TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Budú robiť nízko kvalifikované alebo repetitívne práce: Humanoidných robotov testuje známa automobilka
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Budú robiť nízko kvalifikované alebo repetitívne práce: Humanoidných robotov testuje známa automobilka

18. marca 2024 10:39
Roman Drexler
18. marca 2024
Zdieľať
6 min
Zdieľať

Technologický svet začína novú etapu, ktorá sa v nemalej miere opiera o umelú inteligenciu. Jej kapacity postupne ovplyvňujú čoraz viac aspektov našich každodenných životov, hoci si to ani často neuvedomujeme. S umelou inteligenciou pritom neprichádzame do styku len cez smartfóny či internet. Čoraz častejšie na ňu narážame aj v oblasti robotiky.

Kapitoly článku:

  1. Roboty za pás
  2. Zamestnanci sa boja o prácu
  3. Podobne rozmýšľa aj BMW či Tesla
  4. Ohromný potenciál

Tým poukazujeme na humanoidných robotov, ktorých v súčasnosti vyvíja alebo produkuje viacero známych mien. Po novom sa však o túto oblasť zaujíma aj spoločnosť, od ktorej by sme to nečakali, a to známa automobilka Mercedes, píše server Digital Trends.

Roboty za pás

Mercedes-Benz práve uzavrela dôležitú dohodu so spoločnosťou Apptronik špecializujúcou sa na robotiku. Spoločnými silami pracujú na vývoji aplikácií pre pokročilé roboty, ktoré by mohla automobilka nasadiť vo svojich továrňach.

NEWSBYTE
ÚRSO varuje: Radikálny návrh z Bruselu môže zruinovať Slovensko. Čo nás čaká?

ÚRSO varuje: Radikálny návrh z Bruselu môže zruinovať Slovensko. Čo nás čaká?

POZOR: Android 16 obíde stovky smartfónov! Ste medzi postihnutými? (zoznam)

POZOR: Android 16 obíde stovky smartfónov! Ste medzi postihnutými? (zoznam)

Slovensko čaká deň „D“: Keď nastane, ekonomika sa ocitne v pasci, z ktorej niet návratu

Slovensko čaká deň „D“: Keď nastane, ekonomika sa ocitne v pasci, z ktorej niet návratu

ÚRSO varuje: Radikálny návrh z Bruselu môže zruinovať Slovensko. Čo nás čaká?
ÚRSO varuje: Radikálny návrh z Bruselu môže zruinovať Slovensko. Čo nás čaká?
POZOR: Android 16 obíde stovky smartfónov! Ste medzi postihnutými? (zoznam)
POZOR: Android 16 obíde stovky smartfónov! Ste medzi postihnutými? (zoznam)
Slovensko čaká deň „D“: Keď nastane, ekonomika sa ocitne v pasci, z ktorej niet návratu
Slovensko čaká deň „D“: Keď nastane, ekonomika sa ocitne v pasci, z ktorej niet návratu

Prečítajte si tiež:

  • Ktorý webový prehliadač je najrýchlejší? Svetoví velikáni vyvinuli nový test
  • Družica Astra 3B je na konci životnosti: Skylink migruje zákazníkov
  • VEĽKÝ ÚNIK o PlayStation 5 Pro: Ponúkne o 45% rýchlejšie vykresľovanie

Táto dohoda zahŕňa aj skúšobnú prevádzku, v rámci ktorej budú humanoidné roboty Apollo od Apptronik pracovať spoločne s ľudskými pracovníkmi. Konkrétne v tomto štádiu budú roboty nosiť potrebné diely k výrobným linkám.

