TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Koľko Slovákov reálne chce elektromobil? Čerstvé dáta ukázali hrozivú realitu
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Koľko Slovákov reálne chce elektromobil? Čerstvé dáta ukázali hrozivú realitu

Predaj elektromobilov na Slovensku stagnuje. Hlboko zaostávame nielen za priemerom EÚ, ale aj za našimi susedmi.

22. júla 2024 12:25
Roman Drexler
22. júla 2024
Zdieľať
5 min
Zdieľať
V skratke
  • Elektromobilom sa na Slovensku dlhodobo nedarí
  • Predáva sa ich tu veľmi málo
  • Odráža sa to aj na ich podiele na celkovom počte novo registrovaných vozidiel

Nie je žiadnym tajomstvom, že elektromobilom sa na Slovensku ktovieako nedarí. Stále tu máme voči elektrickému pohonu akúsi skepsu, ktorú nie a nie zbúrať. Z určitého hľadiska sa však dá pochopiť. Elektrický pohon je v porovnaní so spaľovacím motorom stále celkom drahý, čo v kombinácii s nízkou priemernou mzdou rozhodne nie je výhoda.

Tento faktor, spolu s mnohými ďalšími, je dôvodom, prečo máme na Slovensku najmenej novo registrovaných bezemisných vozidiel spomedzi všetkých členských štátov Európskej únie (EÚ), píše server oPeniazoch.sk. Konkrétne to vyplýva z dát Inštitútu pre stratégie a analýzy (ISA), ktorý funguje pod záštitou Úradu vlády SR.

Neprehliadnite

Najväčšia flotila elektrobusov: Čína ukázala svetu, ako má bojovať s klimatickými zmenami
android auto, automobilky
Android aj v autách: Google sa dohodol s najväčšou skupinou výrobcov automobilov
tiktok
TikTok prekračuje hranice: Zamestnanci sa priznali k sledovaniu novinárky, platforma čelí vážnemu obvineniu

Slovensko je hlboko pod priemerom

Analýza údajov zozbieraných medzi rokmi 2017 až 2022 ukázala, že na území EÚ stúpol podiel novoregistrovaných osobných áut s nulovými emisiami v priemere o 11 percentuálnych bodov. Údaje vykázané Slovenskom sú výrazne nižšie. U nás počet registrovaných bezemisných áut stúpol len o 2 percentuálne body.

Asi veľmi neprekvapí, že v rámci EÚ je lídrom v oblasti elektromobility Švédsko, kde mali v roku 2022 bezemisné vozidlá až tretinový podiel na celkovom počte novoregistrovaných osobných vozidiel. Za Švédskom nasledovali Holandsko a Dánsko.

Susedia sú na tom lepšie

Priemer EÚ, čo sa týka podielu vozidiel s nulovými emisiami na celkovom počte novoregistrovaných áut, v roku 2022 dosahoval 12,1 percenta, pričom v roku 2017 to bolo len 0,7 percenta. Výrazne nad priemerom je susedné Rakúsko, kde si bezemisné autá na novo registrovanom vozovom parku pripísali podiel až 15,9 percenta, konkrétne v roku 2022.

Pokiaľ ide o ostatných susedov, v Maďarsku podiel bezemisných áut stúpol z 0,6 percenta v roku 2017 na 4,2 percenta v roku 2022. V Poľsku sa vyšplhal na 2,7 percenta. Lepšie je na tom dokonca aj Česko, kde ich podiel dosiahol 2,1 percenta. A Slovensko? Tu nedosahuje ani 2 percentá (1,9 percenta).

Elektromobil
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Zmeny sú nutné

Je zrejmé, že na náš trh bude v súvislosti s elektromobilitou vyvíjaný čoraz väčší nátlak, nakoľko už v roku 2035 má nadobudnúť účinnosť nová legislatíva EÚ, ktorá zakáže predaj nových vozidiel produkujúcich emisie. Povolený teda bude už len predaj elektromobilov, prípadne vozidiel s iným typom bezemisného pohonu. V hre majú byť stále napríklad aj tzv. e-palivá.

