TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Humanoidní roboti v praxi: Takto ich vo výrobe využíva čínska automobilka Nio!
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Humanoidní roboti v praxi: Takto ich vo výrobe využíva čínska automobilka Nio!

9. apríla 2024 13:26
Roman Drexler
9. apríla 2024
Zdieľať
5 min
Zdieľať

Spoločnosti vyrábajúce fyzické produkty prakticky neustále rozmýšľajú nad spôsobmi, ako výrobný proces čo najviac zjednodušiť a zefektívniť. Prostriedkov na to majú mnoho, no v poslednej dobe čoraz častejšie v tomto smere počúvame o humanoidných robotov. Využitie robotiky na výrobných linkách nie je žiadnou prelomovou novinkou, avšak humanoidi toho vedia oveľa viac – majú nohy, majú ruky a predovšetkým majú umelú inteligenciu.

Mnohí sa rozmachu humanoidných robotov obávajú, hoci niektoré dôvody hraničia skôr so sci-fi ako s realitou. V skutočnosti je to však všetko o spôsobe, akým sa využívajú. Dôkazom je napríklad čínska automobilka Nio, ktorá po novom vysvetľuje, ako jej nová generácia robotov pomáha s výrobou. O jej skúsenostiach informoval magazín CneVPost.

Ilustr. obr. | Zdroj: Tara Winstead (Pexels)

O tom, že Nio testuje humanoidných robotov na svojich výrobných linkách, sme sa pôvodne mohli dopočuť ešte vo februári. Teraz však prichádzajú ďalšie podrobnosti.

Robot ako kontrolór kvality

Ako prezradil sám Yi Peng, vedúci oddelenia humanoidných robotov pre intelektuálne inžinierstvo, spoločnosť na základe svojho chápania humanoidov zostavila v roku 2023 špecializované „družstvo“. Na konferencii China Humanoid Robot Ecology Conference 2024, ktorá sa konala v Šanghaji, vysvetlil, ako bude Nio využívať kapacity humanoidných robotov vo svojich továrňach.

Náznaky v tomto smere však neposkytla len samotná automobilka, ale aj výrobca UBTech Robotics, ktorý jej potrebných robotov dodal. Konkrétne Nio nasadila na svojich montážnych linkách model s označením Walker S. Video zachytávajúce jeho prácu bolo zdieľané ešte koncom februára, a to na čínskej sociálnej sieti Weibo.

Walker S disponuje pokročilými schopnosťami snímania a prenosu obrazu v reálnom čase, čo mu umožňuje napríklad podieľať sa na kontrole kvality zámok na dverách, bezpečnostných pásov či krytov svetiel.

Zdroj: Nio

Šikovnosti robota nepochybne napomáha aj prispôsobené pracovné prostredie. Nio v súčasnosti vyrába svoje vozidlá v dvoch závodoch, menovite F1 a F2, pričom obidva sa nachádzajú v čínskej provincii Anhui. Pôvodne boli majetkom jedného z partnerov, avšak automobilka ich koncom minulého roka odkúpila. Obidva závody pritom disponujú vysoko automatizovanými výrobnými linkami.

Nemalý potenciál

Integrácia prvého humanoidného robota s nástrojmi výrobného systému už bola dokončená. Yi uviedol, že spoločnosť využíva vizuálne senzory robota na snímanie vzhľadu vozidla, pričom následne za použitia algoritmov posudzuje kvalitu snímok za účelom obecnej kontroly kvality. Nová technológia automobilke pomôže v priemyselnej automatizácii, ktorá bola v poslednom období celkom problémová, nakoľko nestačila uspokojovať rastúci dopyt po inteligentnej výrobe v súvislosti s automobilmi.

Neprehliadnite

servis, mechanik, STK
Ukázali rebríček najmenej spoľahlivých áut. Vyše 17 % obľúbených modelov nezvládlo technickú kontrolu
aktuálne, Slovensko
Skvelá správa pre Slovensko: Nová hala posilní región a vytvorí tu pracovné miesta
iPhone Fold
iPhone Fold sa blíži. Apple vyrobí prvých sto kusov

Yi však dodáva, že celkový potenciál humanoidných robotov je oveľa väčší. Časom vraj môžu figurovať ako riešenie komplikácií, ktoré so sebou prinášajú rastúce náklady na pracovnú silu. „Veríme, že rozsiahle uplatnenie humanoidných robotov môže uľahčiť transformáciu automobilového priemyslu smerom k inteligencii, globalizácii a dekarbonizácii,“ povedal.

Spoločnosť taktiež očakáva, že s pomocou humanoidných robotov budú montážne linky, ktoré si nevyhnutne vyžadujú účasť človeka, v budúcnosti plne automatizované.

