Budúci rok prinesie zásadnú zmenu pre všetkých majiteľov vozidiel registrovaných v Rakúsku, čo sa priamo dotkne aj tisícov Slovákov, ktorí v susednej krajine žijú a pracujú. Tamojšia vláda pripravuje úpravu pravidiel pre povinné technické kontroly (STK), ktorá má za cieľ znížiť byrokraciu a uľahčiť život motoristom, informuje server Autoviny.sk.
Kým doterajší systém bol známy svojou prísnosťou a vysokou frekvenciou prehliadok, nová legislatíva sľubuje voľnejší režim. Doteraz museli majitelia nových áut absolvovať prvú kontrolu po troch rokoch, následne po dvoch a už po piatich rokoch od registrácie museli chodiť na STK každý jeden rok.
Ohlásená zmena tieto intervaly predlžuje a harmonizuje ich s bežnou praxou v iných krajinách Európskej únie.
Slovenské intervaly
Podľa nového návrhu prejdú nové automobily prvou technickou kontrolou až po štyroch rokoch od registrácie, čo je model, ktorý dôverne poznáme aj zo Slovenska. Následne budú prehliadky prebiehať v dvojročných intervaloch až do desiateho roku veku vozidla. Až po prekročení tejto hranice sa zavedie povinnosť každoročnej kontroly.

Rakúsky minister dopravy Peter Hanke tento krok obhajuje technologickým pokrokom. Tvrdí, že moderné vozidlá sú konštruované bezpečnejšie a mnohé poruchy dokážu vďaka senzorom signalizovať vodičovi automaticky ešte pred návštevou servisu.
Zmena je zároveň v súlade s odporúčaniami Európskej komisie a smernicou EÚ, ktorá vyžaduje kontrolu starších áut nad desať rokov raz ročne, pričom Rakúsko bolo doteraz výrazne prísnejšie, než Brusel požadoval.
Hory ničia autá rýchlejšie
Zatiaľ čo vodiči sa tešia na ušetrené peniaze a čas, odborná verejnosť je v názoroch rozdelená. Zástupcovia expertných dopravných organizácií síce oceňujú snahu o zjednodušenie, no dvíhajú varovný prst. Upozorňujú, že posunutie lehoty každoročnej kontroly až na vek desať rokov môže mať negatívny dopad na bezpečnosť cestnej premávky.
Motoristické združenia ako ÖAMTC či ARBÖ argumentujú špecifickými geografickými podmienkami. Tvrdia, že prevádzka áut v náročnom teréne rakúskych Álp, kde sa solí a jazdí do kopcov, spôsobuje rýchlejšie opotrebenie bŕzd a podvozku v porovnaní s krajinami, ktoré ležia prevažne na nížine. Obávajú sa preto nárastu technických porúch a nehôd.
Výpadok pre servisy a obrovské pokuty
Celá reforma má aj silný ekonomický rozmer. Kontrola auta v Rakúsku stojí približne 70 eur a ročne sa ich v krajine zrealizuje okolo 4,5 milióna. Zrušenie častých kontrol tak bude znamenať, že vodiči ušetria, no servisy a mechanici prídu o značnú časť svojich istých príjmov.

Napriek uvoľneniu pravidiel však Rakúsko neplánuje poľaviť v sankciách. Systém naďalej rozlišuje závady podľa závažnosti a v prípade, že polícia odhalí na ceste vozidlo nespôsobilé na prevádzku alebo bez platnej kontroly, hrozí vodičovi pokuta, ktorá sa môže vyšplhať až na závratných 10-tisíc eur.
Vládny kabinet trvá na tom, že cieľom nie je ohroziť bezpečnosť, ale odstrániť zbytočnú šikanu vodičov pri novších autách. Definitívna podoba zmien, ktoré by mali platiť od roku 2026, ešte bude predmetom diskusií na úrovni koalície.

