TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Tvrdý ZÁKAZ: Prvá krajina nekompromisne uvalila zákaz dovozu vozidiel so spaľovacími motormi
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Tvrdý ZÁKAZ: Prvá krajina nekompromisne uvalila zákaz dovozu vozidiel so spaľovacími motormi

Prvá krajina s okamžitou platnosťou zakázala dovoz vozidiel so spaľovacími motormi.

29. augusta 2024 19:39
Lukáš Zachar
29. augusta 2024
Zdieľať
5 min
Elektromobil MIMORIADNE
Zdroj: Getty Images Signature/úprava redakcie
Zdieľať
V skratke
  • Zákaz platí okamžite, dovážať sa budú už len elektromobily
  • Až 97 % tamojšej energie pochádza z obnoviteľných zdrojov
  • Obrovské zásoby chcú využiť na nabíjanie elektromobilov

Elektrická revolúcia v automobilizme naberá na obrátkach a svet sleduje, ako sa jednotlivé krajiny postupne pripravujú na éru elektromobility. Európska únia už oznámila svoj plán na postupné obmedzovanie a následný zákaz predaja nových spaľovacích motorov od roku 2035. Avšak niektoré štáty sa rozhodli konať ráznejšie a rýchlejšie. Prekvapujúcim lídrom v tomto smere sa stala krajina, ktorú by málokto čakal – Etiópia.

Kapitoly
  • Prečo práve Etiópia?
  • Výzvy a nezodpovedané otázky
  • Ekonomické a sociálne dopady

Etiópia, krajina na východe Afriky, sa stala prvým štátom na svete, ktorý oficiálne zakázal dovoz tradičných benzínových a naftových áut. Tento radikálny krok bol ohlásený ministerstvom dopravy a vstúpil do platnosti okamžite, bez predchádzajúcich prechodných období či dlhých diskusií.

Prečo práve Etiópia?

Na prvý pohľad môže toto rozhodnutie vyzerať ako prekvapivé, najmä keď si uvedomíme, že ide o krajinu s obmedzenými zdrojmi a infraštruktúrou v porovnaní s vyspelými ekonomikami sveta. Avšak, hlbšia analýza ukazuje, že tento krok má logické základy.

Jedným z hlavných dôvodov, prečo sa Etiópia rozhodla pre takýto radikálny krok, je vysoká závislosť na dovoze fosílnych palív. V roku 2023 krajina vynaložila približne 6 miliárd dolárov na dovoz ropy a iných fosílnych palív, pričom polovica tohto objemu bola spotrebovaná v nádržiach motorových vozidiel. Pre krajinu s obmedzenými finančnými zdrojmi predstavuje tento dovoz obrovskú záťaž na štátny rozpočet.

Navyše, Etiópia sa môže pochváliť významným pokrokom v oblasti obnoviteľnej energie. V priebehu posledných dvoch desaťročí investovala do rozvoja svojej energetickej infraštruktúry, čo sa prejavilo v tom, že dnes až 97 % elektrickej energie pochádza z obnoviteľných zdrojov. Plánované spustenie vodnej elektrárne s výkonom až 6 500 MW len posilní tento trend.

Zdroj: pixabay/Getty Images/úprava redakcie

Výzvy a nezodpovedané otázky

Hoci rozhodnutie zakázať dovoz spaľovacích motorov má z ekologického hľadiska jasné výhody, prináša so sebou aj množstvo otázok a výziev.

Jednou z najvýraznejších otázok je, ako bude krajina zvládať logistiku a infraštruktúru pre elektromobily. Elektrické autá potrebujú nabíjacie stanice, čo vyžaduje nielen investície do fyzickej infraštruktúry, ale aj do siete, ktorá musí byť schopná zvládnuť zvýšené nároky na elektrinu. Hoci Etiópia vyrába väčšinu svojej elektriny z obnoviteľných zdrojov, nie je jasné, či súčasná infraštruktúra zvládne prudký nárast dopytu po elektrine v súvislosti s rastúcim počtom elektromobilov na cestách.

Ďalším problémom je finančná dostupnosť elektromobilov pre bežných občanov. Aj keď sa ceny elektromobilov v posledných rokoch znižujú, stále sú v priemere drahšie ako tradičné spaľovacie vozidlá. To môže mať výrazný vplyv na dostupnosť dopravy pre široké vrstvy obyvateľstva.

Elektromobil
Elektromobil (ilustr. obr.) | Zdroj: Depositphotos

Nejasné zostáva aj to, ako bude riešená situácia so súčasným vozovým parkom, ktorý je prevažne tvorený spaľovacími motormi. Budú môcť majitelia týchto vozidiel naďalej využívať fosílne palivá, alebo sa bude hľadať spôsob, ako ich motivovať k prechodu na elektrický pohon? A aké budú náklady spojené s touto transformáciou?

