Gaming sa v priebehu rokov stal jednou z najobľúbenejších voľnočasových aktivít azda všetkých generácií, a to bez ohľadu na pohlavie. Čo sa delí, sú samotní hráči. Niektorí preferujú počítače, niektorí konzoly, niektorí tieto platformy striedajú. Postupne ale rastie aj tretí segment, a to handheldy. Hoci taktiež ide o konzoly, výrazne sa odlišujú od modelov PlayStation a Xbox svojou prenosnosťou. Ide tak o výborné zariadenia pre tých, ktorí sú často v pohybe, respektíve často cestujú, alebo jednoducho preferujú mať ovládač aj displej v jednom tele, ktoré môžu v sekunde presunúť z gauča do postele.
Azda najväčším priekopníkom tohto segmentu je spoločnosť Nintendo (Switch), no postupne mu z koláča ukrajujú iné značky. Jednou z nich je aj ASUS, ktorý stojí za modelmi ROG Ally. A jeden z nich som mal v posledných týždňoch k dispozícii na testovanie. Konkrétne hovorím o modeli ASUS ROG Xbox Ally X. Ako napovedá názov, ide o výsledok spolupráce ASUSu a Microsoftu; jeden dodal hardvér, druhý softvér.

ASUS ROG Xbox Ally X
Kompaktná herná konzola s veľmi silným hardvérom a ergonomickou konštrukciou. Toto je zariadenie, ktoré vám umožní plne si vychutnávať obľúbené herné tituly aj na cestách.
Išlo o môj prvý kontakt s handheldovou konzolou tejto značky, takže som vôbec nevedel, čo očakávať. No to, čo som zažil, prekonalo všetky moje domnienky, a to v dobrom zmysle slova. Samozrejme, fyzika nepustí: oproti tradičným konzolám majú handheldy viacero kompromisov. No sú priveľké na to, aby ich nedokázali prevážiť početné pozitíva? Pokračujte v čítaní a dozviete sa.
ASUS ROG Xbox Ally X: Predstavenie zariadenia
ROG Xbox Ally X je stále relatívne novým prírastkom do gamingového portfólia ASUSu. Možno aj preto ide o horúci tovar, ktorý mnohí predajcovia musia ponúkať na objednávku. Konkrétne Alza v čase písania tejto recenzie uvádza, že dodanie ďalších kusov očakáva 21. decembra 2025.
Samozrejme, nie je to iba samotná kompaktnosť a prenosnosť, čo mnohých tak láka. Sú to aj mimoriadne výkonné komponenty či softvér, ktorý má (paradoxne) blízko k stolnému počítaču či notebooku. Poháňa ho totiž Windows, čo znamená, že kompatibilita hier je tu naozaj široká.
Avšak treba rátať aj s tým, že takýto výdobytok nie je úplne lacná záležitosť. Možno vás to prekvapí, ale kompaktná konzola je v skutočnosti podstatne drahšia ako nový Xbox. Je to preto, lebo napchať všetko to špičkové železo do tak malého priestoru predstavuje obrovské úsilie na strane inžinierov. Všetkému navyše predchádza dlhý výskum a vývoj, ktorý zvyčajne patrí medzi najviac nákladné položky pri vzniku akejkoľvek komplexnejšej elektroniky.
Konkrétne ROG Xbox Ally X si aktuálne viete zadovážiť za 913,90 eura vo verzii s procesorom AMD Ryzen AI Z2 Extreme, 1 000 GB úložiskom a 24 GB operačnej pamäte. Cenovo dostupnejšou alternatívou je model s čipom AMD Ryzen Z2 A, 512 GB ROM a 16 GB RAM (ROG Xbox Ally). Ten stojí necelých 609 eur.

ASUS ROG Xbox Ally X: Konštrukcia a dizajn
Asi všetci sa zhodneme na tom, že pri zariadení za vyše 900 eur by mala byť kvalitná konštrukcia zárukou. A dobrou správou je, že pri ROG Xbox Ally X tomu tak naozaj je. Handheld už pri prvom úchope pôsobí naozaj solídne.
