TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Budú robiť nízko kvalifikované alebo repetitívne práce: Humanoidných robotov testuje známa automobilka
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Budú robiť nízko kvalifikované alebo repetitívne práce: Humanoidných robotov testuje známa automobilka

18. marca 2024 10:39
Roman Drexler
18. marca 2024
Zdieľať
6 min
Zdieľať

Technologický svet začína novú etapu, ktorá sa v nemalej miere opiera o umelú inteligenciu. Jej kapacity postupne ovplyvňujú čoraz viac aspektov našich každodenných životov, hoci si to ani často neuvedomujeme. S umelou inteligenciou pritom neprichádzame do styku len cez smartfóny či internet. Čoraz častejšie na ňu narážame aj v oblasti robotiky.

Kapitoly článku:

  1. Roboty za pás
  2. Zamestnanci sa boja o prácu
  3. Podobne rozmýšľa aj BMW či Tesla
  4. Ohromný potenciál

Tým poukazujeme na humanoidných robotov, ktorých v súčasnosti vyvíja alebo produkuje viacero známych mien. Po novom sa však o túto oblasť zaujíma aj spoločnosť, od ktorej by sme to nečakali, a to známa automobilka Mercedes, píše server Digital Trends.

Roboty za pás

Mercedes-Benz práve uzavrela dôležitú dohodu so spoločnosťou Apptronik špecializujúcou sa na robotiku. Spoločnými silami pracujú na vývoji aplikácií pre pokročilé roboty, ktoré by mohla automobilka nasadiť vo svojich továrňach.


Prečítajte si tiež:

  • Ktorý webový prehliadač je najrýchlejší? Svetoví velikáni vyvinuli nový test
  • Družica Astra 3B je na konci životnosti: Skylink migruje zákazníkov
  • VEĽKÝ ÚNIK o PlayStation 5 Pro: Ponúkne o 45% rýchlejšie vykresľovanie

Táto dohoda zahŕňa aj skúšobnú prevádzku, v rámci ktorej budú humanoidné roboty Apollo od Apptronik pracovať spoločne s ľudskými pracovníkmi. Konkrétne v tomto štádiu budú roboty nosiť potrebné diely k výrobným linkám.

„Keď sme sa rozhodli vytvoriť Apollo, taká dohoda, akú dnes oznamujeme so spoločnosťou Mercedes-Benz, bola vysnívaným scenárom,“ uviedol Jeff Cardenas, spoluzakladateľ a generálny riaditeľ Apptronik, v tlačovej správe. „Mercedes plánuje využiť robotov Apollo na automatizáciu niektorých nízko kvalifikovaných, fyzicky náročných manuálnych prác – ide o modelový prípad využitia, ktorý v nasledujúcich mesiacoch a rokoch uvidíme replikovať aj iné organizácie.“

Humanoidný robot spoločnosti Apptronik pre Mercedes-Benz
Humanoidný robot spoločnosti Apptronik pre Mercedes-Benz | Zdroj: Apptronik (X)

Zamestnanci sa boja o prácu

V súvislosti s rozmachom robotiky a nasadzovania robotov do kľúčových procesov sa zvyšujú obavy pracovníkov zo straty zamestnania. Apptronik však ubezpečuje, že robotov nevníma ako náhradu ľudskej pracovnej sily, ale ako pomoc, ktorá pracovníkom uľahčí niektoré úkony. Ako spomenul Cardenas, ide prevažne o úkony, ktoré si nevyžadujú vysokú kvalifikáciu alebo môžu byť pre ľudí fyzicky náročné či až nebezpečné.

Jörg Burzer, výkonný riaditeľ automobilky Mercedes, prechováva rovnaký postoj. Roboty podľa neho majú „vyplniť medzery v oblastiach, ako sú nízko kvalifikované, repetitívne a fyzicky náročné práce„. Roboty Apollo majú ľudským pracovníkom pomáhať, nie ich nahrádzať. V konečnom dôsledku tak môže byť ich nasadenie prospešné pre všetkých, ako pre zamestnancov, tak aj pre samotnú automobilku. Rovnako prospešné môžu byť aj pre zákazníkov, keďže takáto pomoc nepochybne urýchli výrobný proces, čo ovplyvní schopnosť ponuky stíhať dopyt.

Neprehliadnite

taxi
Taxíky už nebudú potrebovať vodiča. Do Európy mieria prvé autonómne vozidlá
autá, ojazdené autá, farba auta, parkovanie
TOTO sú nesmrteľné autá, ktoré vydržia viac ako 400-tisíc kilometrov (zoznam)
Tesla Model Q
Tesla to má nahnuté: Úrady prešetrujú 14 nehôd, počas ktorých vozidlo šoférovalo samo

Konkrétne Apollo je výsledkom dlhoročného úsilia spoločnosti Apptronik, ktorej cieľom je priniesť na trh šikovných, práceschopných humanoidných robotov. Takých má hneď niekoľko, okrem Apollo napríklad aj Valkyrie pre NASA. Apollo má výšku okolo 152 cm a hmotnosť necelých 73 kg, pričom na jedno nabitie vydrží pracovať zhruba štyri hodiny. Batérie je však možné aj vymieňať, aby sa zabezpečila maximálna pracovná účinnosť.

