TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Koniec tradičných batérií pre elektromobily? Na dosah máme technológiu, ktorá zmení priemysel
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Koniec tradičných batérií pre elektromobily? Na dosah máme technológiu, ktorá zmení priemysel

Úlohu, ktorú dnes plnia batérie, môže v budúcnosti zastrešovať úplne iný komponent. Je toto budúcnosť pohonu elektromobilov?

30. mája 2024 10:26
Roman Drexler
30. mája 2024
Zdieľať
3 min
Zdieľať
V skratke
  • Elektromobily si takmer neustále prechádzajú zásadnými inováciami
  • V nemalej miere sa týkajú batérií, resp. dodávok energie
  • Je možné, že batérie v budúcnosti nahradí niečo iné?

Batériové technológie v posledných rokoch zaznamenali zásadný posun vpred. Všímať si to môžeme naprieč rôznymi typmi zariadení, predovšetkým však u smartfónov a elektromobilov. A niet pochýb, že v budúcnosti bude tempo pokroku ešte rýchlejšie. No čo ak by sme vám povedali, že v budúcnosti môže úlohu, ktorú aktuálne plnia batérie, zastrešovať úplne iný komponent? Je to vraj celkom možný scenár, teda aspoň podľa novej štúdie, ktorá bola publikovaná v žurnáli PNAS.

Ako píše server FonTech.sk, týmto komponentom je superkondenzátor. To asi netreba veľmi rozvíjať, keďže názov prakticky hovorí sám za seba. No len pre istotu – superkondenzátor je jednoducho veľmi výkonný kondenzátor.

Výhody aj nevýhody pre elektromobil

O superkondenzátoroch a ich potenciálnej úlohe v rámci elektroniky sa polemizuje už dlhšie. Oproti dnes už tradičným lítiovo-iónovým batériám majú obrovskú výhodu predovšetkým v rýchlosti nabíjania, ale aj životnosti. Majú však aj viacero slabých stránok, ktoré bude potrebné vyriešiť. Najviac sa týkajú energetickej hustoty a materiálového zloženia.

Výskumnému tímu z University of Colorado Boulder sa vraj podarilo zistiť, ako sa ióny dokážu pohybovať naprieč komplikovanými štruktúrami s malými pórmi. Autori štúdie sú toho názoru, že tento výskum môže viesť k vývoju pokročilých zariadení na skladovanie energie pre elektromobily. Popisu by zodpovedali práve superkondenzátory.

Elektromobil
Ilustr. obr. | Zdroj: Getty Images Signature

Univerzita však v sprievodnej tlačovej správe uvádza jednu informáciu, ktorá nie je tak úplne pravdivá, a síce že v súčasnosti nie je možné nabiť elektromobil za menej ako 10 minút. V skutočnosti sa to dá, pričom ako dôkaz poslúži napríklad čínska automobilka Li Auto. Na druhú stranu, je pravda, že takto rýchle nabíjanie je vo väčšine prípadov len v prvotných štádiách prípravy, teda ho ešte nemožno považovať za normu.

Na chvíľku sa ešte vrátime späť k jednej z kvalít, ktorú sme vyššie spomenuli len letmo. Konkrétne odkazujeme na životnosť, teda jeden z hlavných údajných benefitov superkondenzátorov. Nemajú totiž podliehať tak rýchlej degradácii ako typické batérie, čo je rozhodne obrovským plusom.

Náhrada za batérie? Možné to je

Nateraz ťažko povedať, akú konkrétnu úlohu zohrajú superkondenzátory v oblasti elektromobility. Prospekty tu však sú, a to je hlavné. Ak sa na technológii podarí dostatočne zapracovať a vyšperkovať ju do „dokonalosti“, dosť možno pôjde o nového hlavného aktéra, čo sa týka zásobovania energie pre elektrický pohon. Tým môžeme premostiť späť k nášmu tvrdeniu z úvodu článku, kde sme spomenuli, že tempo technologického pokroku bude postupne ešte väčšmi naberať na obrátkach.

Neprehliadnite

Elektromobil, elektromobily
Elektromobily narazili na kritický problém. Na toto EÚ vôbec nepomyslela
MIMORIADNE: Prvé mesto na Slovensku chce zakázať vjazd spaľovákom. Nekompromisné plány!
Chvályhodné rozhodnutie: Apple sa má pri Apple Watch Series 7 zamerať predovšetkým na dlhšiu výdrž batérie
VIDEO: Krádež Tesly trvala pár sekúnd. Šikovní zlodeji sa ani nezapotili
Koľko na Slovensku stojí priemerný elektromobil? TÁTO suma vám vyrazí dych!

Na záver ešte treba spomenúť, že superkondenzátory nie sú žiadnou čerstvou novinkou. V súčasnosti sa využívajú vo viacerých priemyselných a technologických odvetviach, a to najmä vďaka benefitom, ktoré sme opísali vyššie. A áno, využitie už našli aj v automobilovom priemysle. Koncern PSA Peugeot Citroën (Stellantis) ich využíval pri systéme stop-štart a na zrýchlenie počiatočnej akcelerácie.

.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Office 2021 s doživotnou licenciou len za 17 €: Exkluzívna ponuka pre Slovákov, ktorá sa nemusí opakovať!
Ďalší článok Google Google unikli kľúčové dokumenty. Prezrádzajú, ako funguje vyhľadávanie

Najčítanejšie

Aktuálna správa
Veľký slovenský zamestnávateľ ide hromadne prepúšťať. Ľudia prídu o prácu ešte tento rok
1. decembra 2025
Diaľničná známka
Skvelá správa pre vodičov. Platnosť diaľničnej známky predĺžili na 16 mesiacov
30. novembra 2025
Peniaze, penzisti, dôchodok
Pre penzistov platí dôležitý termín. Dôchodok si musia vybrať do tohto dátumu
29. novembra 2025
VšZP, list, pošta, zúčtovanie, podvod, Sociálna poisťovňa, listy
Slovákom začali chodiť nezvyčajné správy z úradu práce. Týkajú sa tisícov ľudí
30. novembra 2025

Najnovšie články

  • Štát vie dôchodok aj nemilosrdne vziať. Na toto by ste si mali dávať pozor
  • Štát vydal prísny verdikt: Rodiny jedným rozhodnutím prídu o stovky eur
  • Týchto 7 návykov môže zničiť váš notebook. Zbavte sa ich a predĺžite životnosť
  • Štát začal vyplácať milióny eur. Vyše 1 milión ľudí ešte pred Vianocami dostane viac ako 650 €
  • Konsolidácia sa už naplno prejavuje. Bez práce je vyše 150-tisíc ľudí

Bude sa vám páčiť

Pozor, dopravná značka

Pozor na novú dopravnú značku. Kto ju nepozná, čaká ho pokuta takmer 150 €

2. decembra 2025

Pošta na konci roka končí s doručovaním listov, neoplatí sa jej to

1. decembra 2025
servis, mechanik, STK

Ukázali rebríček najmenej spoľahlivých áut. Vyše 17 % obľúbených modelov nezvládlo technickú kontrolu

1. decembra 2025
auto, peniaze, automobilka, ojazdené auto, kúpna cena, automobil

EÚ pripravuje tvrdú daň. Za každý najazdený kilometer si vypýtajú 0,03 €

30. novembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?