TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Nová štúdia ZBÚRALA najväčší mýtus o elektromobiloch. Vo veľkom mu veria aj Slováci
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Nová štúdia ZBÚRALA najväčší mýtus o elektromobiloch. Vo veľkom mu veria aj Slováci

Elektromobily sa stále spájajú s nemalým množstvom mýtov, ktoré výrazne brzdia ich prienik, a teda aj ekologické ciele v rámci dopravy.

25. novembra 2024 12:38
Roman Drexler
25. novembra 2024
Zdieľať
5 min
Zdieľať
V skratke
  • O elektromobiloch sa šíri kopa mýtov
  • Veľká časť z nich je však nepravdivá
  • Jedným z nich je aj mýtus hovoriaci o rýchlej degradácii batérií

Hoci sa elektromobily stávajú čoraz pevnejšou súčasťou automobilového priemyslu, stále sa s nimi spája nemalá vlna kritiky, pokiaľ ide o niektoré kľúčové aspekty. Medzi tie nepochybne spadá aj rýchla degradácia batérií, resp. rapídna strata maximálnej kapacity, ktorá vedie k čoraz kratšiemu dojazdu. Je však degradácia skutočne taká rýchla, ako sa mnohí domnievajú? Nová štúdia, na ktorú poukázal server Electrive, tvrdí, že nie.

Rapídna degradácia batérií v elektromobiloch je mýtus, ktorému sa početná skupina odporcov elektromobility rozhodla slepo dôverovať. Áno, batérie časom strácajú maximálnu kapacitu. Tento proces však neprebieha závratným tempom. Práve naopak, štúdia konzultačnej spoločnosti P3 ukázala, že prebieha pomaly a relatívne stabilne.

Neprehliadnite

Ilustračný obrázok
Huawei chcel vyvinúť elektromobil. Nakoniec však zmenil plány
Elektromobily, cena
Nabíjanie elektromobilov „zadarmo“? Stačí na to jeden šikovný nástroj
Tesla Model 3
Výrobnú linku Tesly sabotoval jeden zo zamestnancov, všetci sú na pozore!

Niet sa čo čudovať, že mnoho mýtov ohľadne elektromobilov sa týka práve batérie. Ide totiž o najdôležitejší a zároveň najdrahší komponent každého elektrického vozidla. Je pochopiteľné, že ľudia majú obavy z rýchleho kazenia a s ním spätej potreby batériu vymeniť za novú, čo zvyčajne predstavuje nemalé náklady. Nie vždy je však potrebné tieto obavy prekrývať s nepodloženými teóriami.

NEWSBYTE
Zničujúci dopad na peňaženky Slovákov: Nové dane zasiahnu aj tých, čo už teraz ledva vyžijú

Zničujúci dopad na peňaženky Slovákov: Nové dane zasiahnu aj tých, čo už teraz ledva vyžijú

Vodiči pozor: Mestá dostanú nové právomoci, pokuty budú pršať ako nikdy predtým

Vodiči pozor: Mestá dostanú nové právomoci, pokuty budú pršať ako nikdy predtým

Mnohí Slováci zaplatia odvody DVOJNÁSOBNE: Toto ich môže veľmi nepríjemne prekvapiť

Mnohí Slováci zaplatia odvody DVOJNÁSOBNE: Toto ich môže veľmi nepríjemne prekvapiť

Zničujúci dopad na peňaženky Slovákov: Nové dane zasiahnu aj tých, čo už teraz ledva vyžijú
Zničujúci dopad na peňaženky Slovákov: Nové dane zasiahnu aj tých, čo už teraz ledva vyžijú
Vodiči pozor: Mestá dostanú nové právomoci, pokuty budú pršať ako nikdy predtým
Vodiči pozor: Mestá dostanú nové právomoci, pokuty budú pršať ako nikdy predtým
Mnohí Slováci zaplatia odvody DVOJNÁSOBNE: Toto ich môže veľmi nepríjemne prekvapiť
Mnohí Slováci zaplatia odvody DVOJNÁSOBNE: Toto ich môže veľmi nepríjemne prekvapiť

Analyzovala vyše 7-tisíc elektromobilov

Štúdia spoločnosti P3 sa zamerala na problematiku degradácie batérií po najazdení určitého množstva kilometrov. Na získanie všetkých dôležitých údajov uplatnila dva prístupy. V prvom roku vzala 50 vozidiel z vlastného vozového parku a preskúmala ich batérie z hľadiska predchádzajúceho starnutia. Tieto vozidlá vybrala tak, aby získala prehľad o čo najväčšom počte rôznych profilov jazdy a nabíjania, aj aby dokázala identifikovať rozdiely medzi jednotlivými výrobcami.

V druhom kroku sa pričinil rakúsky startup Aviloo, ktorý sa zaoberá diagnostikou batérií. Podľa svojich slov vykonal už viac ako 60-tisíc kapacitných testov.

Celkovo boli v rámci štúdie analyzované dáta z vyše 7-tisíc vozidiel, konkrétne prostredníctvom metódy Premium Test. Ide o formu testu startupu Aviloo, v rámci ktorého sa batéria elektromobilu nabije na 100 percent a s pripojeným kľúčom sa nechá vybiť na 10 percent. Týmto spôsobom sa zohľadňuje nespočetné množstvo ako kľúčových, tak aj vedľajších údajov.

