Britská vláda definitívne potvrdila, že éra bezplatnej prevádzky elektromobilov sa chýli ku koncu. Od apríla 2028 vstúpi do platnosti nová daňová povinnosť, ktorá majiteľom elektrických vozidiel naúčtuje poplatok za každú odjazdenú míľu. Téme sa venuje portál Živě.cz.
Podľa informácií britského Úradu pre rozpočtovú zodpovednosť (OBR) bude základná sadzba stanovená na tri pence za míľu, čo v prepočte vychádza na zhruba 0,03 eura. Pre majiteľov plug-in hybridných vozidiel bude platiť zvýhodnená, polovičná sadzba.
Výpadok príjmov z palív
Motivácia vlády je čisto pragmatická. S rastúcim počtom elektrických vozidiel na cestách prirodzene klesajú príjmy štátu z daní uvalených na benzín a naftu. Tieto peniaze následne chýbajú pri financovaní údržby infraštruktúry. Hoci elektromobily neprodukujú priame emisie, svojou hmotnosťou a prevádzkou opotrebúvajú vozovku rovnako ako autá so spaľovacím motorom. Panuje preto obava, že bez zavedenia nového systému výberu daní by štátne financie čelili nepríjemnému šoku.

Nejasný spôsob výberu
Samotná implementácia tohto systému je zatiaľ zahalená nejasnosťami. Oficiálne dokumenty tvrdia, že systém nebude vyžadovať inštaláciu žiadnych sledovacích zariadení priamo do vozidiel. Zostáva však otázkou, ako štát zabezpečí zber presných a kontrolovateľných údajov.
Ako jeden z možných scenárov sa spomína pravidelné ročné hlásenie stavu tachometra, inou alternatívou je postupné zavádžanie telemetrických systémov prostredníctvom poisťovní alebo využitie servisných dát. Konkrétne technické riešenie však zatiaľ nebolo predstavené.
Načasovanie novej dane je taktiež predmetom kritiky, keďže elektromobilita v Spojenom kráľovstve zatiaľ nedosahuje masovú popularitu. Kritici varujú, že ďalší poplatok môže potenciálnych záujemcov o ekologické vozidlá odradiť, najmä v čase, keď rastú aj ceny energií, poistenia a mestských poplatkov.
Trend pre zvyšok Európy?
Obdobie, kedy kúpa elektromobilu znamenala minimálne prevádzkové náklady, sa tak v Británii končí a časť finančnej záťaže sa prenesie späť na vodičov.
Toto britské rozhodnutie zároveň naznačuje trend, ktorý sa môže postupne rozšíriť aj do ďalších európskych krajín. So zvyšujúcim sa počtom vozidiel, ktoré neprispievajú do systému cez tradičné spotrebné dane z palív, budú musieť aj iné štáty hľadať alternatívne spôsoby financovania cestnej infraštruktúry. Je teda pravdepodobné, že podobný model sa skôr či neskôr objaví aj inde.

