TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Nová štúdia ZBÚRALA najväčší mýtus o elektromobiloch. Vo veľkom mu veria aj Slováci
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Nová štúdia ZBÚRALA najväčší mýtus o elektromobiloch. Vo veľkom mu veria aj Slováci

Elektromobily sa stále spájajú s nemalým množstvom mýtov, ktoré výrazne brzdia ich prienik, a teda aj ekologické ciele v rámci dopravy.

25. novembra 2024 12:38
Roman Drexler
25. novembra 2024
Zdieľať
5 min
Zdieľať
V skratke
  • O elektromobiloch sa šíri kopa mýtov
  • Veľká časť z nich je však nepravdivá
  • Jedným z nich je aj mýtus hovoriaci o rýchlej degradácii batérií

Hoci sa elektromobily stávajú čoraz pevnejšou súčasťou automobilového priemyslu, stále sa s nimi spája nemalá vlna kritiky, pokiaľ ide o niektoré kľúčové aspekty. Medzi tie nepochybne spadá aj rýchla degradácia batérií, resp. rapídna strata maximálnej kapacity, ktorá vedie k čoraz kratšiemu dojazdu. Je však degradácia skutočne taká rýchla, ako sa mnohí domnievajú? Nová štúdia, na ktorú poukázal server Electrive, tvrdí, že nie.

Rapídna degradácia batérií v elektromobiloch je mýtus, ktorému sa početná skupina odporcov elektromobility rozhodla slepo dôverovať. Áno, batérie časom strácajú maximálnu kapacitu. Tento proces však neprebieha závratným tempom. Práve naopak, štúdia konzultačnej spoločnosti P3 ukázala, že prebieha pomaly a relatívne stabilne.

Neprehliadnite

huawei mate 20 Lite
Huawei Mate 20 Lite sa už predáva u susedov! Takáto je cena a výbava
Apple Car sa v priebehu len 18 minút nabije na 80 %, maximálna rýchlosť presiahne 250 km/h
Takto vyzerá prvý čisto elektrický Jeep. Na jedno nabitie prejde 400 km

Niet sa čo čudovať, že mnoho mýtov ohľadne elektromobilov sa týka práve batérie. Ide totiž o najdôležitejší a zároveň najdrahší komponent každého elektrického vozidla. Je pochopiteľné, že ľudia majú obavy z rýchleho kazenia a s ním spätej potreby batériu vymeniť za novú, čo zvyčajne predstavuje nemalé náklady. Nie vždy je však potrebné tieto obavy prekrývať s nepodloženými teóriami.

Analyzovala vyše 7-tisíc elektromobilov

Štúdia spoločnosti P3 sa zamerala na problematiku degradácie batérií po najazdení určitého množstva kilometrov. Na získanie všetkých dôležitých údajov uplatnila dva prístupy. V prvom roku vzala 50 vozidiel z vlastného vozového parku a preskúmala ich batérie z hľadiska predchádzajúceho starnutia. Tieto vozidlá vybrala tak, aby získala prehľad o čo najväčšom počte rôznych profilov jazdy a nabíjania, aj aby dokázala identifikovať rozdiely medzi jednotlivými výrobcami.

V druhom kroku sa pričinil rakúsky startup Aviloo, ktorý sa zaoberá diagnostikou batérií. Podľa svojich slov vykonal už viac ako 60-tisíc kapacitných testov.

Celkovo boli v rámci štúdie analyzované dáta z vyše 7-tisíc vozidiel, konkrétne prostredníctvom metódy Premium Test. Ide o formu testu startupu Aviloo, v rámci ktorého sa batéria elektromobilu nabije na 100 percent a s pripojeným kľúčom sa nechá vybiť na 10 percent. Týmto spôsobom sa zohľadňuje nespočetné množstvo ako kľúčových, tak aj vedľajších údajov.

Vzorka zahŕňala aj vozidlá, ktoré mali najazdené viac ako 300-tisíc kilometrov, čo umožnilo podrobnejší posudok starnutia batérií v závislosti od počtu najazdených kilometrov.

Elektromobil
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Čo sa zistilo?

Hodnotenie bolo komplikované, no prinieslo celkom jasné výsledky. V rámci prvých 30-tisíc kilometrov jazdy je strata maximálnej kapacity rýchlejšia. Klesať má zo 100 percent na zhruba 95 percent. Čím viac kilometrov však elektromobil najazdí, tým je degradácia pomalšia. Po 100-tisíc kilometroch má skutočná kapacita batérie dosahovať až 90 percent.