Vzorka zahŕňala aj vozidlá, ktoré mali najazdené viac ako 300-tisíc kilometrov, čo umožnilo podrobnejší posudok starnutia batérií v závislosti od počtu najazdených kilometrov.

Elektromobil
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Čo sa zistilo?

Hodnotenie bolo komplikované, no prinieslo celkom jasné výsledky. V rámci prvých 30-tisíc kilometrov jazdy je strata maximálnej kapacity rýchlejšia. Klesať má zo 100 percent na zhruba 95 percent. Čím viac kilometrov však elektromobil najazdí, tým je degradácia pomalšia. Po 100-tisíc kilometroch má skutočná kapacita batérie dosahovať až 90 percent.

Následne trendová krivka naberá horizontálnu podobu – medzi nájazdom 200-tisíc a 300-tisíc kilometrov je degradácia viac-menej stabilná, drží sa výrazne nad 70 percentami, niekedy sa dokonca približuje až k 87 percentám.

Pokiaľ teda zohľadníme len degradáciu v priebehu prvých desiatok tisíc kilometrov jazdy, áno, degradácia batérie je rýchlejšia. Čím viac kilometrov však elektromobil najazdí, tým pomalšie klesá maximálna kapacita. Z dlhodobého hľadiska tak možno mýtus označiť za nepravdivý.

Nemožno ignorovať skutočnosť, že poprední výrobcovia batérií takmer neustále pracujú na nových technológiách, ktoré súbežne cielia ako na dlhší dojazd na jedno nabitie, tak aj na pomalšiu degradáciu v priebehu času. Niekedy sa im to dokonca darí pri zvyšovaní kapacít v oblasti nabíjania.

Sú aj iné „brzdné“ faktory

Smutným faktom však je, že všetky tie mýty a konšpirácie ohľadne elektromobilov sú jedným z hlavných faktorov, ktoré vplývajú na nízke predaje. Ako sme vás informovali v tomto článku, podľa Sigrid de Vries, generálnej sekretárky ACEA, prienik elektromobilov na európskom trhu výrazne zaostáva za očakávaniami.

Elektromobil
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Tie predpokladali trhový podiel elektrických vozidiel na úrovni 20 percent až 25 percent do roku 2025. V súčasnosti si však pripisujú len zhruba 10-percentný podiel. Uviedla to v rámci 7. ročníka najväčšieho stredoeurópskeho podujatia CEE Automotive Supply Chain.

Samozrejme, vplýva na to aj množstvo iných faktorov menovite:

  • Nedostatočný dopyt;
  • Chýbajúca infraštruktúra;
  • Zložitá regulácia.
Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Peniaze, bankovky, euro Začal platiť nový zákon: Väčšina Slovákov nevie, že existuje. Týka sa úplne všetkých!
Ďalší článok Aktuálne, peniaze, zdražovanie AKTUÁLNE: Slováci dostanú viac peňazí. Sociálna poisťovňa od 1. januára ZVÝŠI viaceré dávky (ZOZNAM)

Najčítanejšie

Mimoriadne
AKTUÁLNE: Brutálny útok bol silnejší, než si mysleli. Mnohí Slováci sa dozvedeli zlú správu (čo sa deje)
16. septembra 2025
Platobná karta, mimoriadne
MIMORIADNE: Slovenská banka na 27 hodín obmedzí, aj VYPNE služby. Týka sa to aj bankomatov
17. septembra 2025
Auto, e-shop, kúpa, mimoriadne
POZOR: Spustili nový typ STK. Je OBROVSKÝM postrachom vodičov (čo je nové)
16. septembra 2025
mimoriadne, elektrina, ceny, faktúry
POZOR: Vypnú elektrinu aj nepôjde ani voda! ZOZNAM adries, ktoré sa musia pripraviť na rozsiahly výpadok
16. septembra 2025

Najnovšie články

  • Presne to, čo sme nechceli: Vyššie DANE sú realitou. Zaplatia ich aj tí, ktorí zarábajú málo
  • POZOR: Vodičov čaká TRPKÉ prekvapenie. Štát schválil novinku, ktorá vás finančne potrestá
  • POZOR: Veľká časť Slovákov musí zaplatiť odvody 2-KRÁT. Mnohí o tom nevedia
  • POZOR: Štát začne Slovákom posielať veľmi dôležité listy. Týkajú sa úplne všetkých (čo treba vedieť)
  • Na účte „pípne“ príspevok až 1 700 €: Štát prekvapil, Slováci si prilepšia (+ sumy)

Bude sa vám páčiť

Nothing Ear (3)

Nothing Ear (3) OFICIÁLNE: Nové slúchadlá za 180 €, ktoré ulahodia náročným aj laikom

18. septembra 2025
Elektromobily, cena

Sú elektromobily len vyhodené peniaze? Ukázali čísla, všetkých zaskočili

18. septembra 2025
auto, peniaze, automobilka, ojazdené auto, kúpna cena, automobil

Parkujete, zarábate: Auto vám vygeneruje peniaze, keď ho nebudete používať (ako to funguje)

17. septembra 2025
mimoriadne, EÚ

EÚ ide trestať ľudí: Ak máte takéto auto, pripravte sa, budete platiť viac

17. septembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?