TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Dojazd 1 200 km po 10 minútach na nabíjačke? Obľúbená automobilka chystá prelomovú technológiu!
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Dojazd 1 200 km po 10 minútach na nabíjačke? Obľúbená automobilka chystá prelomovú technológiu!

22. decembra 2023 10:45
Roman Drexler
22. decembra 2023
Zdieľať
6 min
Zdieľať

Elektromobily v posledných rokoch zásadne pokročili. Stále sa však s nimi spája nejká tá kritika, predovšetkým kvôli batériám a nabíjaniu. Automobilky sa však túto kritiku snažia postupne umlčať, a to vývojom nových, schopnejších technológií. Jednou z nich je aj svetoznáma Toyota, ktorá chce už do troch rokov umožniť dojazd cez 1 000 km, pričom stačiť naň má len 10 minút nabíjania, píše Autosalon TV.

Prejsť na:

  1. Dojazd cez 1 000 km už o necelé dva roky
  2. Umlčí kritiku
  3. Slovensko je na chvoste EÚ

Toyota oznámila vývoj nového typu batérie s vyššou hustotou a výkonom. Ide o bipolárnu lítium-iónovú batériu s niklovou katódou, ktorá by sa v prvých modeloch japonskej automobilky mala objaviť už niekedy v priebehu roku 2027. Vyvíjaná je v rámci stratégie s názvom Battery 3R.

Dojazd cez 1 000 km už o necelé dva roky

Súčasný špičkový elektromobil toyota bZ4x ponúka dojazd približne 500 km na jedno nabitie. Už po roku 2026 by sa však mal dojazd viac než zdvojnásobiť, konkrétne na 1 100 km. A aby toho nebolo málo, zároveň by sa malo zrýchliť nabíjanie. Batériu vraj bude možné z 0 na 80 % kapacity nabiť v priebehu len 20 minút, čo je pre mnohých nepredstaviteľné.

Zdroj: Pexels

Ďalšia iterácia vývoja, ktorú Toyota plánuje, však povedie k batérii s ešte atraktívnejšími kapacitami. Akumulátor s pevným elektrolytom podľa automobilky poskytne dojazd až na 1 200 km na jedno nabitie. Ešte lepšie potom vyzerá rýchlosť nabíjania, ktorá by sa mala skrátiť viac ako dvojnásobne. Obnova energie z 0 na 80 % kapacity vraj potrvá menej ako 10 minút, čo znamená, že každá minúta na nabíjačke poskytne dojazd na vyše 100 km.

Umlčí kritiku

Ak sa to Toyote podarí, nabíjanie jej vozidiel sa už o 3 roky náramne priblíži tankovaniu benzínu a nafty, čo sa týka rýchlosti. Samozrejme, v tomto konkrétnom smere majú spaľováky stále navrch, no zrejme je len otázkou času, kým sa dočkáme batérie, ktorá sa im vyrovná, prípadne ich prekoná.


Prečítajte si tiež:

  • Dve svetoznáme automobilky spájajú sily. Spoločne vybudujú novú sieť rýchlonabíjačiek pre elektromobily
  • Kamión poháňaný solárnou energiou zdolal najvyššiu sopku sveta. Nastavil tým nový rekord
  • Píše sa história: Manželia na elektromobile prešli zo severného pólu na južný. Trasa o dĺžke cez 27 000 km im zabrala 9 mesiacov

Iniciatíva japonskej automobilky je jasným náznakom, že elektromobilita má obrovský potenciál a jedného dňa zrejme naozaj nahradí súčasné spaľovacie motory. A nepochybne svojou stratégiou umlčí nemálo kritikov.

Ilustr. obr. | Zdroj: Getty Images Signature

V súčasnosti sa elektromobily nabíjajú celkom dlho. Samozrejme, závisí to od modelu. Aj napriek tomu sa však tešia hojnej popularite. Viaceré krajiny totiž vo veľkom budujú nabíjacie infraštruktúry – hustá sieť nabíjačiek dokáže do určitej miery vykompenzovať kratšie dojazdy.

Neprehliadnite

pedále, auto
Nové autá nebudú potrebovať brzdy. O všetko sa postará motor
elektromobil
Skeptici ostali ticho: Elektromobilom sa darí niečo, čo mnohí nepovažovali za reálne
Airtag
Je pre vás AirTag príliš drahý? Dobrá správa, prichádza „oficiálna“ alternatíva za menej peňazí (+ dátum)

Slovensko je na chvoste EÚ

Čo sa týka Slovenska, u nás je nabíjacích staníc relatívne málo. Dá sa povedať, že hustejšie pokryté sú iba západné oblasti. To znamená, že pre mnohých by ani elektromobil s dojazdom cez 1 000 km nebol ktovieakou spásou. Budeme však musieť zabrať, nakoľko už od roku 2035 začne v EÚ platiť zákon, podľa ktorého budú musieť byť nové predávané vozidlá úplne bezemisné. To znamená, že bežným spaľovákom definitívne odzvoní.