Humanoidný robot spoločnosti Apptronik pre Mercedes-Benz
Humanoidný robot spoločnosti Apptronik pre Mercedes-Benz | Zdroj: Apptronik (X)
Humanoidný robot spoločnosti Apptronik pre Mercedes-Benz
Humanoidný robot spoločnosti Apptronik pre Mercedes-Benz | Zdroj: Apptronik (X)
Humanoidný robot spoločnosti Apptronik pre Mercedes-Benz | Zdroj: Apptronik (X)

Podobne rozmýšľa aj BMW či Tesla

Apptronik nie je prvou a ani jedinou spoločnosťou, ktorá sa rozhodla poskytovať roboty pre svetoznámu automobilku. Napríklad v januári došlo k podobnej dohode medzi kalifornskou spoločnosťou Figure a automobilkou BMW. V tomto prípade budú roboty nasadené pri výrobných linkách v Spartanburgu v Južnej Karolíne.

Ako sme spomenuli vyššie, robotika si práve prechádza obrovským rozmachom, ktorý z veľkej časti odomyká umelá inteligencia. Práve vďaka nej totiž roboty dokážu lepšie vykonávať zadané úlohy, pohybovať sa, orientovať sa v priestore a podobne.

V tejto oblasti sa aktívne činí aj svetoznáma automobilka Tesla, konkrétne prostredníctvom radu Optimus, ktorý aktuálne pozostáva už z dvoch generácií. Druhú generáciu (Optimus Gen 2) predstavila v decembri minulého roka. Tento robot je taktiež navrhnutý tak, aby pomáhal ľuďom s náročnými alebo nebezpečnými prácami, a to dokonca ja na stavbách.

Optimus Gen 2 je vysoký niečo cez 180 cm a váži 55 kg. Pohybovať sa dokáže rýchlosťou 8 km/h, čo je ekvivalentom svižnejšej chôdze. Oproti svojmu predchodcovi sa však odlišuje nielen technickými parametrami, ale aj dizajnom. Jeho telo, podobne ako to ľudské, má kĺby, s ktorými dokáže manipulovať. Vie teda otáčať rukami aj nohami, a to s celkom elegantnou plynulosťou.

Tesla Optimus Gen 2
Tesla Optimus Gen 2 | Zdroj: tesla (YouTube)

Ohromný potenciál

Hoci obavy pracovníkov zo straty zamestnania rozhodne majú svoje opodstatnenie, firmy zamerané na robotiku celkom jasne ubezpečujú, že roboty majú ľuďom pomáhať, nie ich nahrádzať. To isté hovorí aj Tesla.

Ak tento sľub dodržia, roboty môžu byť v skutočnosti pre ľudí veľmi prospešné. Mnoho pracovníkov musí na pravidelnej báze vykonávať drobné úlohy, ktoré im celkom zbytočne uberajú drahocenný čas. Práve tieto úlohy by sa podľa vízií firiem ako Tesla či Apptronik mali preniesť na robotov. Tým je to totiž jedno – nemajú rodinu, ktorá ich doma čaká, takže na čase im nezáleží. Taktiež sa nikdy neunavia, takže si zadanú prácu môžu robiť prakticky nepretržite, teda kým im nedôjde batéria.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Ktorý webový prehliadač je najrýchlejší? Svetoví velikáni vyvinuli nový test!
Ďalší článok Qualcomm Snapdragon 8s Gen 3 Snapdragon 8s Gen 3: Ohromný výkon, stojí menej a bojí sa ho aj Apple. Novinka sa dostane do prvých telefónov!

Najčítanejšie

Peniaze, štát, dôchodok, ceny
Veľká časť Slovákov má nárok na štedrý príspevok. Vyplatí ho štát, mnohí o tom nevedia (+ čísla)
14. októbra 2025
Slovensko, peniaze, ekonomika, poplatok, Slováci, konsolidácia
Ak ste pracovali viac ako 10 rokov, od štátu môžete získať cez 470 €. Koho sa to týka?
16. októbra 2025
Mimoriadne, euro, peniaze, daň, banka
Štát potvrdil MASÍVNE kontroly: Posvieti si na všetkých Slovákov, chystajte peňaženky (čo sa deje)
15. októbra 2025
AKTUÁLNE, Slovensko, vlaky, vlak, ZSSK, železnice
Vitajte na Slovensku: Železnice zrušili pokladne, ľudia musia POVINNE platiť 3 € prirážku
15. októbra 2025

Najnovšie články

  • Čierny scenár sa naplnil: Tri konsolidácie vraj NEBUDÚ stačiť, máme čakať aj štvrtú (čo sa chystá)
  • Najvyšší rast ceny za 17 rokov: Potvrdili vývoj, ktorý nikto nečakal (+ sumy)
  • Nevidia v ňom budúcnosť: ĎALŠIA automobilka končí s pohonom budúcnosti
  • AKTUÁLNE: Známy slovenský výrobca má veľké problémy. Z 1000 zamestnancov mu ostalo len 10 % (čo sa deje)
  • Penzisti, POZOR: Dôchodok čakajú od januára 2026 ZÁSADNÉ zmeny (toto sa mení)

Bude sa vám páčiť

Semafor

Semafory dostanú štvrtú farbu: Blíži sa veľká ZMENA, toto budú signalizovať

9. októbra 2025
Elon Musk

Šialené bohatstvo: Na hodnotu Elona Muska by bežný Slovák musel pracovať 25 miliónov rokov

2. októbra 2025
Dopravná polícia, pokuta, kompetencie mestskej polície, priestupky

Policajti nevedia, čo si počať: Autá bez vodičov páchajú priestupky, pokutu nemá kto zaplatiť

1. októbra 2025
AI

Vstupujeme do novej éry: Kľúčové peniaze Slovákov spravuje AI

30. septembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?