Dôvodom pre vznik tohto zákona boli (a sú) predovšetkým alarmujúce hodnoty prezentované klimatológmi. Otepľovanie globálnej klímy naberá závratné tempo, pričom práve osobná doprava je jedným z najväčších producentov škodlivých emisií, ktoré spôsobujú toto otepľovanie. V roku 2022 vyprodukovali osobné autá 13 percent všetkých emisií oxidu uhličitého v rámci EÚ. Doprava ako celok si potom pripisuje podiel až 26 percent.

Bezemisný pohon sa ukazuje byť vhodným a efektívnym riešením. Priemerné emisie oxidu uhličitého z novo registrovaných osobných vozidiel v EÚ totiž v sledovanom období (2017 až 2022) klesli o 23,2 percenta, konkrétne na necelých 110 gramov na kilometer.

Nulové stimuly

Ako bolo spomenuté, elektromobilom sa na Slovensku nedarí z viacerých dôvodov. Veľký podiel na vine má vláda, ktorej nastavenie bezemisnému pohonu poskytuje de facto nulové výhody. Napríklad v Česku majú vozidlá s ekologickejším pohonom zvýhodnené ceny diaľničných známok, pričom majitelia elektromobilov za ne neplatia nič. Na Slovensku sú ceny diaľničných známok pre všetkých rovnaké, bez ohľadu na typ pohonu.

Nabíjanie elektromobilu
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Rovnako nepomáha ani zmienená nižšia priemerná mzda, z akej si môže kúpu nového elektromobilu dovoliť len málokto. Samozrejme, to sa spriada s možnými komplikáciami aj pri nasledovnej údržbe. Ako sme vás informovali v samostatnom článku na tomto odkaze, elektromobily majú v priemere vyššie nielen obstarávacie ceny, ale aj náklady na prípadné opravy.

Napokon ešte možno zmieniť slabo rozvinutú nabíjaciu infraštruktúru. Je pravda, že počet nabíjacích staníc na našom území stúpa, no nestúpa dostatočným tempom.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Windows 10 Globálny výpadok IT systémov má ohromné následky. Postihol až 8,5 milióna Windows počítačov
Ďalší článok iPhone SE (2022) iPhone SE 4: Väčší displej, Face ID aj USB-C!

Najčítanejšie

Slovensko, peniaze, ekonomika, poplatok, Slováci, konsolidácia
Ak ste pracovali viac ako 10 rokov, od štátu môžete získať cez 470 €. Koho sa to týka?
16. októbra 2025
Aktuálna správa
Vyše 16-TISÍC zamestnancov príde o prácu: Situácia je katastrofálna, firma nemá na výber
16. októbra 2025
Mimoriadne, euro, peniaze, daň, banka
Štát potvrdil MASÍVNE kontroly: Posvieti si na všetkých Slovákov, chystajte peňaženky (čo sa deje)
15. októbra 2025
elektromobil, cena, peniaze
Ľudí nalákali na elektromobily, teraz ide štát zarábať. Oznámili nové dane
16. októbra 2025

Najnovšie články

  • Žilinka v akcii: Vráti Slovákom TENTO sviatok? Prokuratúra preverí zrušenie voľna
  • Banky sú v šoku: Prevrat v platení je TU. Od TOHTO termínu zabudnite na platobné karty
  • Chudoba sa vracia: Milión Slovákov zažije EXTRÉMNE tvrdé podmienky (čo čakať)
  • POZOR: Štát je pripravený. Bez milosti vám dá pokutu 16-tisíc eur. Stačí, ak nespravíte jednu vec
  • Vodičov čaká na slovenských pumpách cenový ŠOK. Toto čakal málokto

Bude sa vám páčiť

Batéria

Do výroby mieri batéria, ktorá zvládne milión kilometrov: Sľubuje dojazd 1 000 km a môže zmeniť svet elektromobilov

16. októbra 2025

EÚ zaspala dobu: Nedodrží VLASTNÉ plány, nemá šancu to stihnúť

15. októbra 2025
Dopravná polícia, pokuta, kompetencie mestskej polície, priestupky

Pokuta až 1300 € a 5-ročný zákaz šoférovania: Vodiči sa dopúšťajú vážnych chýb, mnohí o nich nevedia

14. októbra 2025
pozor, mýto, pravidlá, auto, šoférovanie

Až 90 % vodičov si nevedomky ničí motor. Nebezpečná prax vás môže prísť veľmi draho (čo nerobiť)

14. októbra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?