Ekonomické a sociálne dopady

Prechod na elektromobilitu v krajine, ako je Etiópia, môže mať výrazné ekonomické a sociálne dopady. Na jednej strane by mohol znížiť závislosť krajiny na dovoze drahých fosílnych palív a podporiť domácu produkciu elektriny z obnoviteľných zdrojov. Na druhej strane však môže zvýšiť ekonomické nerovnosti, ak sa elektromobily stanú nedostupnými pre značnú časť populácie.

Je tiež otázne, ako tento krok ovplyvní medzinárodné vzťahy, najmä s krajinami, ktoré sú hlavnými dodávateľmi fosílnych palív. Etiópia môže čeliť tlakom zo strany týchto krajín, ktoré môžu mať obavy o stratu významného odberateľa.

Neprehliadnite

Xiaomi SU7
Xiaomi má VEĽKÝ problém: Asistent riadenia v elektromobile SU7 nezvládol situáciu, hlásia až troch mŕtvych
Porsche Mission E
Šéf Porsche: Automobilový priemysel sa za 5 rokov zmení viac ako za posledných 50
Piëch Mark Zero
Elektromobil snov je tu: Batéria sa z 0 % na 80 % nabije za 5 minút!

Rozhodnutie Etiópie zakázať dovoz spaľovacích motorov je odvážnym krokom, ktorý signalizuje vážny zámer krajiny prispieť k celosvetovému prechodu na udržateľnú energiu. Hoci prináša so sebou množstvo výziev, môže slúžiť ako inšpirácia pre ďalšie krajiny, ktoré hľadajú spôsoby, ako znížiť svoju závislosť na fosílnych palivách a prispieť k ochrane životného prostredia. Otázkou však zostáva, či Etiópia dokáže efektívne zvládnuť všetky prekážky, ktoré tento prechod nevyhnutne prinesie.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Telefón/peniaze Hľadáte telefón do 200 €? Nič lepšie ako tento model nenájdete!
Ďalší článok Samsung Galaxy Z Fold6 Samsung vyrába špeciálnu skladačku: Dostane brutálny foťák a tenučkú konštrukciu

Najčítanejšie

Peniaze, dôchodok, sporenie, penzisti, konsolidácia, plat, dávka v nezamestnanosti, odvody, konsolidácia, inflácia, živnostníkov, príspevok, konsolidačný balík, platy, banky, SZČO, zákon, sviatky, príplatky
Štát rozhodol: Od 1. 1. 2026 platia prísne pravidlá. Veľkú časť Slovákov čakajú mastné účty
26. decembra 2025
Peniaze, voľno, energopomoc, ETS 2
Bývanie na Slovensku čaká zmena: Kto tento rok zaváhal, v tom budúcom si poriadne priplatí
27. decembra 2025
Peniaze, štát, dôchodok, ceny
Štát sa chváli novým bičom na Slovákov. Mnohí prišli o peniaze, iní si zase prilepšia (+ čísla)
27. decembra 2025
Wi-Fi router
Slabá Wi-Fi? Žiadny problém. Stačí použiť tento trik, zvládne ho každý
27. decembra 2025

Najnovšie články

  • Tisíce ľudí sú bez elektriny, stromy padajú na cesty: Slovensko bičuje extrémna víchrica
  • Štát zaviedol kľúčový zákon, na ktorý mnohí čakali. Mal pomôcť, no skutočnosť je iná
  • Slováci sa cez Vianoce nevedeli vpratať do kože: Polícia preverila vyše 5 500 udalostí (+ prehľad)
  • Skontrolujte si dom: Možno na vás číha „neviditeľný“ škodca, pozor dajte hlavne na tieto miesta
  • Štát sa chváli novým bičom na Slovákov. Mnohí prišli o peniaze, iní si zase prilepšia (+ čísla)

Bude sa vám páčiť

Pozor, automobilka, automobil, povinné zmluvné poistenie, ojazdené autá, zákaz

Táto chyba za volantom vás môže vyjsť poriadne draho. Zakážu vám šoférovať v celej EÚ

22. decembra 2025
parkovanie, platené parkovanie

Hlavné mesto mení pravidlá: Tieto autá už nebudú parkovať zadarmo. Pre niektoré platí 50 % zľava (platné od 1. 1. 2026)

22. decembra 2025
Auto, hybrid, elektromobil, peniaze

Prvá automobilka po strate 19,5 miliardy dolárov prehodnocuje elektromobily. Vracia sa ku hybridom

20. decembra 2025
výfuk, nafta, diesel, pokuta, Euro 7, spaľovacie motory

Vyhlásili masívny boj proti emisiám. Sem sa Slováci s naftovým autom nedostanú

19. decembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?