„Keď sme sa rozhodli vytvoriť Apollo, taká dohoda, akú dnes oznamujeme so spoločnosťou Mercedes-Benz, bola vysnívaným scenárom,“ uviedol Jeff Cardenas, spoluzakladateľ a generálny riaditeľ Apptronik, v tlačovej správe. „Mercedes plánuje využiť robotov Apollo na automatizáciu niektorých nízko kvalifikovaných, fyzicky náročných manuálnych prác – ide o modelový prípad využitia, ktorý v nasledujúcich mesiacoch a rokoch uvidíme replikovať aj iné organizácie.“

Humanoidný robot spoločnosti Apptronik pre Mercedes-Benz
Humanoidný robot spoločnosti Apptronik pre Mercedes-Benz | Zdroj: Apptronik (X)

Zamestnanci sa boja o prácu

V súvislosti s rozmachom robotiky a nasadzovania robotov do kľúčových procesov sa zvyšujú obavy pracovníkov zo straty zamestnania. Apptronik však ubezpečuje, že robotov nevníma ako náhradu ľudskej pracovnej sily, ale ako pomoc, ktorá pracovníkom uľahčí niektoré úkony. Ako spomenul Cardenas, ide prevažne o úkony, ktoré si nevyžadujú vysokú kvalifikáciu alebo môžu byť pre ľudí fyzicky náročné či až nebezpečné.

Jörg Burzer, výkonný riaditeľ automobilky Mercedes, prechováva rovnaký postoj. Roboty podľa neho majú „vyplniť medzery v oblastiach, ako sú nízko kvalifikované, repetitívne a fyzicky náročné práce„. Roboty Apollo majú ľudským pracovníkom pomáhať, nie ich nahrádzať. V konečnom dôsledku tak môže byť ich nasadenie prospešné pre všetkých, ako pre zamestnancov, tak aj pre samotnú automobilku. Rovnako prospešné môžu byť aj pre zákazníkov, keďže takáto pomoc nepochybne urýchli výrobný proces, čo ovplyvní schopnosť ponuky stíhať dopyt.

Neprehliadnite

AI robot operoval so 100-PERCENTNOU presnosťou: Špičkoví chirurgovia sa len pozerali
Historický moment na Ukrajine: Armáda využila robotov, ruskí vojaci sa prvýkrát vzdali dronom
autá
TOTO je desať najpredávanejších áut sveta. Rebríčku dominuje jedna značka (ZOZNAM)

Konkrétne Apollo je výsledkom dlhoročného úsilia spoločnosti Apptronik, ktorej cieľom je priniesť na trh šikovných, práceschopných humanoidných robotov. Takých má hneď niekoľko, okrem Apollo napríklad aj Valkyrie pre NASA. Apollo má výšku okolo 152 cm a hmotnosť necelých 73 kg, pričom na jedno nabitie vydrží pracovať zhruba štyri hodiny. Batérie je však možné aj vymieňať, aby sa zabezpečila maximálna pracovná účinnosť.

Humanoidný robot spoločnosti Apptronik pre Mercedes-Benz
Humanoidný robot spoločnosti Apptronik pre Mercedes-Benz | Zdroj: Apptronik (X)
Humanoidný robot spoločnosti Apptronik pre Mercedes-Benz
Humanoidný robot spoločnosti Apptronik pre Mercedes-Benz | Zdroj: Apptronik (X)
Humanoidný robot spoločnosti Apptronik pre Mercedes-Benz | Zdroj: Apptronik (X)

Podobne rozmýšľa aj BMW či Tesla

Apptronik nie je prvou a ani jedinou spoločnosťou, ktorá sa rozhodla poskytovať roboty pre svetoznámu automobilku. Napríklad v januári došlo k podobnej dohode medzi kalifornskou spoločnosťou Figure a automobilkou BMW. V tomto prípade budú roboty nasadené pri výrobných linkách v Spartanburgu v Južnej Karolíne.

Ako sme spomenuli vyššie, robotika si práve prechádza obrovským rozmachom, ktorý z veľkej časti odomyká umelá inteligencia. Práve vďaka nej totiž roboty dokážu lepšie vykonávať zadané úlohy, pohybovať sa, orientovať sa v priestore a podobne.

V tejto oblasti sa aktívne činí aj svetoznáma automobilka Tesla, konkrétne prostredníctvom radu Optimus, ktorý aktuálne pozostáva už z dvoch generácií. Druhú generáciu (Optimus Gen 2) predstavila v decembri minulého roka. Tento robot je taktiež navrhnutý tak, aby pomáhal ľuďom s náročnými alebo nebezpečnými prácami, a to dokonca ja na stavbách.