Netreba ale zabúdať na to, že v podstate ide o gamepad s veľkým displejom uprostred, pričom úchopy na oboch stranách trpia na rovnaké neduhy ako úchopy bežných ovládačov. Keďže sú pokryté plastom, treba rátať s miernym “kvílením” pri silnejšom stisku. Rozhodne to ale nie je niečo, čo by výrazne uberalo na používateľskom zážitku. A čo navyše, plášť je matný, takže celkom uspokojivo skrýva nepekné odtlačky prstov a dlaní.
Dôležité je, že telo bez problémov zvláda presne to, s akým úmyslom bolo vyrobené, a síce prenosy z miesta na miesto. Handheld som bral so sebou na dlhý presstrip do Číny, pričom som ho mal po celý čas cesty tam aj naspäť uložený v batohu na chrbte. Hoci som občas tŕpol, že sa niečo uvoľní, k ničomu takému nedošlo. Keď som ho po takmer celom dni v lietadlách a taxíkoch vybral, bol okamžite pripravený na akciu. Nevšimol som si žiadnej škody, dokonca ani drobného škrabanca.
Pokiaľ teda ide o odolnosť, dovolím si tvrdiť, že ROG Xbox Ally X bez problémov splní štandardy aj tých najprísnejších, respektíve najaktívnejších používateľov. Pre istotu si ale pri cestovaní dajte pozor na to, ako ho uložíte do batožiny. Osobne som si dal záležať na tom, aby páčky a joysticky neprichádzali do tvrdého kontaktu s ostatnými predmetmi. Je možné, že keď ho len tak hodíte medzi foťák, notebook, nabíjačky a iné nevyhnutnosti, ktoré pri cestovaní bežne mávame v batohu, nejaké to poškodenie sa prihodí.
K odolnosti ešte spomeniem vrstvu Corning Gorilla Glass Victus, ktorá efektívne chráni displej pred škrabancami aj prasklinami.

Pochváliť musím aj ergonómiu celého šasi. Tento kúsok je vyrobený tak, aby ulahodil rôznym typom dlaní, väčším aj menším. Aj s menšími dlaňami teda pohodlne dočiahnete na všetko potrebné. A koľko toho je? Na pohľad málo, no v skutočnosti celkom dosť.
Pri pravom úchope sa nachádza jeden joystick a štyri tlačidlá v tradičnom “Xbox štýle” (X, A, B, Y). Trochu ďalej, vedľa displeja, nájdeme ďalšie dve tlačidlá, ktoré slúžia na návrat na domovskú obrazovku a otvorenie knižnice, prípadne menu, pokiaľ máte zapnutú hru. Vrch je domovom pre tlačidlo RB a páčku RT (na PlayStationoch známe ako R1 a R2).
Pri ľavom úchope nájdeme taktiež joystick, štyri tlačidlá ovládania (šípky), ako aj tlačidlá pre aktiváciu Xbox funkcií a Armoury Crate, čo je vstavaný softvér od ASUSu určený na poskytovanie informácií o výkone, ako aj možnosti jeho optimalizácie. Aj tu na vrchu nájdeme kombináciu tlačidla a páčky, konkrétne LB a LT. Vzadu sú potom ešte k dispozícii programovateľné tlačidlá (M1 a M2), na ktoré pri bežnom úchope pohodlne dočiahnete prostredníkom.
Rozloženie tlačidiel a páčok veľmi chválim. Hoci sám patrím medzi tú skupinu ľudí s menšími dlaňami, ovládanie bolo vždy úplne bezproblémové. Z hľadiska ergonómie teda nevidím nič, čo by sa dalo vytknúť.
