USA pracujú na lietadle na solárny pohon. Vo vzduchu sa dokáže udržať 90 dní!

Skydweller.

Americké vojenské námorníctvo pracuje na lietadle, ktoré nielenže nevyžaduje prítomnosť pilota, ale taktiež dokáže letieť v jednom kuse až 90 dní. Umožňujú to gigantické solárne panely, ktoré sa nachádzajú na krídlach, píše server Futurism.

Lietadlo je prezývané Skydweller a o jeho konštrukciu sa stará americko-španielska spoločnosť Skydweller Aero. Aký bude jeho účel? Skydweller by mohol byť vďaka svojej výdrži schopný nielen sledovať okolité moria, ale aj pomôcť pri sprevádzaní lodí na ďalekých plavbách.

Skydweller: Krídla o rozpätí 72 metrov budú schopné vyprodukovať až 2 kilowatty energie

Skydweller vyzerá byť inšpirovaný lietadlom Solar Impulse 2, ktorému sa v roku 2015 a 2016 podarilo obletieť svet. Jedným z výraznejších rozdielov je absencia sedadla pre pilota, čím chce spoločnosť docieliť dlhší dolet a taktiež uvoľniť viac miesta pre užitočný náklad. Vo výsledku má mať Skydweller rozpätie krídel 72 metrov. Pokrývať ich pritom bude 269 m2 fotovoltických článkov, ktoré dokážu vygenerovať až 2 kilowatty energie. Čo sa týka nákladu, do lietadla sa má zmestiť približne 800 kilogramov radarového a kamerového vybavenia.

Zdroj: Aviation Today

“Aktuálne postupujeme podľa nášho plánu, ktorý spočíva v testovaní autonómneho letu, potom autonómneho vzletu, potom autonómneho pristátia a nakoniec nášho prvého plne autonómneho letu,” povedal generálny riaditeľ spoločnosti Skydweller Aero, Robert Miller, pre publikáciu New Scientist. “Keď bude toto všetko hotové, prejdeme k testovaniu výdrže s cieľom prevádzkovať lietadlo po dobu dlhšiu ako 90 dní.”

Niet pochýb, že lietadlo by bolo pre americkú armádu obrovským prínosom, a to pri širokom spektre misií. Aktuálne americké námorníctvo disponuje dronmi, ktoré dokážu ostať vo vzduchu približne 30 hodín. To je síce viac ako deň, no s troma mesiacmi sa to nedá porovnať. Skydweller Aero ďalej plánuje svoje lietadlo vybaviť vodíkovými palivovými článkami, ktoré by mohli poslúžiť na zvýšenie výkonu či ako záloha v prípade nepriaznivého počasia.