bankovky, euro Začal platiť nový zákon: Väčšina Slovákov nevie, že existuje. Týka sa úplne všetkých!
Ďalší článok Aktuálne, peniaze, zdražovanie AKTUÁLNE: Slováci dostanú viac peňazí. Sociálna poisťovňa od 1. januára ZVÝŠI viaceré dávky (ZOZNAM)

Najčítanejšie

Peniaze, penzisti, dôchodok
Pre penzistov platí dôležitý termín. Dôchodok si musia vybrať do tohto dátumu
29. novembra 2025
Peniaze, voľno, štát, poplatky, kataster, dôchodok, priemerná mzda, penále, dôchodok
VšZP ľuďom nevráti peniaze. Neteší ju, ako na to reagujú
28. novembra 2025
Diaľničná známka
Skvelá správa pre vodičov. Platnosť diaľničnej známky predĺžili na 16 mesiacov
30. novembra 2025
VšZP, list, pošta, zúčtovanie, podvod, Sociálna poisťovňa, listy
Slovákom začali chodiť nezvyčajné správy z úradu práce. Týkajú sa tisícov ľudí
30. novembra 2025

Najnovšie články

  • Potvrdili výrazný pokles cien elektriny aj plynu
  • Slovenská pošta a Alza spojili sily. Oznámili fantastickú novinku, ušetrí vám čas
  • Mapy Google na Slovensku získajú geniálnu funkciu. Úplne zmení spôsob, ako ich používame
  • Biedronka musí zaplatiť miliónovú pokutu. Úrad v Poľsku odhalil závážne pochybenia
  • Čakajte mimoriadne dôležitú poštu. Oddnes začínajú doručovať nové preukazy

Bude sa vám páčiť

Samsung Galaxy S25 Ultra

Samsung chystá prekvapenie. Obľúbené smartfóny dostanú 60 W nabíjanie

1. decembra 2025
servis, mechanik, STK

Ukázali rebríček najmenej spoľahlivých áut. Vyše 17 % obľúbených modelov nezvládlo technickú kontrolu

1. decembra 2025
EÚ, STK

Tak zlá situácia na STK ako teraz, ešte nebola: Cez kontrolu neprešlo vyše 20 % áut (+ najhoršie modely)

23. novembra 2025
aktuálne, auto, elektromobil

Výrobca iPhonov predstavil vlastný elektromobil. Má s ním veľké ambície

22. novembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?