TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Za tankovanie aj vykurovanie zaplatíme stovky EUR viac. „Zelená“ legislatíva EÚ poburuje verejnosť
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Za tankovanie aj vykurovanie zaplatíme stovky EUR viac. „Zelená“ legislatíva EÚ poburuje verejnosť

Európska únia (EÚ) chce podporiť využívanie ekologickejších riešení aj tzv. zelenou taxáciou. V jej dôsledku môžu zdražieť pohonné hmoty aj energie.

17. júla 2024 13:49
Roman Drexler
17. júla 2024
Zdieľať
6 min
Zdieľať
V skratke
  • EÚ chce dotlačiť krajiny k zavedeniu zelenej dane
  • Chce tak primäť ľudí k prechodu na ekologickejšie riešenia
  • Nové zaťaženie spôsobí nárast cien pohonných hmôt aj energií

Žijeme v dobe, kedy sa kladie čoraz väčší dôraz na udržateľnosť a ekologickosť. Týmto problematikám venuje zvýšenú pozornosť aj Európska únia (EÚ), čoho dôkazom je viacero tzv. zelených iniciatív. No hoci majú pekný úmysel, nie vždy vyhovujú všetkým. Obzvlášť to platí o zákone, ktorý chce proti otepľovaniu klímy bojovať prostredníctvom akejsi zelenej taxácie. Problém je v tom, že v jej dôsledku môžu výrazne stúpnuť náklady ako na pohonné hmoty, tak aj na vykurovanie.

Ako informuje server Politico, zelená taxácia je súčasťou smernice, ktorej cieľom je zdaniť, prípadne navýšiť zdanenie fosílnych palív a zdrojov energie, ktoré predstavujú nadmernú záťaž pre životné prostredie. Blok chce týmto krokom primäť ľudí k tomu, aby začali viac využívať ekologickejšie riešenia.

Neprehliadnite

Apple vs. EÚ: Kalifornský gigant zápasí s prísnymi reguláciami, toto všetko sa bude musieť zmeniť (PREHĽAD)
EÚ natvrdo: Toto MUSIA mať všetky autá, inak nemôžu jazdiť (platné práve teraz)
Facebook, Meta
Zaplať 9,99 € alebo ťa budeme sledovať: Meta ide EÚ na nervy, chystá sa tvrdý trest

Ľahšie sa to hovorí, ako koná

Pokiaľ ide o ekologickejšiu formu pohonu, aktuálne najrozšírenejšou alternatívou je elektromobilita. Háčik je v tom, že elektromobily sú pre veľkú časť obyvateľov EÚ stále príliš drahé. Priemerná obstarávacia cena elektromobilu je podstatne vyššia, než priemerná obstarávacia cena auta so spaľovacím motorom. Rovnako sa spriadajú s vyššími nákladmi aj v rámci údržby.

Treba poznamenať, že viaceré popredné automobilky buď to už pracujú, alebo plánujú zahájiť práce na cenovo dostupných elektromobiloch, ktoré by sa mali predávať za približne 20 000 eur. Aj táto suma je však pre mnohých príliš vysoká, vrátane nemalej časti Slovákov.

Nie je to ani tak chyba EÚ, ale skôr vlády, ktorá doposiaľ neuviedla žiadne dotácie či iné stimuly, ktoré by mohli podporiť rozmach elektromobility na Slovensku. Rovnako u nás pre elektromobily neplatia ani akékoľvek zvýhodnenia. Napríklad v susednom Česku majú elektromobily bezplatný prístup k diaľniciam.

Ilustr. obr. | Zdroj: Getty Images

Pre mnohých je potom problém aj čerpanie energie z čistých, resp. obnoviteľných zdrojov. Nie každý má peniaze na to, aby si mohol u seba doma nainštalovať dostatočný počet solárnych panelov, ktorý by adekvátne pokryl všetky potreby domácnosti.

Dobrou správou je, že viaceré krajiny bloku si tieto skutočnosti uvedomujú, a preto majú uvažovať nad požiadaním o sedemročné obdobie odkladu zmienenej smernice, počas ktorého by členské štáty mohli zavádzať nové daňové sadzby postupne, resp. vlastným tempom. Vyplýva to z aktualizovaného návrhu zákona, do ktorého nahliadli redaktori z Politico.

Cesta k zelenšej budúcnosti

Revízia zdaňovania bola prvýkrát predstavená ešte v júli 2021, pričom ide o súčasť širšieho úsilia EÚ znížiť uhlíkovú stopu na svojom území o 55 percent do roku 2030. Progres v tomto smere však má už niekoľko mesiacov zaostávať za očakávaniami. Rovnako vznikajú obavy z toho, ako veľmi by zelená taxácia mohla ovplyvniť ceny pohonných hmôt a energií.

Zdraženie by totiž mali pocítiť nielen bežní ľudia, ale aj viaceré kľúčové sektory. Silný protest vyjadrili napríklad poľnohospodári, pre ktorých rastúce náklady na energie predstavujú vážne komplikácie, pokiaľ ide o dostatočné zabezpečovanie potrieb pre plodiny a zvieratá. Výhrady však má aj letecký sektor, ktorý sa ešte stále zotavuje z pandémie koronavírusu.