Aktuálne je však snaha Slovenska v tomto ohľade na bode mrazu. Mnohí by si radi kúpili elektromobil, no neurobia tak, byť to kvôli slabej nabíjacej infraštruktúre alebo nedostatku finančných prostriedkov. Predsa len elektromobil nie je lacná záležitosť. A žiaľ, situácii veľmi nenapomáha ani fakt, že štát na nákup nových elektromobilov ponúka de facto nulové dotácie.

Na Slovensku počet nových registrovaných elektromobilov v priebehu prvých 10 mesiacov tohto roka stúpol o 72,3 %, čo vyzerá ako obrovský pokrok. Akonáhle si však percentá prehodíme do čísel, dostaneme úplne iný príbeh. Počet nových registrovaných elektromobilov stúpol z 1 111 na 1 914, čo znamená, že Slovensko je v tomto smere stále na chvoste EÚ.

Zdroj: Getty Images Signature/pixabay/iconsy/úprava redakcie

Zatiaľ čo na Slovensku podiel elektromobilov na nových registrovaných vozidlách dosiahol podiel iba 2,53 %, priemer v EÚ bol vyše 14 %.

V súčasnosti Slováci preferujú skôr plug-in hybridy, ktorých počet v prvých 10 mesiacoch stúpol o 109,7 %, konkrétne z 1 218 na 2 554 vozidiel. Polepšili si potom aj iné elektrické hybridy, a to o 44,9 % zo zhruba 14 200 na 20 500. Pre porovnanie, v EÚ počet nových registrovaných plug-in hybridov medziročne stúpol len o 1 %.

Dominantnú pozíciu u nás stále majú spaľováky. V prvých 10 mesiacoch boli absolútne najobľúbenejšou voľbou benzínové autá, nakoľko ich podiel na registrovaných vozidlách predstavoval až 47,72 %, zatiaľ čo nafta dosiahla podiel 17, 2 %. Pre porovnanie, priemerný podiel benzínových áut v EÚ činil 35,95 % a naftových áut 13,89 %.

Spomedzi európskych štátov sa elektromobilom najviac darí v Nórsku, kde na celkovom počte registrovaných vozidiel dosiahli podiel až 83,49 %. To znamená, že približne 8 z 10 nových vozidiel, ktoré sa tu predajú, majú elektrický pohon.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Slovenské univerzity a SAV podpísali dôležitú dohodu s prestížnym festivalom Starmus!
Ďalší článok Samsung Galaxy S23 Ultra Samsung a Google majú uzavrieť dôležitú spoluprácu. Jej výsledok poteší milióny zákazníkov!

Najčítanejšie

mimoriadne, EÚ
Už to začalo a ťažko to zastaviť: Európu čaká niečo, čo tu ešte nebolo. Pripraviť sa musia aj Slováci (čo sa deje)
10. decembra 2025
Wi-Fi router
Máte slabú Wi-Fi? Stačí použiť jednoduchý trik, skoro nikto o ňom nevie
10. decembra 2025
Peniaze, mzdy, príspevok, odvody, daň, 13. dôchodok, odliv mozgov, konsolidácia, rekreačné poukazy, platby
Štát schválil novú reformu. Niektorí Slováci dostanú príspevok viac ako 1 000 €
10. decembra 2025
Peniaze, euro, bankovky, mince, banky, štát
Veľká časť Slovákov by si mala skontrolovať schránku. Hrozí im totiž pokuta
11. decembra 2025

Najnovšie články

  • Pod vplyvom alkoholu si za volant už nesadnete. BMW zavádza revolučný systém
  • Odborníci upozorňujú na časovanú bombu Slovenska. Nie sú ňou dôchodky, ale prehliadaný problém
  • Priemerný dôchodok Slovákov presiahol 700 eur. Štatistika ukázala, ako rastú penzie
  • Google prezradil, čo Slováci najviac vyhľadávali. Mnohé výrazy prekvapili
  • Vaša výhra má skryté náklady. Prečo musíte daňovému úradu hlásiť mobil aj dovolenku?

Bude sa vám páčiť

iPhone 17 Pro

Najočakávanejší iPhone už teraz sklamal. Bude mu chýbať absolútne základná vec

8. decembra 2025
Slovenská pošta

Pošta sa mení na nepoznanie. Takto vyzerajú kuriéri novej generácie

8. decembra 2025
EÚ

EÚ schválila drastickú zmenu. Padlo nečakané rozhodnutie

7. decembra 2025
Vasco Translator V4

Vianoce bez hraníc: Ako prekladač Vasco spája rodiny (nielen) pri štedrovečernom stole

5. decembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?