TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Koľko Slovákov reálne chce elektromobil? Čerstvé dáta ukázali hrozivú realitu
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Koľko Slovákov reálne chce elektromobil? Čerstvé dáta ukázali hrozivú realitu

Predaj elektromobilov na Slovensku stagnuje. Hlboko zaostávame nielen za priemerom EÚ, ale aj za našimi susedmi.

22. júla 2024 12:25
Roman Drexler - Editor
22. júla 2024
Zdieľať
5 min
Zdieľať
V skratke
  • Elektromobilom sa na Slovensku dlhodobo nedarí
  • Predáva sa ich tu veľmi málo
  • Odráža sa to aj na ich podiele na celkovom počte novo registrovaných vozidiel

Nie je žiadnym tajomstvom, že elektromobilom sa na Slovensku ktovieako nedarí. Stále tu máme voči elektrickému pohonu akúsi skepsu, ktorú nie a nie zbúrať. Z určitého hľadiska sa však dá pochopiť. Elektrický pohon je v porovnaní so spaľovacím motorom stále celkom drahý, čo v kombinácii s nízkou priemernou mzdou rozhodne nie je výhoda.

Tento faktor, spolu s mnohými ďalšími, je dôvodom, prečo máme na Slovensku najmenej novo registrovaných bezemisných vozidiel spomedzi všetkých členských štátov Európskej únie (EÚ), píše server oPeniazoch.sk. Konkrétne to vyplýva z dát Inštitútu pre stratégie a analýzy (ISA), ktorý funguje pod záštitou Úradu vlády SR.

Neprehliadnite

Autonómne vozidlá môžu byť ľahko oklamané, preto potrebujú rôzne senzory
Peniaze, bankovky, euro
MIMORIADNE: Tisíce Slovákov prídu o peniaze. Štát TVRDO oznámil prísne pravidlá (čo predstavil)
EÚ, Čína, clá
Vysoké clá EÚ na čínske elektromobily ešte len budú mať dohru. Protistrana vztýčila varovný prst

Slovensko je hlboko pod priemerom

Analýza údajov zozbieraných medzi rokmi 2017 až 2022 ukázala, že na území EÚ stúpol podiel novoregistrovaných osobných áut s nulovými emisiami v priemere o 11 percentuálnych bodov. Údaje vykázané Slovenskom sú výrazne nižšie. U nás počet registrovaných bezemisných áut stúpol len o 2 percentuálne body.

Asi veľmi neprekvapí, že v rámci EÚ je lídrom v oblasti elektromobility Švédsko, kde mali v roku 2022 bezemisné vozidlá až tretinový podiel na celkovom počte novoregistrovaných osobných vozidiel. Za Švédskom nasledovali Holandsko a Dánsko.

Susedia sú na tom lepšie

Priemer EÚ, čo sa týka podielu vozidiel s nulovými emisiami na celkovom počte novoregistrovaných áut, v roku 2022 dosahoval 12,1 percenta, pričom v roku 2017 to bolo len 0,7 percenta. Výrazne nad priemerom je susedné Rakúsko, kde si bezemisné autá na novo registrovanom vozovom parku pripísali podiel až 15,9 percenta, konkrétne v roku 2022.

Pokiaľ ide o ostatných susedov, v Maďarsku podiel bezemisných áut stúpol z 0,6 percenta v roku 2017 na 4,2 percenta v roku 2022. V Poľsku sa vyšplhal na 2,7 percenta. Lepšie je na tom dokonca aj Česko, kde ich podiel dosiahol 2,1 percenta. A Slovensko? Tu nedosahuje ani 2 percentá (1,9 percenta).

Elektromobil
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Zmeny sú nutné

Je zrejmé, že na náš trh bude v súvislosti s elektromobilitou vyvíjaný čoraz väčší nátlak, nakoľko už v roku 2035 má nadobudnúť účinnosť nová legislatíva EÚ, ktorá zakáže predaj nových vozidiel produkujúcich emisie. Povolený teda bude už len predaj elektromobilov, prípadne vozidiel s iným typom bezemisného pohonu. V hre majú byť stále napríklad aj tzv. e-palivá.

