Rakúska vláda pripravuje zmenu v pravidlách pre technické kontroly vozidiel. Interval povinnej STK chce predĺžiť z jedného roka na dva, čo ide proti aktuálnym snahám Európskej únie, ktorá presadzuje častejšie kontroly starších vozidiel, píšu Autoviny na základe informácií servera Heute. Rakúsko je pritom krajinou, kde žije aj veľa Slovákov.
Rakúsko plánuje dlhší interval STK
Zámer predĺžiť platnosť technickej kontroly z jedného na dva roky je súčasťou balíka opatrení, ktoré majú znížiť administratívnu záťaž v Rakúsku. Balík predstaví štátny tajomník pre dereguláciu Josef Schellhorn. Tvrdí, že dnešné pravidlá vodičov zbytočne zaťažujú a úprava má ušetriť čas aj peniaze. V Rakúsku zároveň pôsobí mnoho Slovákov, ktorí môžu zmenu vnímať ako dôležitú.

Oproti Slovensku má Rakúsko prísnejší začiatok technických kontrol. Kým u nás auto absolvuje prvú STK po štyroch rokoch od prvej registrácie, v Rakúsku musí ísť vozidlo na inšpekciu už po troch rokoch. Následné každoročné kontroly chce krajina predĺžiť na dvojročný interval, čím by sa znížila frekvencia návštev staníc technickej kontroly.
Brusel tlačí opačným smerom
Postoj Rakúska je v rozpore s tým, čo presadzuje Európska únia. Brusel argumentuje tým, že častejšie technické kontroly zvyšujú bezpečnosť cestnej premávky. Podľa predstáv euroúradníkov by sa najmä staršie a intenzívne využívané vozidlá mali dostávať na STK každý rok. To by znamenalo, že krajiny s dvojročným intervalom, medzi ktoré patrí aj Slovensko, by mali prejsť na ročný režim.
EÚ tiež uvádza, že častejšie kontroly pomáhajú sledovať plnenie ekologických limitov. Zástancovia tohto prístupu tvrdia, že technický stav vozidiel sa kontroluje pravidelnejšie, čo vynucuje zodpovednejší prístup k údržbe, najmä pri starších autách.
Kritika ročnej STK a termín zmien
Na druhej strane existuje kritika myšlienky každoročných kontrol. Argumentuje sa tým, že moderné autá sú technicky spoľahlivejšie a vybavené elektronikou, ktorá upozorňuje na väčšinu porúch. V mnohých európskych štátoch dvojročný interval funguje bez zjavného negatívneho vplyvu na bezpečnosť, čo vyvoláva otázky, prečo by mali vodiči absolvovať STK každý rok.
Ďalším problémom je, že rovnaký interval kontrol nereflektuje rozdielny spôsob využívania vozidiel. Niekto najazdí 40-tisíc kilometrov ročne, iný len pár tisíc. Ročná STK tak môže predstavovať neprimeranú finančnú aj časovú záťaž pre majiteľov dobre udržiavaných a málo jazdených áut. V európskom porovnaní ide o skôr výnimočný interval.
Rakúska vláda nebude môcť zmenu zaviesť okamžite. Návrh musí prejsť pripomienkovaním a následne si vyžiada úpravu viacerých zákonov. Podľa plánov by sa nové pravidlá mohli zaviesť v priebehu roka 2026.
