TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Nielen Volkswagen: V problémoch sa topí ďalšia obľúbená automobilka Slovákov!
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Nielen Volkswagen: V problémoch sa topí ďalšia obľúbená automobilka Slovákov!

Ďalšia obľúbená automobilka poukazuje na vážne problémy. Výroba je extrémne drahá, hrozí zatvorenie niektorých závodov.

22. októbra 2024 15:03
Roman Drexler
22. októbra 2024
Zdieľať
4 min
Zdieľať
V skratke
  • Situácia niektorých európskych automobiliek nie je dvakrát priaznivá
  • Volkswagen vykázal veľmi slabé výsledky, teraz na problémy upozorňuje aj Stellantis
  • Obidve firmy pôsobia aj na Slovensku, a to v Trnave a Bratislave

Situácia poniektorých európskych automobiliek je priam hrozivá. Nedávno sme vás na našom webe informovali o problémoch nemeckého koncernu Volkswagen, ktorý v posledných finančných výsledkoch odhalil výrazný úbytok zákazníkov a pokles predaja. Nie je však jediný, kto sa trápi. Na vážne komplikácie poukazuje aj ďalšia obľúbená automobilka Slovákov, ktorá taktiež má u nás vybudovaný výrobný závod.

Ako informuje Spravodajský portál RTVS, touto automobilkou je Stellantis. Konkrétne na Slovensku vyrába vozidlá v priestoroch trnavskej fabriky, pričom v tejto oblasti vystupuje ako jeden z popredných zamestnávateľov. Už v dohľadnej budúcnosti sa to ale môže zmeniť.

Neprehliadnite

volkswagen golf
AKTUÁLNE: Obľúbený Volkswagen Golf končí tak, ako ho všetci poznáme
Donald J. Trump, recipročné clo
Obchodná vojna sa odkladá: Američania odklepli zmenu, ktorú nikto nečakal
Google Chrome
MIMORIADNE: Google Chrome sa NAVŽDY zmení. Google oň príde, TÁTO firma ho chce prevziať

Jednou z hlavných komplikácií, ktorými sa automobilka trápi, má byť extrémne drahá výroba v Taliansku. Kvôli vysokým nákladom jej cena stúpla až o 40 percent, v dôsledku čoho Carlos Tavares, šéf Stellantisu, zvažuje tvrdé opatrenia. Nevylučuje dokonca ani zatvorenie niektorých fabrík, čo by znamenalo aj prepustenie mnohých zamestnancov. V súčasnosti pre automobilku pracuje približne 13-miliónov ľudí.

NEWSBYTE
Zákazníci v neistote: Ceny v obchodoch sa menia niekoľkokrát denne, nikdy neviete, čo vás čaká pri pokladni

Zákazníci v neistote: Ceny v obchodoch sa menia niekoľkokrát denne, nikdy neviete, čo vás čaká pri pokladni

Od októbra prichádza veľká zmena: Slovenské banky zavádzajú funkciu, ktorá urýchli život každému!

Od októbra prichádza veľká zmena: Slovenské banky zavádzajú funkciu, ktorá urýchli život každému!

Banky pod tlakom: ŠOKUJÚCE zmeny odvodov, ktoré pocíti každý klient (čo to znamená)

Banky pod tlakom: ŠOKUJÚCE zmeny odvodov, ktoré pocíti každý klient (čo to znamená)

Zákazníci v neistote: Ceny v obchodoch sa menia niekoľkokrát denne, nikdy neviete, čo vás čaká pri pokladni
Zákazníci v neistote: Ceny v obchodoch sa menia niekoľkokrát denne, nikdy neviete, čo vás čaká pri pokladni
Od októbra prichádza veľká zmena: Slovenské banky zavádzajú funkciu, ktorá urýchli život každému!
Od októbra prichádza veľká zmena: Slovenské banky zavádzajú funkciu, ktorá urýchli život každému!
Banky pod tlakom: ŠOKUJÚCE zmeny odvodov, ktoré pocíti každý klient (čo to znamená)
Banky pod tlakom: ŠOKUJÚCE zmeny odvodov, ktoré pocíti každý klient (čo to znamená)

Nejedna automobilka potrebuje zmenu

Ferdinando Uliano, člen únie autovýrobcov, upozornil, že situácia dosahuje zlomový bod. Už teraz sa má v rámci organizácie vyrábať len pol milióna vozidiel ročne, čo je menej než v roku 1956. Poukázal aj na to, že v priebehu posledných troch rokov došlo k zrušeniu 12-tisíc pracovných miest. Prepúšťanie sa tak pomaly stáva normou.

Samozrejme, slabá výroba je úzko spätá aj s nízkym dopytom po vozidlách, čiže ich predajom. V tomto smere je veľkým problémom oslabujúci dopyt z Číny. Európsky priemysel má len touto cestou prichádzať každý rok o zhruba 2-milióny predaných vozidiel.

