TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Čínskym autám sa na Slovensku nedarí: Ľudia ich nepoznajú a neveria im
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Čínskym autám sa na Slovensku nedarí: Ľudia ich nepoznajú a neveria im

Čínske autá sa u nás netešia ktovieakej popularite. U Slovákov nemajú vybudovanú dostatočnú reputáciu, a teda ani dôveru.

4. júla 2024 9:53
Roman Drexler
4. júla 2024
Zdieľať
5 min
Zdieľať
V skratke
  • Podiel čínskych vozidiel na slovenskom trhu je veľmi nízky
  • V prvých piatich mesiacoch tohto roka neprekročil dve percentá
  • Odborníci však očakávajú, že sa časom presadia

Európski výrobcovia automobilov sa obávajú vzostupu výrobcov z Číny. Tu totiž dostávajú výrazné dotácie od štátu, čo im pomáha expandovať na viaceré zahraničné trhy, a to za celkom nízke ceny. Expandujú pritom aj na Slovensko, no tu sa ktovieakej popularite zatiaľ netešia, píše portál Aktuality.sk.

Odborníci pôvodne predpokladali, že dravá konkurencia z Číny si uchmatne podstatnú časť z trhu, ktorému aktuálne dominujú výrobcovia z Japonska a Južnej Kórey. Ich predpovede však, aspoň nateraz, ostávajú nenaplnené. Podľa údajov Združenia automobilového priemyslu SR sa na Slovensku za prvých päť mesiacov tohto roka predalo len 463 vozidiel čínskeho pôvodu, konkrétne značiek Dongfeng, Seres a MG.

Autá, zápcha, šoférovanie
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Podľa Lukáša Hladíka z portálu Autobazar.eu toto nie sú čísla, ktoré by mohli byť klasifikované ako úspešný vstup na trh. Dodal, že aj samotné automobilky pravdepodobne mali o čosi vyššie očakávania.

Slabé povedomie

Dôvodom pre takto slabý doterajší výkon je podľa neho nízke povedomie o produktoch zmienených výrobcov. To je zrejme spôsobené tým, že ide o nové značky, ktoré na Slovensku nemajú vybudovanú reputáciu, a teda ani dôveru u spotrebiteľov. Mnohí preto o ich autách buď to nevedia, alebo si všetky vozidlá z Číny automaticky spájajú s niečím nekvalitným a nezaujímavým.

Znalejší a skúsenejší vedia, že čínske vozidlá sú náramne konkurencieschopné. Platí to predovšetkým pre elektromobily, na ktorých dovoz sa Európska únia (EÚ) rozhodla uvaliť poriadne mastné clá.

Podobný názor ako Hladík má aj Tomáš Vranka, analytik zo spoločnosti XTB. Tvrdí, že podobná stigma sa kedysi spájala aj s výrobcami z Kórey, no dnes ich vozidlá patria medzi najpopulárnejšie. Ako príklad možno použiť modely značiek Kia či Hyundai. Ďalej dodáva, že podobnú situáciu bolo možné pozorovať aj pri čínskej elektronike, čiže smartfónoch, notebookoch alebo robotických vysávačoch. Aj tieto produkty však sú dnes na Slovensku veľmi obľúbené.

Čínske vozidlá tak u nás rozhodne môžu mať budúcnosť, len tomu treba dať trochu času, kým sa ne domáci aklimatizujú. Ako dlho tento proces potrvá, to nevie nikto.

Nateraz sa čínski výrobcovia musia vysporiadať s veľmi slabými predajmi. Ako bolo spomenuté, v priebehu prvých piatich mesiacoch sa im na Slovensku podarilo predať len 463 vozidiel, čo predstavuje podiel vo výške necelých dvoch percent.

Čínske autá
Ilustr. obr. | Zdroj: Adam Lapunik/pixelshot/úprava redakcie

Časom by sa mali presadiť

Zaujímavosťou však je, že spomedzi troch firiem sa výrazne najviac darilo MG. Tá totiž v sledovanom časovom období predala až 434 vozidiel. Dongfeng sa podarilo predať 25 vozidiel, zatiaľ čo autá značky Seres si kúpili len štyria motoristi.

MG možno viacerým nič extra nehovorí, no v skutočnosti ide o značku s bohatou históriou. Pôvodne ide o britskú firmu, ktorú preslávili športové automobily. A keďže má pôvod v Európe, zákazníci majú voči nej viac dôvery.