Následne trendová krivka naberá horizontálnu podobu – medzi nájazdom 200-tisíc a 300-tisíc kilometrov je degradácia viac-menej stabilná, drží sa výrazne nad 70 percentami, niekedy sa dokonca približuje až k 87 percentám.

Pokiaľ teda zohľadníme len degradáciu v priebehu prvých desiatok tisíc kilometrov jazdy, áno, degradácia batérie je rýchlejšia. Čím viac kilometrov však elektromobil najazdí, tým pomalšie klesá maximálna kapacita. Z dlhodobého hľadiska tak možno mýtus označiť za nepravdivý.

Nemožno ignorovať skutočnosť, že poprední výrobcovia batérií takmer neustále pracujú na nových technológiách, ktoré súbežne cielia ako na dlhší dojazd na jedno nabitie, tak aj na pomalšiu degradáciu v priebehu času. Niekedy sa im to dokonca darí pri zvyšovaní kapacít v oblasti nabíjania.

Sú aj iné „brzdné“ faktory

Smutným faktom však je, že všetky tie mýty a konšpirácie ohľadne elektromobilov sú jedným z hlavných faktorov, ktoré vplývajú na nízke predaje. Ako sme vás informovali v tomto článku, podľa Sigrid de Vries, generálnej sekretárky ACEA, prienik elektromobilov na európskom trhu výrazne zaostáva za očakávaniami.

Elektromobil
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Tie predpokladali trhový podiel elektrických vozidiel na úrovni 20 percent až 25 percent do roku 2025. V súčasnosti si však pripisujú len zhruba 10-percentný podiel. Uviedla to v rámci 7. ročníka najväčšieho stredoeurópskeho podujatia CEE Automotive Supply Chain.

Samozrejme, vplýva na to aj množstvo iných faktorov menovite:

  • Nedostatočný dopyt;
  • Chýbajúca infraštruktúra;
  • Zložitá regulácia.
Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Peniaze, bankovky, euro Začal platiť nový zákon: Väčšina Slovákov nevie, že existuje. Týka sa úplne všetkých!
Ďalší článok Aktuálne, peniaze, zdražovanie AKTUÁLNE: Slováci dostanú viac peňazí. Sociálna poisťovňa od 1. januára ZVÝŠI viaceré dávky (ZOZNAM)

Najčítanejšie

Slovensko, peniaze, konsolidácia, dane, poistenie
Štát bez zľutovania: Prichádza NOVÝ odvod. 130 € mesačne budete platiť povinne (koho sa to týka)
14. novembra 2025
Peniaze, bankovky, euro
POZOR: Tisíce Slovákov čaká studená sprcha. Hrozí im úplná strata dôchodku
15. novembra 2025
Peniaze, euro, bankovky, mince, banky, štát
POZOR: Štát potvrdil novú taktiku. Hotovosť si pýta priamo na mieste (čo sa deje)
16. novembra 2025
Štát ZRUŠIL kontrolu na STK každé 2 roky. Veľa ľudí o tom nevie (kedy chodiť)
15. novembra 2025

Najnovšie články

  • Kaufland chce liečiť zákazníkov: Vo svojich prevádzkach spúšťa zdravotnícke služby
  • Vodiči, POZOR: Zima klope na dvere. Na tieto kontroly nezabudnite, ušetríte nielen peniaze
  • Totálne im PRASKLI nervy: Obľúbené obchody spoplatnili parkovanie, vraj to inak nejde
  • Potvrdili NOVÉ ceny: Státisíce Slovákov si priplatia za volania aj SMS (už platné)
  • POZOR: Máte doma tieto nabíjačky? Hrozia POŽIARE, peniaze vrátia aj bez bločku

Bude sa vám páčiť

parkovanie, platené parkovanie

Totálne im PRASKLI nervy: Obľúbené obchody spoplatnili parkovanie, vraj to inak nejde

17. novembra 2025
nabíjačky

POZOR: Máte doma tieto nabíjačky? Hrozia POŽIARE, peniaze vrátia aj bez bločku

17. novembra 2025
Samsung Galaxy S25

Samsung mení priority: Galaxy S26 uprednostní CENU pred masívnymi vylepšeniami (čo nás čaká)

16. novembra 2025
Tankovanie, nafta, benzín, ceny pohonných hmôt, ušetriť, tankovanie

Chcú umelo spomaliť rýchlosť tankovania: 50-litrovú nádrž by ste tankovali najmenej 5 minút

16. novembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?