Optimus Gen 2 je vysoký niečo cez 180 cm a váži 55 kg. Pohybovať sa dokáže rýchlosťou 8 km/h, čo je ekvivalentom svižnejšej chôdze. Oproti svojmu predchodcovi sa však odlišuje nielen technickými parametrami, ale aj dizajnom. Jeho telo, podobne ako to ľudské, má kĺby, s ktorými dokáže manipulovať. Vie teda otáčať rukami aj nohami, a to s celkom elegantnou plynulosťou.

Tesla Optimus Gen 2
Tesla Optimus Gen 2 | Zdroj: tesla (YouTube)

Ohromný potenciál

Hoci obavy pracovníkov zo straty zamestnania rozhodne majú svoje opodstatnenie, firmy zamerané na robotiku celkom jasne ubezpečujú, že roboty majú ľuďom pomáhať, nie ich nahrádzať. To isté hovorí aj Tesla.

Ak tento sľub dodržia, roboty môžu byť v skutočnosti pre ľudí veľmi prospešné. Mnoho pracovníkov musí na pravidelnej báze vykonávať drobné úlohy, ktoré im celkom zbytočne uberajú drahocenný čas. Práve tieto úlohy by sa podľa vízií firiem ako Tesla či Apptronik mali preniesť na robotov. Tým je to totiž jedno – nemajú rodinu, ktorá ich doma čaká, takže na čase im nezáleží. Taktiež sa nikdy neunavia, takže si zadanú prácu môžu robiť prakticky nepretržite, teda kým im nedôjde batéria.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Ktorý webový prehliadač je najrýchlejší? Svetoví velikáni vyvinuli nový test!
Ďalší článok Qualcomm Snapdragon 8s Gen 3 Snapdragon 8s Gen 3: Ohromný výkon, stojí menej a bojí sa ho aj Apple. Novinka sa dostane do prvých telefónov!

Najčítanejšie

peniaze, blesková správa
Zobudíme sa do zlého sna: POTVRDILI ďalšie zvýšenie cien. Slováci budú viac platiť za absolútne základnú vec
13. júla 2025
Dopravná značka ZBE
Vodiči, POZOR: Začala platiť nová dopravná značka. Kto ju nepozná, dostane pokutu 200 €
13. júla 2025
Radar
Tu radšej dávajte pozor: Nasadili 450 rýchlostných radarov, vodiči im neujdú, pokuty počítajú v MILIÓNOCH eur
13. júla 2025
peniaze, fond, euro, bankovky
Koniec legendy na Slovensku po vyše 50 rokoch: Všetci zamestnanci dostali výpovede
13. júla 2025

Najnovšie články

  • Regulačný úrad bije na poplach: TOTO rozhodnutie bude pre Slovensko likvidačné
  • POZOR: Máte jeden z týchto telefónov? Android 16 nedorazí na stovky obľúbených smartfónov! (ZOZNAM)
  • Štát čelí VEĽKÉMU problému: Ekonómovia sa obávajú dňa „D“. Keď nastane, nebude cesty späť
  • Vylialo sa 100 000 litrov rádioaktívnej vody: Potvrdili únik z najväčšieho jadrového reaktoru v Európe
  • Vytvorila sa „atmosférická rieka“: Spadnúť môže gigantický objem zrážok, prepísať má 1000-ročné záznamy

Bude sa vám páčiť

Cybertruck, výbuch

DESIVÁ nehoda: V Tesle ostal zakliesnený muž (✝ 47)​: Pri teplote 2 760 °C horel tak silno, že sa mu kosti rozpadli na prach

26. júna 2025
Tesla Model 3, incident

Autopilot Tesly opäť zlyhal. Elektromobil skončil na koľajniciach a zrazil ho vlak (FOTO)

18. júna 2025
elektromobily

Elektromobily takmer nikto nechce: Európa začína panikáriť, ohrozuje to aj Slovákov (čo sa deje)

17. júna 2025
Tesla Model 3

Tesla Model 3 šokovala v teste bezpečnosti. TAKTO si počínal známy elektromobil (VIDEO)

10. júna 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?