EÚ má ďalšiu novinku: Všetky autá budú mať čiernu skrinku, nebude sa dať vypnúť

K dátam nebude mať prístup ktokoľvek. Vieme, čo budú čierne skrinky zbierať.

Keď si v Európskej únii kúpite auto vyrobené po 6. júli 2022, bude mať v sebe o jedno zariadenie naviac. Výrobcovia automobilov totiž budú musieť nové modely určené pre európsky trh vybaviť čiernou skrinkou na zaznamenávanie technických údajov. Na čo ale budú slúžiť?

Európska komisia chce výrazne zlepšiť bezpečnosť na európskych cestách. Údaje z čiernych skriniek preto môžu byť použité v prípade nehody na jej vyšetrenie. Aké údaje však budú autá zbierať a kto sa k nim dostane?

Európska únia chce autá vybaviť podobným systémom aký už dnes používajú lietadlá. Cieľom celého projektu je získať prístup k súboru špecifických technických údajov týkajúcich sa niekoľkých sekúnd pre kolíziou rôznej závažnosti.

Nové zariadenie má byť montované do vozidiel (osobných aj úžitkových), do motoriek, resp. dvojkolesových prostriedkov zatiaľ nie. V prípade nehody si bude môcť dáta z čiernej skrinky prezrieť len polícia a aj to len za účelom jej vyšetrenia. Poisťovne k údajom prístup mať nebudú.

Nehody sa budú vyšetrovať ľahšie. Polícia získa prístup k čiernym skrinkám.
K dátam bude mať prístup len polícia.

Čierna skrinka v autách: Aké dáta bude zbierať?

Aké dáta však bude zbierať? Tými najdôležitejšími je samozrejme rýchlosť vozidla, aktivovanie brzdenia, uhol, resp. natočenie volantu, náklon vozidla na vozovke a informácie o tom či boli v prevádzke rôzne bezpečnostné systémy, počnúc bezpečnostnými pásmi. Systém má byť navrhnutý tak, aby výrobcov automobilov informoval o nedokonalostiach a poskytol im tak čo najpresnejšiu spätnú väzbu pre vyriešenie problémov.

Všetky zaznamenané dáta majú byť anonymizované. Nebudú preto obsahovať identifikačné číslo vozidla a ani žiadne iné informácie, ktoré by mohli identifikovať majiteľa vozidla. Veľkým rozdielom medzi čiernymi skrinkami v lietadle a v aute bude aj to, že sa nebude zaznamenávať zvuková stopa.

Čierna skrinka sa nebude dať vypnúť a bude fungovať nepretržite od momentu ako sa vozidlo pohne. Údaje sa budú neustále prepisovať novými údajmi s výnimkou niekoľkých sekúnd pred a po kolízii.

Podobné systémy majú už teraz nasadené niektoré štáty v USA, Kórea, Japonsko a Švajčiarsko.