TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Humanoidní roboti v praxi: Takto ich vo výrobe využíva čínska automobilka Nio!
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Humanoidní roboti v praxi: Takto ich vo výrobe využíva čínska automobilka Nio!

9. apríla 2024 13:26
Roman Drexler
9. apríla 2024
Zdieľať
5 min
Zdieľať

Spoločnosti vyrábajúce fyzické produkty prakticky neustále rozmýšľajú nad spôsobmi, ako výrobný proces čo najviac zjednodušiť a zefektívniť. Prostriedkov na to majú mnoho, no v poslednej dobe čoraz častejšie v tomto smere počúvame o humanoidných robotov. Využitie robotiky na výrobných linkách nie je žiadnou prelomovou novinkou, avšak humanoidi toho vedia oveľa viac – majú nohy, majú ruky a predovšetkým majú umelú inteligenciu.

Mnohí sa rozmachu humanoidných robotov obávajú, hoci niektoré dôvody hraničia skôr so sci-fi ako s realitou. V skutočnosti je to však všetko o spôsobe, akým sa využívajú. Dôkazom je napríklad čínska automobilka Nio, ktorá po novom vysvetľuje, ako jej nová generácia robotov pomáha s výrobou. O jej skúsenostiach informoval magazín CneVPost.

Ilustr. obr. | Zdroj: Tara Winstead (Pexels)

O tom, že Nio testuje humanoidných robotov na svojich výrobných linkách, sme sa pôvodne mohli dopočuť ešte vo februári. Teraz však prichádzajú ďalšie podrobnosti.

Robot ako kontrolór kvality

Ako prezradil sám Yi Peng, vedúci oddelenia humanoidných robotov pre intelektuálne inžinierstvo, spoločnosť na základe svojho chápania humanoidov zostavila v roku 2023 špecializované „družstvo“. Na konferencii China Humanoid Robot Ecology Conference 2024, ktorá sa konala v Šanghaji, vysvetlil, ako bude Nio využívať kapacity humanoidných robotov vo svojich továrňach.

Náznaky v tomto smere však neposkytla len samotná automobilka, ale aj výrobca UBTech Robotics, ktorý jej potrebných robotov dodal. Konkrétne Nio nasadila na svojich montážnych linkách model s označením Walker S. Video zachytávajúce jeho prácu bolo zdieľané ešte koncom februára, a to na čínskej sociálnej sieti Weibo.

Walker S disponuje pokročilými schopnosťami snímania a prenosu obrazu v reálnom čase, čo mu umožňuje napríklad podieľať sa na kontrole kvality zámok na dverách, bezpečnostných pásov či krytov svetiel.

Zdroj: Nio

Šikovnosti robota nepochybne napomáha aj prispôsobené pracovné prostredie. Nio v súčasnosti vyrába svoje vozidlá v dvoch závodoch, menovite F1 a F2, pričom obidva sa nachádzajú v čínskej provincii Anhui. Pôvodne boli majetkom jedného z partnerov, avšak automobilka ich koncom minulého roka odkúpila. Obidva závody pritom disponujú vysoko automatizovanými výrobnými linkami.

Nemalý potenciál

Integrácia prvého humanoidného robota s nástrojmi výrobného systému už bola dokončená. Yi uviedol, že spoločnosť využíva vizuálne senzory robota na snímanie vzhľadu vozidla, pričom následne za použitia algoritmov posudzuje kvalitu snímok za účelom obecnej kontroly kvality. Nová technológia automobilke pomôže v priemyselnej automatizácii, ktorá bola v poslednom období celkom problémová, nakoľko nestačila uspokojovať rastúci dopyt po inteligentnej výrobe v súvislosti s automobilmi.

Neprehliadnite

EÚ
EÚ schválila drastickú zmenu. Padlo nečakané rozhodnutie
auto, peniaze, automobilka, ojazdené auto, kúpna cena, automobil
Štát prispeje ľudom na kúpu auta. Ráta sa s investíciou až 3 miliardy €
nočná jazda autom, auto, automobily
Vláda začne pravidelne kontrolovať tachometre: Vodiči zaplatia za každý prejdený kilometer (+ suma)

Yi však dodáva, že celkový potenciál humanoidných robotov je oveľa väčší. Časom vraj môžu figurovať ako riešenie komplikácií, ktoré so sebou prinášajú rastúce náklady na pracovnú silu. „Veríme, že rozsiahle uplatnenie humanoidných robotov môže uľahčiť transformáciu automobilového priemyslu smerom k inteligencii, globalizácii a dekarbonizácii,“ povedal.

Spoločnosť taktiež očakáva, že s pomocou humanoidných robotov budú montážne linky, ktoré si nevyhnutne vyžadujú účasť človeka, v budúcnosti plne automatizované.