Odborníci sú toho názoru, že čínske vozidlá sa na Slovensku časom presadia. Podľa Vranku to bude do veľkej miery závisieť od toho, ako rýchlo sa im podarí v krajine rozšíriť predajnú a servisnú sieť. Samozrejme, dôležitý bude aj marketing, resp. spôsob propagácie, ale aj to, aké zvolia ceny. Dá sa očakávať, že ceny spomedzi všetkých faktorov zohrajú najdôležitejšiu úlohu, keďže slovenskí spotrebitelia sú na ne podstatne citlivejší, než priemerní európski spotrebitelia.

Clá na dovoz

V tomto bode možno premostiť späť k spomenutým mastným clám na dovoz zo strany EÚ. Tie vyplynuli z antisubvenčného vyšetrovania zastrešovaného Európskou komisiou (EK). Čínska strana sa voči rozhodnutiu bloku ohradila a varovala, že ak od ciel neupustí, podnikne adekvátne protiopatrenia. Clá na dovoz čínskych elektromobilov môžu dosahovať až 37,6 percenta.

Neprehliadnite

Dopravná polícia
Prečo sa za rovnaké prekročenie rýchlosti účtujú rôzne pokuty? Dôležité sú okolnosti
V Bratislave vzplanul elektromobil. Hasiči ho uložili do špeciálneho kontajnera
Ako dlho trvá, kým si Slovák zarobí na nový iPhone 13? Sme jedni z najhorších na svete!
Nielen Volkswagen: V problémoch sa topí ďalšia obľúbená automobilka Slovákov!
Absolútny ZÁKAZ vjazdu dieslových áut do mesta: Slovensko chystá veľkú zmenu!

Ak by boli skutočne zavedené, čínske vozidlá v Európe by citeľne zdraželi, čo pre „citlivých“ slovenských spotrebiteľov rozhodne nie je dobrá správa.

Čína by to však mohla aspoň čiastočne vykompenzovať výstavbou montážnych závodov priamo v Európe. Automobilka BYD s tým už začala, buduje závod na území Maďarska.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Daňový úrad zasiahli hackeri. Mnohí tak nestihli podať daňové priznanie. Aké hrozia sankcie?
Ďalší článok Peniaze, euro, aktuálne, štát Je to tu: Od júla začal platiť nový zákon. Týka sa všetkých Slovákov

Najčítanejšie

daň, peniaze, peňaženka, Slovensko, dôchodky
Ministerstvo potvrdilo to, čoho sa všetci obávali. Veľká časť Slovákov zaplače (čo sa deje)
1. júla 2025
Peniaze, bankovky, euro, daň, banka, dôchodky
Štát masívne zvýši cenu dôležitého poplatku o vyše 220 %. Skončí katastrofou, varujú experti
1. júla 2025
euro, peniaze, bankovky, mince, daň, poplatok, štát, povinnosť, DPH, príspevok, ekonomika, štipendium
Kupujte, kým sa dá: Slováci majú jedinečnú príležitosť, za základnú vec sa čochvíľa nedoplatia
30. júna 2025
mimoriadne, hacker
TIETO zariadenia vás potajomky špehujú a ani o tom netušíte. Mnohí Slováci ich majú doma
1. júla 2025

Najnovšie články

  • Na dovolenku autom? TAKTO môžete výrazne ušetriť. Alebo radšej letieť? (+ porovnanie)
  • Štát spustil niečo, čo nám má pomôcť UŠETRIŤ. Realita však môže byť presne opačná (čo sa deje)
  • AKTUÁLNE: EÚ odklepla prísny ciel. Musíme znížiť emisie o 90 %, týka sa to úplne všetkých
  • Vodiči, POZOR: Toto by ste mali vedieť, ak vás v aute zastihne búrka (čo rozhodne nerobiť)
  • POZOR na nabíjanie telefónu cez leto: Toto väčšina ľudí nerobí správne, experti vydali varovanie

Bude sa vám páčiť

EÚ

AKTUÁLNE: EÚ odklepla prísny ciel. Musíme znížiť emisie o 90 %, týka sa to úplne všetkých

2. júla 2025
auto počas búrky na ceste

Vodiči, POZOR: Toto by ste mali vedieť, ak vás v aute zastihne búrka (čo rozhodne nerobiť)

2. júla 2025
Mimoriadne, plyn

MIMORIADNE: Plyn pôjde hore o 25 %. Nevyhne sa tomu ani jeden Slovák (+ dátum)

2. júla 2025
Peniaze, euro, bankovky

POZOR: Kľúčový systém KOLABUJE. Ak nechcete prísť o peniaze, treba OKAMŽITE konať (čo sa deje)

2. júla 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?