Práve naopak, môžem len chváliť. Milé slová určite musím adresovať aj vibračnému motoru, ktorý v každom scenári poskytol mimoriadne presnú a príjemnú haptickú odozvu. To nie je vždy zárukou, dokonca ani pri drahších herných zariadeniach. Rovnako nemôžem chválami šetriť ani z hľadiska konektivity. ROG Xbox Ally X má rovno dva USB-C porty vrátane USB-4, podporuje microSD karty, pričom bezproblémové pripojenie (k internetu a k iným zariadeniam) zabezpečujú technológie Wi-Fi 6E a Bluetooth 5.4.

ASUS ROG Xbox Ally X: Displej, výkon a batéria
Keď som prvýkrát púšťal tento handheld, bál som sa, že mi tak malý displej jednoducho nebude stačiť na to, aby som si vedel plnými dúškami vychutnať svoje obľúbené hry. No našťastie som sa mýlil. Uvedomil som si totiž, že denne sa pozerám na oveľa menšiu obrazovku, a nevadí mi to (smartfón).
Uhlopriečka 7 palcov je pomerne štedrá. Samozrejme, nie je to 65” OLED TV, no na potreby mobilného gamingu rozhodne postačí. Navyše, máme tu podporu FHD rozlíšenia, čo pri takto malej ploche znamená špičkovú ostrosť. Rátať potom možno aj s elegantnou plynulosťou, keďže zariadenie podporuje obnovovaciu frekvenciu 120 Hz.
Toto sú pomerne slušné parametre na tak kompaktné zariadenie. A som za ne veľmi rád, pretože dokážu riadne interpretovať všetok ten ohromný výkon, ktorý sa nachádza vo vnútri.
V tomto smere je dominantou Ryzen AI Z2 Extreme, čo je procesor navrhnutý špeciálne na mobilné hranie. Po správnosti by teda mal kombinovať beštiálny výkon, ktorý však stále berie ohľad na energetickú efektivitu. Na zozname parametrov sa tiež nachádza technológia AMD Fluid Motion Frames (AFMF), ktorá zabezpečuje tzv. dopočítavanie snímok. Zjednodušene povedané: cieľom tejto technológie je o stupeň plynulejší obraz.
Rovno vám poviem, že s výkonom som v podstate nemal žiadny problém, dokonca ani pri náročnejších tituloch. Red Dead Redemption 2, Diablo IV, God of War – to všetko bežalo absolútne bez problémov a na stabilných (a vysokých) FPS. Len veľmi zriedka som si všimol drobného “zakopnutia”, keď sa obraz na sekundu či dve „spomalil” (teda drobno zasekával). To ale nemusel mať na svedomí nutne hardvér. V mojich očiach je vinníkom skôr softvér, voči ktorému mám pár silných výhrad. O tom ale trochu neskôr.

Veľmi milo ma prekvapila svižnosť, ktorú si zariadenie udržiavalo ako v hrách, tak aj mimo nich. Aj po dlhšom hernom sedení bol systém responzívny a vôbec nesekal. Koniec koncov, čo čakať od 24 GB pamäte, no nie? Toto je kapacita, ktorá na hry bohato stačí. Takže nie, spomaleného systému po vypnutí vašej obľúbenej hry sa obávať naozaj nemusíte.
Na chvíľu sa však ešte vrátim k plynulosti. Keď totiž hovorím o vysokých FPS, nemyslím tým hneď 120 Hz. Rátajte s tým, že túto hranicu dosiahnete len v určitých prípadoch a zrejme nie na veľmi dlhú dobu. Paradoxne za to môže niečo, čo je zároveň hlavným lákadlom handheldu, a to kompaktné rozmery.
Telo síce má kopu prieduchov, ktorými dokáže vzduch unikať von za zariadenia, ako aj silné (no napriek tomu prekvapivo tiché) ventilátory, ktoré tomu pomáhajú, fyzika sa v tomto ohľade nedá obalamutiť. Telo je stále malé, takže sa v ňom veľmi rýchlo vytvára nadmerné teplo. A keďže procesor by sa veľmi nerád usmažil, musí výkon priebežne znižovať. Je to ten istý problém, aký pozorujeme pri smartfónoch a herných notebookoch: ich procesory sú schopné zo seba vytlačiť ohromný výkon, no nemôžu, keďže na to jednoducho nemajú priestor.