Nová verzia Citroën C3/ë-C3
Nová verzia Citroën C3/ë-C3 | Zdroj: Citroën

Problémom je hlavne Čína

K situácii sa vyjadril aj Patrik Križanský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu. Skonštatoval, že európske automobilky stratili svoju pozíciu aj v dôsledku významného globálneho rozvoja elektromobility, predovšetkým však v Číne. Nemecké automobilky kedysi vystupovali ako ikona západného produktu, dnes Číňania kupujú skôr vlastné, teda čínske produkty.

V tomto bode možno premostiť k vyšším clám na dovoz čínskych elektromobilov, v ktorých prospech hlasovala väčšina členských štátov EÚ. Toto rozhodnutie vyplynulo z vyšetrovania vedeného Európskou komisiou (EK), ktorá zistila, že čínske automobilky poberajú štedré dotácie od svojej vlády, čo im umožňuje podstatne lacnejšiu výrobu a rozširovanie pôsobnosti na ďalšie trhy.

Pochopiteľne, Číne sa toto prísne opatrenie vôbec nepáči, preto sa usiluje o dosiahnutie akéhosi kompromisu. Čínska obchodná komora pri Európskej únii (CCCEU) ho označila za neférové použitie obchodných nástrojov. Súbežne ostro skritizovala protekcionistický prístup EK a varovala, že nespravodlivé používanie obchodných nástrojov na blokovanie voľného obchodu s elektrickými vozidlami môže v konečnom dôsledku viesť k oslabeniu európskeho priemyslu s elektromobilmi, ako aj zvýšeniu obchodného napätia medzi Čínou a EÚ.

Čína, automobilka
Ilustr. obr. | Zdroj: Getty Images Pro/Getty Images Signature/úprava redakcie

Importér čínskej automobilky Dongfeng však upozornil, že nízke ceny čínskych elektromobilov neumožňujú len štedré dotácie domácej vlády. Jeho konateľ Branislav Kocper vysvetlil, že čínski producenti vyrábajú menej rozličných variácií svojich vozidiel, zvyčajne dve až tri. Európske automobilky zvyčajne vyrábajú oveľa viac variácií.

Prepúšťanie aj na Slovensku?

Iste sa pýtate, či sa zhoršená situácia Volkswagenu a Stellantisu dotkne aj pracovných stavov na území Slovenska, resp. Bratislavy a Trnavy. Dobrou správou je, že nateraz nie. Slovenská pracovná sila je oproti iným krajinám celkom lacná, čo práveže vedie mnohé k automobilky k zvažovaniu, že do nášho trhu investujú. Zaujímavosťou je, že nových zamestnancov chce nabrať aj Stellantis, konkrétne v tomto roku ich má pribudnúť až 1 500.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok iPhone 16/iPhone 16 Plus Už sa dosmiali: Hodnota iPhonu klesá extrémne rýchlo, Samsung hlási opačný trend
Ďalší článok PZP, peniaze Držíte krok s trendom? TIETO autá Slováci kupujú najviac (ZOZNAM)

Najčítanejšie

Peniaze, euro, bankovky
Na Slovensku pribudla 5-eurová minca: Jej dizajn chvália všade vo svete (FOTO)
31. júla 2025
Auto, e-shop, kúpa, mimoriadne
POZOR: Zmenili pravidlá STK. Okresné úrady posielajú pokuty na 330 €, tisíce Slovákov netušia, prečo
30. júla 2025
Benzín, nafta, tankovanie, čerpacie stanice
Vodičov čaká finančná katastrofa: Benzín zdražie o 60 CENTOV na liter, no to nie je to najhoršie
31. júla 2025
Mimoriadne
MIMORIADNE: Potvrdili HROMADNÝ útok. Terčom sú aj Slováci, hrozia obrovské škody (čo sa deje)
31. júla 2025

Najnovšie články

  • Zákazníci, POZOR: Tu nikdy neviete, koľko zaplatíte. Obchod mení ceny stokrát za deň
  • Peniaze prídu v sekunde: Ďalšie dve banky na Slovensku spúšťajú parádnu funkciu. Klientom uľahčí život
  • Založil oheň, teraz plače nad popáleninami: Štát znovu ŠOKUJE, hlási vyššie odvody (čo sa deje)
  • Potvrdili vyše 500 % zdražovanie: Slováci strácajú nádej, naše peňaženky plačú
  • Tesla má problém: Jej autám „prepína“, samé sa vrhajú pod idúce vlaky (+ foto)

Bude sa vám páčiť

potraviny, pozor, falšované potraviny, nevyhovujúci výrobok

Zákazníci, POZOR: Tu nikdy neviete, koľko zaplatíte. Obchod mení ceny stokrát za deň

1. augusta 2025
Tesla Model Y (facelift)

Tesla má problém: Jej autám „prepína“, samé sa vrhajú pod idúce vlaky (+ foto)

1. augusta 2025
Mimoriadne, peniaze, zdražovanie, daň

MIMORIADNE: Stalo sa to, čo sme nechceli. Slováci si priplatia 3 300 € ročne (čo sa deje)

1. augusta 2025
Peniaze, euro, bankovky, mince, banky, štát

Slovenský paradox v akcii: Ľudia zarábajú REKORDNE veľa, no v peňaženkách ostáva čoraz menej

31. júla 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?