Mnoho vodičov spomalí už pri pohľade na auto v policajných farbách, hoci to často vôbec nie je potrebné. Väčšina viditeľne označených vozidiel totiž počas jazdy nesmie merať rýchlosť, píše český server Autosalon TV. Výnimkou sú len najnovšie BMW 5 Touring v službách českej polície. Skutočným rizikom sú preto neoznačené hliadky so špičkovou technikou, ktoré musia dodržiavať presné pravidlá. Kto ich pozná, môže sa v niektorých situáciách pokute pomerne jednoducho vyhnúť. Policajt, ktorý nechcel byť menovaný v rozhovore prezradil, ako to chodí v susednom Česku, pričom mnohé postupy a obmedzenia platia aj na Slovensku.
Meranie rýchlosti na diaľnici
Na diaľniciach platí pri meraní rýchlosti jedna základná podmienka, o ktorej veľa motoristov nevie. Policajti musia ísť za meraným autom, tzv. sa zaň „zavesiť“, a určitý čas udržať rovnakú rýchlosť. Ak to nesplnia, meranie je neplatné. To zároveň vytvára priestor pre pozorných vodičov, ktorí môžu na poslednú chvíľu ubrať alebo prejsť do iného pruhu a tým meranie zmariť. Podľa policajta, ktorý o systéme prehovoril pre Autosalon a nechcel byť menovaný, však ide o otázku sekúnd, takže mnohí rýchlejšie jazdiaci motoristi skryté vozidlá jednoducho prehliadnu. Internet je plný videí, ktoré takéto situácie zachytávajú.

Na diaľniciach sa skryté hliadky väčšinou pohybujú v autách Škoda Superb, pričom sa objavujú aj spomínané BMW 5 Touring. Práve tieto vozidlá dokážu zachytiť aj autá, ktoré ich iba predbehnú. Na prvý pohľad sú nenápadné, no kto vie, čo si má všímať, môže ich odhaliť. Typické sú tmavé karosérie, výrazné antény, svetelná technika viditeľná cez tónované sklá a kamera umiestnená za čelným sklom.
Používaná technika a jej limity
Polícia využíva viacero typov zariadení na meranie rýchlosti. K približne trom stovkám radarov Ramer pribúdajú systémy PolCam, Soitron a Gesig, ktoré sú prepojené s tachometrom vozidla. Jednotlivé technológie sa odlišujú spôsobom výpočtu rýchlosti, pričom tie modernejšie dokážu merať aj na vzdialenosť okolo jedného kilometra. Napriek vyspelej technike však musia policajti pri meraní dodržať stanovený postup, inak meranie nemusí byť platné.
Vodiči by preto nemali panikáriť pri každom označenom policajnom aute, ktoré stretnú na diaľnici. Väčšina z nich rýchlosť počas jazdy merať nesmie. Oveľa rizikovejšie sú neoznačené a nenápadné vozidlá práve preto, že ich vodiči ľahšie prehliadnu.
Mimo diaľnic platia iné pravidlá
Na bežných cestách mimo diaľnic sú možnosti polície širšie. Sama polícia na svojom webe uvádza, že disponuje zariadeniami, ktoré dokážu merať rýchlosť vozidiel počas jazdy, pričom môže ísť o autá idúce v rovnakom aj opačnom smere. Radarový merač pracuje na princípe Dopplerovho javu. Pri meraní v protismere však nesmú byť jazdné pruhy oddelené stredovými zvodidlami, čo je dôvod, prečo sa tento postup na diaľniciach nevyužíva.
Mimo diaľnic je aj vozový park skrytých hliadok podstatne pestrejší. V niektorých regiónoch ešte donedávna merali rýchlosť staršie Škody Octavia prvej generácie, inde jazdia novšie Octavie alebo SUV modely Škoda Kodiaq. Výber vozidiel je teda menej predvídateľný ako na diaľniciach, kde dominujú najmä jednotné typy neoznačených áut. Vodiči sa preto musia spoliehať najmä na vlastnú disciplínu a pozornosť.
Jazda podľa predpisov tak zostáva najistejším spôsobom, ako sa vyhnúť pokute bez ohľadu na to, či sa po ceste pohybujú skryté hliadky, alebo nie. Znalosť pravidiel ich merania však môže v niektorých situáciách rozhodnúť o tom, či bude policajné meranie použiteľné.