Treba teda brať do úvahy určité kompromisy. Buď budete hrať na maximálnych detailoch pri nižších FPS, ktoré časom môžu ešte klesnúť, alebo pre tie snímky navyše obetujete vizuálnu kvalitu. Áno, chodí to tak aj pri desktopoch, no pri zariadeniach, kde sú na sebe komponenty natlačené ako kolieska šunky, má každá jedna zmena grafického nastavenia obrovský dopad. Samozrejme, záleží aj od hry. Menej náročné tituly vám určite pohodlne pobežia na vysokých FPS aj pri vyšších nastaveniach.
Dobrou správou je, že konzola podporuje upscaling, ktorá za pomoci AI upravuje vizuálnu kvalitu pri minimálnej obeti na výkone. Naozaj to funguje, takže ak si všimnete spomalenia, môžete túto funkciu kedykoľvek aktivovať v nastaveniach danej hry.

Je tu jednoducho veľa premenných, no to je vlastne dobre. ROG Xbox Ally X má výkon, len sa treba naučiť, ako ho využiť čo najefektívnejšie. De facto sa stačí len trochu pohrať s nastaveniami grafiky a máte o kvalitný zážitok postarané. Alebo to môžete riešiť lenivou cestou, teda nechať systém vybrať grafiku automaticky a potom len zapnúť upscaling. Aj tak sa to dá.
Aby som to aspoň trochu zjednodušil, v tabuľke nižšie nájdete prehľad FPS, ktoré som nameral v jednotlivých hrách (spolu s grafickými nastaveniami)
| Titul | Rozlíšenie | Grafické nastavenia | Upscaling | Počet FPS |
| God of War (2018) | FHD | Vysoké | Quality (kvalita) | 65-80 |
| Diablo IV | FHD | Stredné/vysoké | Quality (kvalita) | 80-110 |
| Red Dead Redemption | FHD | Stredné/vysoké | Quality (kvalita) | 65-75 |
| Cyberpunk 2077 | FHD | Vysoké | Quality (kvalita) | 70-95 |
Ešte ale musím podotknúť, že pri nastavovaní grafiky treba myslieť nielen na plynulosť, ale aj na životnosť batérie. Tá je totiž už štandardne krátka. Pre lepšiu predstavu, pri hraní God of War v lietadle mi vydržala na zhruba 2,5 až 3 hodiny hrania, čo je viac, než som čakal, no pre niekoho to môže byť málo.
Je to kompromis, no pochopiteľný. Keby výrobca zvolil väčšiu batériu, buď by musela byť konštrukcia mohutnejšia, a teda menej pohodlná a praktická, alebo výkon nižší. Dobrou správou však je, že v balení máte adaptér s USB-C koncovkou, takže ak máte v lietadle zásuvku, môžete hrať takmer neobmedzene počas celej doby letu. V aute ale veľmi nepomôže.
ASUS ROG Xbox Ally X: Softvér
Niet žiadnych pochýb o tom, že kvalitný hardvér nemá absolútne žiadnu váhu, pokiaľ nespolupracuje s dôkladne premysleným, spoľahlivým a správne optimalizovaným softvérom. Len ťažko si totiž vychutnáte svoju obľúbenú hru, keď vám ju nefunkčný systém furt zhadzuje.
Vyššie som spomenul, že systém ROG Xbox Ally X funguje plynulo, no to som hovoril len o vizuálnej stránke. Tá praktická a funkčná je úplne iný príbeh. Nemôžem povedať, že by rozhranie absolútne nefungovalo, no občas bolo silnou záťažou pre moju nervovú sústavu.