Dôvodom pre vznik tohto zákona boli (a sú) predovšetkým alarmujúce hodnoty prezentované klimatológmi. Otepľovanie globálnej klímy naberá závratné tempo, pričom práve osobná doprava je jedným z najväčších producentov škodlivých emisií, ktoré spôsobujú toto otepľovanie. V roku 2022 vyprodukovali osobné autá 13 percent všetkých emisií oxidu uhličitého v rámci EÚ. Doprava ako celok si potom pripisuje podiel až 26 percent.

Bezemisný pohon sa ukazuje byť vhodným a efektívnym riešením. Priemerné emisie oxidu uhličitého z novo registrovaných osobných vozidiel v EÚ totiž v sledovanom období (2017 až 2022) klesli o 23,2 percenta, konkrétne na necelých 110 gramov na kilometer.

Nulové stimuly

Ako bolo spomenuté, elektromobilom sa na Slovensku nedarí z viacerých dôvodov. Veľký podiel na vine má vláda, ktorej nastavenie bezemisnému pohonu poskytuje de facto nulové výhody. Napríklad v Česku majú vozidlá s ekologickejším pohonom zvýhodnené ceny diaľničných známok, pričom majitelia elektromobilov za ne neplatia nič. Na Slovensku sú ceny diaľničných známok pre všetkých rovnaké, bez ohľadu na typ pohonu.

Nabíjanie elektromobilu
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Rovnako nepomáha ani zmienená nižšia priemerná mzda, z akej si môže kúpu nového elektromobilu dovoliť len málokto. Samozrejme, to sa spriada s možnými komplikáciami aj pri nasledovnej údržbe. Ako sme vás informovali v samostatnom článku na tomto odkaze, elektromobily majú v priemere vyššie nielen obstarávacie ceny, ale aj náklady na prípadné opravy.

Napokon ešte možno zmieniť slabo rozvinutú nabíjaciu infraštruktúru. Je pravda, že počet nabíjacích staníc na našom území stúpa, no nestúpa dostatočným tempom.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Windows 10 Globálny výpadok IT systémov má ohromné následky. Postihol až 8,5 milióna Windows počítačov
Ďalší článok iPhone SE (2022) iPhone SE 4: Väčší displej, Face ID aj USB-C!

Najčítanejšie

Mimoriadne príjemné prekvapenie. Diaľničná známka bude platiť 16 mesiacov
21. decembra 2025
žandári, autá
Žandári už hliadkujú: Čo je vašou povinnosťou, ak vás zastavia?
22. decembra 2025
Peniaze, euro bankovky, odvodová úľava, podnikatelia, poistenie
Štát mení percentá z daní: Od januára môžete darovať až 7 percent, časť rodičom
22. decembra 2025
Listové zásielky končia. Prvá pošta ich po 400 rokoch neprevezme ani nedoručí
21. decembra 2025

Najnovšie články

  • Tieto kruhové objazdy sú postrahmi vodičov. Nevedia, ako po nich jazdiť. Pravidlá sú pritom jednoduché
  • Potvrdili, o koľko peňazí prídu Slováci v roku 2026: O pár dní štartuje ďalšia konsolidácia
  • Štát zakazuje zahraničné drony. Neškrtnú si ani obľúbené modely DJI
  • Pošta dočasne mení otváracie hodiny: V tieto dni a časy nič nevybavíte
  • Višňové je úspech, no trval pridlho. Rakúsko dokončilo svoj 14 km tunel už v roku 1978

Bude sa vám páčiť

Slovenská pošta

Pošta dočasne mení otváracie hodiny: V tieto dni a časy nič nevybavíte

24. decembra 2025

Štát zavedie trvé pravidlá: Prevádzka mnohých áut sa výrazne predraží (platné od 1. 1. 2026)

24. decembra 2025
Robert Fico, otvorenie tunela Višňové

Fico sa korčuľoval po tuneli Višňové, ľudia pred ním stáli v hodinových kolónach

23. decembra 2025
zima, teplomer, počasie, zmena počasia

Biele Vianoce sú realitou: V týchto lokalitách dnes očakávajte sneženie

23. decembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?