Celý svet v minulom roku postihla relatívne silná a postupne gradujúca hospodárska kríza. Aj napriek nepriaznivej ekonomike sa však niektorým odvetviam náramne darilo. Exemplárnym príkladom sú služby na streamovanie hudby, ako sú Spotify, Apple Music, Deezer a podobne. Náramne sa im darilo aj u nás na Slovensku, súdiac podľa údajov, ktoré publikovala česká skupina Medzinárodnej federácie fonografického priemyslu.
Streamingové služby zohrávajú v prostredí hudobného svetla kľúčovú a vedúcu úlohu. V roku 2022 zaznamenali priam enormný nárast, a to o viac ako 20 %. V porovnaní s predošlým rokom je to síce o dosť menej, no vtedy rastu výrazne napomáhali silné vlny pandémie a s nimi späté lockdowny.
Stále však platí, že silno prevažuje digitálna konzumácia hudby nad tou fyzickou. Pomer digitálnych predajov a fyzických nosičov bol v priebehu minulého roku 82 : 18 v prospech digitálneho formátu.
![ifpi slovensko 2022 4](https://www.techbyte.sk/wp-content/uploads/2023/04/ifpi-slovensko-2022-4.png)
A asi sa ani niet čo čudovať, nakoľko dnešné streamingové platformy ponúkajú rýchly a jednoduchý prístup k širokému spektru interpretov, a to za relatívne prijateľné ceny. Rapídnemu rastu týchto služieb na Slovensku pomáha aj fakt, že máme k dispozícii azda všetky prominentné platformy, vrátane Spotify, Apple Music, YouTube Music, Deezer a Amazon Music.
Počet platiacich zákazníkov rastie
Streamovanie hudby naberá na obrátkach. Ľudia ho oveľa viac preferujú pred sťahovaním, resp. downloadom, ktoré hudobným vydavateľstvám v minulom roku generovali len 1 % príjmov z celkového objemu digitálnych predajov.
![ifpi slovensko 2022 5](https://www.techbyte.sk/wp-content/uploads/2023/04/ifpi-slovensko-2022-5.png)
![ifpi slovensko 2022 6](https://www.techbyte.sk/wp-content/uploads/2023/04/ifpi-slovensko-2022-6.jpg)
Naopak príjmy z platených účtov zaznamenali rast o 18 %. Netreba pritom zabúdať na skutočnosť, že služby získavajú nemalé čiastky aj z tzv. ad-supported streamingu, teda z inzercie pre neplatiace účty.
Počet predplatiteľov streamingových služieb v roku 2022 narástol o približne 110 000. Celkový počet Slovákov platiacich za digitálnu hudbu tak vzrástol na neuveriteľných 600 000.
Obľubujeme aj fyzickú formu
Čo sa týka CD nosičov, tie v minulom roku tvorili 39 % predajov fyzických nosičov. Viac sa však darilo vinylovým doskám, ktoré si v tejto oblasti pripísali podiel vo výške 60 %. Medziročne vykázali rast o 10 %.
![ifpi slovensko 2022 1](https://www.techbyte.sk/wp-content/uploads/2023/04/ifpi-slovensko-2022-1.png)
V rámci postavenia hudobných vydavateľstiev sa v roku 2022 najviac darilo vydavateľstvu Universal Music. Na druhej priečke sa umiestnila spoločnosť Warner Music, na tretej zase Sony Music.
![ifpi slovensko 2022 2](https://www.techbyte.sk/wp-content/uploads/2023/04/ifpi-slovensko-2022-2.png)
„Je potešujúcou správou, že aj napriek ekonomickej kríze, ktorá postihla mnoho odborov, hudobným priemysel nevnímajúc, pokračuje dynamika rastu predplatiteľov streamingových služieb. Z vývoja trhu môžeme tiež odhadovať, že tuzemská rapová scéna v streamingu prevzala vedúcu pozíciu v rámci žánrového rozdelenia hudobného trhu, čo korešponduje s celosvetovými trendmi,“ povedal Peter Riava, generálny riaditeľ Universal Music Group Slovakia. „Ďalšou pozitívnou správou je trvalý záujem umelcov o partnerstvo s hudobnými vydavateľstvami, ktoré im poskytujú podporu od vysoko kvalifikovaných tímov odborníkov a pomáhajú im budovať ich kariéry.“