Zariadenie totiž poháňa Windows, čo je operačný systém určený primárne pre desktopy. A je to vidno. Úvodné nastavenie je síce v poriadku (aj keď trvá na môj vkus príliš dlho), no následná interakcia má kopu chýb. Všetko dôležité sa odohráva v aplikácii Xboxu, ktorá je sama o sebe spracovaná dobre. No čokoľvek, čo má dočinenia s Windowsom, je problém.

V jeden moment som mal otvorených viacero aplikácií a chcel som jednoducho prepnúť z jednej do druhej. Zabralo mi to asi dve minúty, keďže ikony boli príliš malé a často nesprávne reagovali na dotyky. Problém s malými rozmermi každého ovládacieho prvku sa potom ešte viac umocnili, keď som chcel k zariadeniu pripojiť bluetooth slúchadlá.
Čo ďalej? Napríklad Steam, ktorý máme práve vďaka podpore Windowsu, sa zobrazuje veľmi podivne. Pomocou tlačidiel viete prepínať medzi jednotlivými hrami, no zvyšné interakcie musíte spraviť dotykom (napríklad vypnúť hru). Okrem toho sú niektoré kľúčové prvky mimo obrazovky a nedá sa k nim dostať, pretože zobrazenie nie je správne naformátované.
Priamo v hrách som vždy hodnú chvíľu zisťoval, ako sa dostať do in-game menu. Príslušné tlačidlo ma totiž vždy hodilo do systémového menu, teda hru minimalizovalo. A ako hru vypnúť? Treba ísť do systémového menu, otvoriť sekciu s aplikáciami, vybrať Steam (ak hráte cez tento program), vybrať príslušnú hru, kliknúť na pokyn pre širšie rozbalenie možností a následne zvoliť vypnutie. Alternatíva? To isté, ale vynechať Steam a ísť cez okienka vo Windowse, čo je taktiež bolesť.
Všimol som si potom aj nepríjemný problém so stabilitou. Keď som zariadenie zapol, Windows ma vyzval na zadanie PIN-u. Neraz sa ale stalo, že uprostred zadávania panel s číslami jednoducho zmizol a nemal som ho ako vrátiť späť. Riešenie? Zariadenie reštartovať a dúfať, že pri ďalšom pokuse sa to už nestane. Podotýkam, že toto sa mi v jeden deň stalo trikrát po sebe.
Chýb bolo ešte viac, no ostatné už neboli také vážne. Skôr išlo o “chybičky krásy”. Takže áno, pokiaľ ide o softvér, určite je čo zlepšovať. Dobrou správou ale je, že keď si zvyknete na niektoré “unikátne” interakcie, s handheldom sa dá pracovať celkom pohodlne a dokonca aj svižne. Chce to len čas a pevné nervy.
Určite by ale bolo lepšie, keby všetko funguje tak, ako má, už od začiatku, teda aby sa používateľ nemusel učiť symbióze s nedostatočnou optimalizáciou.

ASUS ROG Xbox Ally X: Verdikt
Tak si to zhrňme. Je toto dobrá kúpa? Ako pre koho. Pokiaľ doma máte počítač či PlayStation alebo Xbox, pričom cestujete veľmi málo, tak nie. Pokiaľ ale cestujete často a radi hráte hry, prípadne sa chcete občas vyvaliť s gamepadom v rukách na gauč, no nemáte konzolu, tak toto môže byť solídna voľba.
Cena je vysoká, to áno. Dostanete však za ňu náramne obstojnú výbavu, ktorá by vám mala vydržať celé roky, nielen dva či tri. Plynulé hranie hier na tak kompaktnom zariadení je jednoducho ponuka, ktorá sa odmieta len veľmi ťažko. Každý sa zabaví, no keďže tu hovoríme o cenovke cez 900 eur, je dôležité si premyslieť, či máte handheld ako využiť.
Ak áno, tak smelo do toho. Banovať nebudete, teda s výnimkou tých prvých okamihov, kedy si budete zvykať na Windows.



