Sneh na Zemi skrýval prach z explózie hviezd. Podľa vedcov má 20 miliónov rokov

"Som neskutočne nadšený a šťastný, že môžem vidieť niečo, čo sem cestovalo miliardy a miliardy kilometrov naprieč vesmírom."

Supernova

Supernova, alebo aj explózia hviezdy, zanechá vo vesmíre stopu v podobe plynov a prachu. Občas sa preto stane, že časť z fyzickej stopy prenikne až do atmosféry našej Zeme.

Sneh na Antarktíde skrýval dôkaz, ktorý môže byť podľa odborníkov starý niekoľko miliónov rokov. Nedávno publikovaná štúdia zo žurnálu Physical Review Letters tvrdí, že sem objavený hviezdny prach zavítal zhruba pred 20 rokmi.

„Som neskutočne nadšený a šťastný, že môžem vidieť niečo, čo sem cestovalo miliardy a miliardy kilometrov naprieč vesmírom, a čo má milióny rokov. Príležitosť využiť dáta na Zemi je neskutočne úžasné,“ prezradil nukleárny astrofyzik Dominik Koll z výskumného tímu.

Prach zo supernovy otvorí vedcom dvere k lepšiemu poznaniu nielen našej slnečnej sústavy a jej histórie, ale aj jej pozície v priestore okolo nej.

500 kg snehu

Za objavom stojí 500 kilogramov snehu z Antarktídy, ktoré boli odoslané na hĺbkový rozbor do európskeho laboratória v nemeckom Mníchove. Sneh preto, lebo je podľa informácií zo štúdie najčistejším materiálom na tejto planéte.

Vďaka tomu našli veľmi vzácny izotop – železo-60. Vzácny preto, lebo vzniká buď pri explózii atómovej bomby alebo explózii hviezd. Vedci sú však presvedčení, že zdrojom nebol v tomto prípade výtvor človeka, ale explózia supernovy, ku ktorej došlo pred 20 miliónmi rokov.