Tri fázy komercializácie

Yi tvrdí, že komercializáciu humanoidných robotov v rámci výroby vozidiel možno rozdeliť do troch fáz: fáza riadená scenárom, fáza riadená efektivitou a fáza riadená nákladmi.

Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Vo fáze založenej na scenároch je vraj potrebné nájsť typické scenáre, ktoré poskytnú príležitosti na pomoc humanoidným robotom pri iterácii. Vo fáze riadenej efektivitou sa Nio zameriava viac na schopnosť prevádzky humanoidných robotov a skutočnú hodnotu, ktoré roboti vytvárajú. V nákladovo orientovanej fáze zohráva rozhodujúcu úlohu celkový rozsah prijatia humanoidných robotov.

Druhá strana mince

Humanoidní roboti sú navrhnutí tak, aby dokázali odvádzať rôzne aktivity, ktoré môžu byť pre človeka buď to nebezpečné, alebo len jednoducho príliš časovo náročné. Tu však vznikajú vážna obava – budú ľudskí pracovníci potom vôbec potrební?

Viaceré spoločnosti presadzujúce myšlienku humanoidných robotov pracujúcich vo výrobe ubezpečujú, že roboti majú ľuďom len pomáhať, nie ich nahrádzať. Nikdy však nebudeme mať úplnú istotu, že sa tento ich postoj v budúcnosti nezmení.


Prečítajte si tiež:

  • Otvorili najmodernejšiu lekáreň na Slovensku: Používa robotický systém a ponúka vyšetrenia priamo na mieste!
  • Nová generácia vodiacich psov nemá mäso ani kosti. Nahradiť ich môžu roboty používajúce AI
  • Budú robiť nízko kvalifikované alebo repetitívne práce: Humanoidných robotov testuje známa automobilka

Predsa len majú roboti kopu výhod. Rovnako ako ľudia sa môžu „zraniť“, no ich opravy sú oveľa rýchlejšie v porovnaní s hojením skutočných rán. Navyše si svoju prácu dokážu odvádzať prakticky neustále, bez potreby prestávky či mesačnej mzdy. Samozrejme, vývoj a výroba robotov niečo stojí, no v dlhodobom časovom horizonte iste predstavujú značnú úsporu.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Elektromobil Dlhší dojazd za nižšiu cenu: Známa čínska automobilka čoskoro uvedie batériu novej generácie!
Ďalší článok AI, umelá inteligencia Na svete je ďalší škandál: Najznámejšia AI na svoj tréning využila nečestnú praktiku, vývojár sa k nej otvorene priznal

Najčítanejšie

peniaze, bankovky, mince, euro, príspevok
Štát začne Slovákom posielať mimoriadne dôležité listy. Týka sa to úplne všetkých
7. decembra 2025
zlodej, auto, noc, zlodeji áut, zlodeji
Toto sú autá, ktoré zlodeji na Slovensku kradnú najčastejšie. Zoznamu kraľuje jedna značka
7. decembra 2025
peniaz, peniaze, euro, bankovky, DPH, konsolidácia
Toto štát pri konsolidácii zabudol spomenúť. Od roku 2028 na nás čaká tvrdá realita
7. decembra 2025
Obrázok vygenerovaný umelou inteligenciou Gemini
KALKULAČKA: Ako overiť nárok na energopomoc. Štát spustil nový web (ako to funguje)
8. decembra 2025

Najnovšie články

  • Prezradia vám, koľko zarábajú vaši kolegovia. Rozdiel vám doplatia. Štát odklepol nečakaný zákon (+ dátum)
  • Mechanik prezradil, akú vetu by ste v autoservise nikdy nemali hovoriť. Inak zaplatíte zbytočne viac
  • Seniori už nemajú veľa času. Doklad na cestovanie zadarmo si musia vybaviť ešte tento rok
  • Štátny program láka Slovákov na 250 000 €. Mnohí sa zapojili, ministerstvo podporu odmieta
  • Kolaps ministerstva: Sakovej rezort vraj po kyberútoku nefunguje. Úradníci sa majú pozerať do vypnutých monitorov

Bude sa vám páčiť

Elektromobil, elektromobily

Elektromobily strácajú pôdu pod nohami. Začnú podporovať spaľováky

4. decembra 2025
Auto, hybrid, elektromobil, peniaze

Majiteľov elektromobilov čaká rýchle vytriezvenie. Zrušia im takmer všetky výhody

3. decembra 2025
servis, mechanik, STK

Ukázali rebríček najmenej spoľahlivých áut. Vyše 17 % obľúbených modelov nezvládlo technickú kontrolu

1. decembra 2025
aktuálne, Slovensko

Skvelá správa pre Slovensko: Nová hala posilní región a vytvorí tu pracovné miesta

28. novembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?