Jeden z najväčších krokov v rámci kurikulárnej reformy vyvoláva vášne ešte pred svojím plným spustením. Rezort školstva pod vedením Tomáša Druckera (Hlas-SD) mení pravidlá hry pri obstarávaní učebníc. Štát chce po novom prebrať administratívnu záťaž na seba a nakupovať učebnice centrálne.
Kým ministerstvo hovorí o slobodnom výbere a efektivite, zástupcovia učiteľov a riaditelia škôl bijú na poplach, píšu Správy STVR.
Jeden portál, nulová byrokracia
Ministerstvo argumentuje, že cieľom zmeny je uľahčiť život školám. Namiesto toho, aby každá škola riešila zložité verejné obstarávanie samostatne, štát vytvoril jednotný portál. Na ňom nájdu pedagógovia zoznam všetkých učebníc s tzv. doložkou štátu, teda takých, ktoré sú skontrolované a v súlade so štátnym vzdelávacím programom.
„Pokiaľ by sme finančné prostriedky len prerozdeľovali školám, naozaj všetky školy by museli obstarávať komplikovane a zložito,“ obhajuje rozhodnutie minister Drucker. Školy si majú z ponuky vybrať to, čo potrebujú, a štát to zaplatí a dodá.

Cena je vysoká
Oveľa skeptickejší je Viktor Križo zo Slovenskej komory učiteľov. Ten upozorňuje, že ide o krok späť k systému, ktorý tu už bol a roky nefungoval. Varuje, že sa takto „zbytočne minie 20 miliónov eur z Plánu obnovy“.
Podľa Križa hrozí scenár, že štát nakúpi obrovské množstvá učebníc, ktoré nakoniec ostanú ležať v skladoch, pretože školy už často majú materiály k aktuálnemu učivu alebo preferujú iné zdroje. „To je centrálny systém, ktorý bol roky kritizovaný,“ dodáva.
Školy preferujú peniaze na ruku
Samotné školy, ktoré si v posledných rokoch zvykli na systém priamych financií (tzv. príspevok na učebnice), sa zmeny obávajú. Hana Závodná, riaditeľka ZŠ Dudova v Bratislave, priznáva, že hoci bolo samostatné obstarávanie náročné, dávalo im slobodu. Kúpili presne to, čo potrebovali.
Riaditelia majú v živej pamäti starý „edičný portál“, kde síce zadali požiadavku na 100 učebníc, no reálne im prišlo len zlomkové množstvo. Katarína Števčinová zo ZŠ v Banskej Bystrici potvrdzuje, že s aktuálnym systémom boli spokojní, problémom bol len nedostatok financií, nie spôsob nákupu.
Ministerstvo sa snaží obavy zmierniť sľubom, že popri centrálnom nákupe dostanú školy aj určitý finančný príspevok, podobne ako v minulých rokoch, aby si mohli dokúpiť špecifické materiály.