EÚ
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Viacerí politici preto volajú nielen po odklade platnosti zelenej dane, ale aj po udelení výnimiek pre niektoré sektory. Podľa dokumentácie sprevádzajúcej návrh zákona môže byť výnimka udelená napríklad rybolovu, ktorý má veľký hospodársky význam pre pobrežné komunity. Krajiny by taktiež mohli udeliť výnimku leteckému sektoru, konkrétne v rámci civilnej leteckej dopravy na letiská a z letísk nachádzajúcich sa na ostrovoch, ktoré nemajú cestné či železničné spojenie s hlavnou, resp. pevninskou časťou EÚ. Takýmito lokalitami sú napríklad Cyprus alebo Malta.

Eko-aktivisti nesúhlasia, zmeny chcú ihneď

Samozrejme, klimatickí aktivisti vnímajú plánované kompromisy len ako medzery, ktoré v skutočnosti podkopávajú celkový význam zelených daňových sadzieb. Konkrétne v prípade letectva má zákon obsahovať medzery, ktoré znamenajú, že väčšina leteckého paliva ostáva nezdanená. Aj niektoré iné sektory, ktoré sú veľkými producentmi znečistenia, vraj nečelia plnej sile environmentálnych reforiem. Hovorí tak Jo Dardenneová, expertka na leteckú dopravu zo skupiny zelených kampaní Transport & Environment.

Problém to má byť najmä v súvislosti so súkromnými lietadlami. „Po správnosti“ by mali platiť vyššie dane za spotrebované palivo, no kvôli zmieneným medzerám to nakoniec môže vyzerať tak, že budú platiť rovnakú výšku dane, akú platí priemerný motorista pri tankovaní na čerpacej stanici. Pochopiteľne, to by nebolo úplne férové, keďže súkromné lietadlo rozhodne zaťažuje životné prostredie viac ako súkromný automobil.

Obecný cieľ zelenej taxácie však ostáva nezmenený – motivovať ľudí k presedlaniu na ekologickejšie formy pohonu a energetických zdrojov prostredníctvom navýšenia zdanenia pre metódy, ktoré sú považované za škodlivé voči životnému prostrediu.

Peniaze, euro, bankovky, mince
Ilustr. obr. | Zdroj: Lukáš Zachar (TECHBYTE.sk)

Koľko si priplatíme?

Na túto otázku odpovedá denník HNonline.sk. Žiaľ, nie je zrovna potešujúca. Zelená taxácia má od roku 2027 spôsobiť nárast priemernej ceny za liter benzínu a nafty o 10 centov, čo údajne predstavuje ročné navýšenie výdavkov v osobnej doprave o 80 až 175 eur. O stovky eur ročne by potom malo byť drahšie aj vykurovanie.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok DOŽIVOTNÁ originálna licencia doslova za pár EUR: Office 2021 Pro je najlacnejší v histórii
Ďalší článok Vygenerované umelou inteligenciou. IKEA má problém: Sťahuje powerbanku, môže spôsobiť požiar (FOTO)

Najčítanejšie

Nová dopravná značka
Začala platiť nová dopravná značka. Kto ju nepozná, dostane pokutu vyše 140 €
20. novembra 2025
Aktuálna správa
Štát potvrdil hromadné kontroly: Chce mať dokonalý prehľad, ľudí bude sledovať cez kameru
20. novembra 2025
Peniaze, bankovky, euro
PRIPRAVTE SA: Štát konečne zverejnil o koľko eur navyše vám pošle na účet (platné od 1. 1. 2026)
20. novembra 2025
Auto | AKTUÁLNE
EÚ má pre Slovákov zlé správy: Ak máte takéto auto, čaká vás nová povinnosť
20. novembra 2025

Najnovšie články

  • YouTube testuje dokonalú funkciu, vraj ju chceli úplne všetci. Na čo sa môžete tešiť?
  • Xiaomi avizuje nepríjemný cenový skok. Za jeho smartfóny budúci rok zaplatíme výrazne viac
  • V mori zhorel obrovský trajekt a tisíce áut v ňom. Spôsobil to jeden elektromobil, chceli to utajiť
  • Samsung predstavil revolúciu pre TV: Technológia Micro RGB sľubuje niečo, čo sme ešte nevideli
  • Vodiči by mali spozornieť: Kruhový objazd musíte používať inak než doteraz. Zmenilo sa dôležité pravidlo

Bude sa vám páčiť

Zatvoria 430 čerpacích staníc. Vodiči sa musia pripraviť na nedostatok benzínu

21. novembra 2025
mimoriadne, EÚ

EÚ chystá MASÍVNU reformu: Dotkne sa úplne všetkých, vraj nás to spasí

21. novembra 2025
EÚ, hotovosť

EÚ na to ide tvrdo: Od roku 2027 definitívne ZAKÁŽE hotovosť (koho sa to týka)

21. novembra 2025
EÚ, zákaz vjazdu

EÚ sa prepočítala: Najtvrdší zákon posúva o rok, rozhodnutie nikto nečakal

20. novembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?