Tri fázy komercializácie

Yi tvrdí, že komercializáciu humanoidných robotov v rámci výroby vozidiel možno rozdeliť do troch fáz: fáza riadená scenárom, fáza riadená efektivitou a fáza riadená nákladmi.

Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Vo fáze založenej na scenároch je vraj potrebné nájsť typické scenáre, ktoré poskytnú príležitosti na pomoc humanoidným robotom pri iterácii. Vo fáze riadenej efektivitou sa Nio zameriava viac na schopnosť prevádzky humanoidných robotov a skutočnú hodnotu, ktoré roboti vytvárajú. V nákladovo orientovanej fáze zohráva rozhodujúcu úlohu celkový rozsah prijatia humanoidných robotov.

Druhá strana mince

Humanoidní roboti sú navrhnutí tak, aby dokázali odvádzať rôzne aktivity, ktoré môžu byť pre človeka buď to nebezpečné, alebo len jednoducho príliš časovo náročné. Tu však vznikajú vážna obava – budú ľudskí pracovníci potom vôbec potrební?

Viaceré spoločnosti presadzujúce myšlienku humanoidných robotov pracujúcich vo výrobe ubezpečujú, že roboti majú ľuďom len pomáhať, nie ich nahrádzať. Nikdy však nebudeme mať úplnú istotu, že sa tento ich postoj v budúcnosti nezmení.


Prečítajte si tiež:

  • Otvorili najmodernejšiu lekáreň na Slovensku: Používa robotický systém a ponúka vyšetrenia priamo na mieste!
  • Nová generácia vodiacich psov nemá mäso ani kosti. Nahradiť ich môžu roboty používajúce AI
  • Budú robiť nízko kvalifikované alebo repetitívne práce: Humanoidných robotov testuje známa automobilka

Predsa len majú roboti kopu výhod. Rovnako ako ľudia sa môžu „zraniť“, no ich opravy sú oveľa rýchlejšie v porovnaní s hojením skutočných rán. Navyše si svoju prácu dokážu odvádzať prakticky neustále, bez potreby prestávky či mesačnej mzdy. Samozrejme, vývoj a výroba robotov niečo stojí, no v dlhodobom časovom horizonte iste predstavujú značnú úsporu.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Elektromobil Dlhší dojazd za nižšiu cenu: Známa čínska automobilka čoskoro uvedie batériu novej generácie!
Ďalší článok AI, umelá inteligencia Na svete je ďalší škandál: Najznámejšia AI na svoj tréning využila nečestnú praktiku, vývojár sa k nej otvorene priznal

Najčítanejšie

Aktuálna správa
Veľký slovenský zamestnávateľ ide hromadne prepúšťať. Ľudia prídu o prácu ešte tento rok
1. decembra 2025
Diaľničná známka
Skvelá správa pre vodičov. Platnosť diaľničnej známky predĺžili na 16 mesiacov
30. novembra 2025
Peniaze, penzisti, dôchodok
Pre penzistov platí dôležitý termín. Dôchodok si musia vybrať do tohto dátumu
29. novembra 2025
Peniaze, penzisti, dôchodok
Sociálna poisťovňa odkazuje tisícom ľudí, že majú povinnosti. Mnohí o tom vôbec nevedia
1. decembra 2025

Najnovšie články

  • Štát je spokojný s novým projektom. Ušetrí vraj peniaze, ľuďom úplne vezme dávky
  • Slovákom už o pár dní navždy vypnú Messenger. Vieme, čo ho nahradí (+ foto)
  • V tejto krajine zakázali používať Android. iPhony budú používať príkazom
  • Slovensko čaká 12 krutých rokov. Odborníci sú zhrození, toto čaká bežných ľudí
  • Štát vie dôchodok aj nemilosrdne vziať. Na toto by ste si mali dávať pozor

Bude sa vám páčiť

Aktuálna správa

Koniec, ktorý nikto nečakal. Známy slovenský výrobca po 80 rokoch čelí bankrotu

24. novembra 2025
EÚ, STK

Tak zlá situácia na STK ako teraz, ešte nebola: Cez kontrolu neprešlo vyše 20 % áut (+ najhoršie modely)

23. novembra 2025
aktuálne, auto, elektromobil

Výrobca iPhonov predstavil vlastný elektromobil. Má s ním veľké ambície

22. novembra 2025
Peniaze, mzdy, príspevok, odvody, daň, 13. dôchodok, odliv mozgov, konsolidácia

Chystajú novú daň: Platiť sa bude naraz, môže ísť o stovky eur

22. novembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?