TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Sme kvôli hraniu akčných hier agresívnejší? Odborníci majú odpoveď
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Sme kvôli hraniu akčných hier agresívnejší? Odborníci majú odpoveď

9. marca 2019 7:21
Redakcia
9. marca 2019
Zdieľať
3 min
Zdieľať

„Za to jeho chovanie môžu tie počítačové hry,“ patrí medzi frázy, s ktorými sa stretol už takmer každý z nás. Je to však v skutočnosti tak a má tento fenomén digitálnej éry čo dočinenia so zvýšenou mierou agresívneho správania? Alebo je to len prázdna fráza, ktorá zastiera inú skutočnosť?

Nedávny výskum tvrdí, že spájanie akčných videohier s agresívnejším chovaním hráčov môže byť predsa len nadhodnotené.

Názory ohľadne vplyvu sa rôznia. U mnohých ich popularita vyvoláva obavy z možných negatívnych účinkov na ľudské správanie, predovšetkým v prípade detí a mladistvých. Existuje podľa nich dobrý dôvod domnievať sa, že hranie videohier môže byť úzko spojené s ľudskou agresiou. Krv, zbrane, porušovanie zákonov bežnej reality a podobne sú predsa ich neoddeliteľnou súčasťou.

Teória má v tom jasno

Na jednej strane stojí teoretický rámec, ktorý si zastáva tvrdenie, že násilné hry môžu mať vplyv na agresívne správanie a konanie. Tzv. model všeobecnej agresie (z ang. general aggression model – GAM) navrhuje, že opakované vystavovanie sa násilným médiám podporuje vytváranie agresívnych myšlienok. To zase zvyšuje pravdepodobnosť agresívnych kognitívnych schém, emócií aj výskytu agresívneho správania.

Niektorí kritici prístupu ale tvrdia, že táto myšlienka je neúplná alebo dokonca chybná. Preto sformulovali tzv. motivačnú hypotézu, podľa ktorej môže byť hranie hier spojené s ľudskou agresiou, no už s iným princípom v pozadí. Poniektoré prvky hier môžu údajne ovplyvňovať našu základnú psychologickú potrebu kompetencie.

FOTO maxpixel.net

O kompetencii hovoria ako o istej spôsobilosti v zmysle potreby, ktorá sa týka našich úspechov, vedomostí či zručností. Na základe nej majú ľudia tendenciu rozvíjať svoje schopnosti alebo zvládať rôzne úlohy, vďaka ktorým majú potom zo seba dobrý pocit.

Zrealizovali niekoľko štúdií

Na podporu týchto tvrdení bolo zrealizovaných hneď niekoľko štúdií, v rámci ktorých odborníci využili viaceré metódy na manipuláciu s hráčskou kompetenciou, aby tak vyhodnotili úroveň agresie. Ukázalo sa, že hra, ktorá ovplyvňuje spomínanú potrebu kompetencie, vedie k vyšším úrovniam agresívnych pocitov či frustrácií.

Celkovo sa však zistilo, že vyššia miera agresie nemá žiadnu súvislosť s prítomnosťou alebo neprítomnosťou násilného herného obsahu. Je teda jedno, či hráme FIFU alebo battle royale hit Fortnite, pretože záleží na tom, či v titule prebieha určitý druh súperenia. Ak áno, môže to prispieť k väčším prejavom agresivity niektorého z hráčov v reálnom živote.

Neprehliadnite

Aktuálne, peniaze, zdražovanie
AKTUÁLNE: Štát ZAKÁŽE niečo, čo mnohí Slováci zbožňujú. Myslí to však dobre (čo sa deje)
PlayStation 5 DualSense
PlayStation 6 bude MONŠTRUM: Ak je TOTO pravda, kúpia si ju všetci (PREHĽAD)
ChatGPT, OpenAI
MIMORIADNE: ChatGPT dôkladne to, o čom si píšete. Ak napíšete TOTO, pošle to rovno polícii (PRÍKLADY)

Prieskumy medzi mladými

V jednom zaujímavom prieskume sa vedci pýtali teenagerov širokú škálu otázok týkajúcich sa hrania videohier. Ich rodičom boli pre zmenu kladené otázky ohľadne zmien správania krátko po tom, čo začali venovať čas akčnému hernému titulu.

Ukázalo sa, že dospievajúci hráči, ktorí hrali násilné hry, nevykazovali vyššiu úroveň agresívneho správania ako ich rovesníci, ktorí tituly s násilným charakterom nehrali. Výsledky opäť teda nepodporujú súvislosť medzi násilnou hrou a agresívnym správaním v reálnom živote.

Mnohé výskumy dokonca ukazujú, že hranie akčných videohier môže podporovať rôzne kognitívne a sociálne mechanizmy. Vedie napríklad ľudí k lepšej schopnosti rozhodovať sa správne pod určitým nátlakom.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Deň D je tu: Samsung na Slovensku spúšťa predaj Galaxy S10+, S10 a S10e!
Ďalší článok Skype: Videohovory v HD cez web sú tu!
Jeden komentár Jeden komentár
  • Igor Melog Lacko píše:
    9. marca 2019 o 12:09

    To je tak, keď napríklad prehrám competive v Overwatchi napríklad, tak veľmi chcem niečo roztoto, neviem čo študujú. Ale trafili sa správne pri hrách, pri ktorých sa súperí.

    Prihláste sa pre odoslanie odpovede

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.

Najčítanejšie

Peniaze, bankovky, euro
Štát začne posielať 1 000 € rovno na účet: Táto skupina ľudí sa môže tešiť
14. októbra 2025
Peniaze, štát, dôchodok, ceny
Veľká časť Slovákov má nárok na štedrý príspevok. Vyplatí ho štát, mnohí o tom nevedia (+ čísla)
14. októbra 2025
Aktuálne, Slovensko, štát
AKTUÁLNE: Mnohí Slováci napokon ostanú 17. novembra doma. Koho sa to týka?
13. októbra 2025
Peniaze, elektrina, cena, faktúry
Deje sa to, čoho sme sa báli: Potvrdili zdražovanie plynu aj elektriny (+ sumy)
13. októbra 2025

Najnovšie články

  • Ste ÚPLNÝ začiatočník? Tieto autá vás NIKDY nenechajú v štichu (zoznam)
  • ChatGPT ako sexuálny „guru“: Obľúbená AI získa novú podobu, takto bude fungovať
  • Čerpacie stanice NEMÔŽU meniť ceny: Prichádza prísny zákaz od štátu
  • Vodiči, POZOR: Porucha auta na diaľnici vás môže stáť život. TOMUTO sa vyhnite
  • AKTUÁLNE: Veľká banka odstaví služby na 32 HODÍN. Vypadnú úplne základné funkcie

Bude sa vám páčiť

Mimoriadne, gaming

MIMORIADNE: Štát nakúpil vojakom videohry za 40 000 €, vraj na relax a regeneráciu

25. júla 2025
Herný obchod PGS

Obľúbený obchod Slovákov nečakane zatvoril kamenné prevádzky po celom Slovensku (čo sa deje)

18. mája 2025
GTA VI

POTVRDENÉ: GTA 6 tento rok nepríde. Hráči si ešte budú musieť počkať (+ dátum)

3. mája 2025

Z obchodu Google Play zmizla takmer polovica všetkých hier a aplikácií (čo sa deje)

30. apríla 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?