Bratislava zavádza prísny manuál pre výdajné boxy (tzv. balíkoboxy alebo balíkomaty). Tieto mini stavby sa stali neoddeliteľnou súčasťou našich sídlisk, parkovísk, ale aj historických centier a ďalších lokalít. Balíkomaty zmenili spôsob, akým nakupujeme, a stali sa symbolom spotrebiteľského komfortu.
Avšak ich nekontrolovaný nárast v slovenských mestách začal vyvolávať vrásky na čelách urbanistov aj pamiatkarov. Hlavné mesto Slovenska sa preto rozhodlo konať a ako prvé prináša jasné pravidlá hry, ktoré majú skoncovať s vizuálnym smogom. Téme sa venoval portál STVR.
Prečo sme si balíkomaty tak zamilovali
Popularita samoobslužných boxov nie je náhodná. Pre moderného zákazníka predstavujú dokonalý prienik medzi slobodou a efektivitou. Už žiadne čakanie na kuriéra, ktorý „príde medzi desiatou a druhou“, a žiadne prispôsobovanie denného programu otváracím hodinám kamenných pobočiek.
Balíkomaty fungujú 24 hodín denne a 7 dní v týždni. Navyše, v porovnaní s doručením na adresu ide o ekologickejšiu voľbu, pretože kuriér nemusí obchádzať desiatky vchodov, ale vyloží stovky balíkov na jednom mieste. Pre mestá však táto efektivita prináša aj odvrátenú tvár a tou je vizuálny smog.

Od prínosu k vizuálnemu smogu
Hoci sú balíkomaty užitočné, ich umiestňovanie bolo doteraz často chaotické. Plechové „monštrá“ v krikľavých farbách sa začali objavovať na miestach, kde pôsobia rušivo. Napríklad pred historickými budovami, uprostred parkov alebo na úzkych chodníkoch, kde tvoria fyzickú bariéru pre mamičky s kočíkmi či seniorov.
Metropolitný inštitút Bratislavy (MIB) v spolupráci s magistrátom preto vypracoval dokument, ktorý určuje, kde tieto zariadenia môžu a kde naopak nesmú stáť. „Hlavné mesto, ako aj iné mestá Slovenska, zažili v posledných rokoch boom balíkomatov v uliciach. Táto služba je prínosná, no prináša aj viacero problémov. Preto sme spolu s magistrátom hlavného mesta pristúpili k vytvoreniu manuálu umiestňovania balíkomatov na pozemkoch mesta,“ povedala pre STVR hovorkyňa inštitútu Eva Hapčová.
Tu tieto zariadenia už nenájdete
Podľa nových pravidiel majú balíkomaty stopku v blízkosti pamiatok, v historických záhradách, lesoch či na miestach s cennými výhľadmi. Ideálnym priestorom sú naopak obytné zóny s dobrou dostupnosťou pre zásobovacie vozidlá, kde nebudú vizuálne ani technicky prekážať. Bratislava sa pri tvorbe týchto pravidiel inšpirovala Prahou, ktorá už dlhšie bojuje proti vizuálnemu znečisteniu verejného priestoru.
Slovenská pošta zatiaľ necíti obmedzenie
Na rastúci dopyt reaguje aj štátny doručovateľ. Slovenská pošta v poslednom čase výrazne investuje do rozširovania svojej siete, a to nielen budovaním vlastných kapacít, ale aj strategickými partnerstvami. Aktuálne disponuje sieťou 625 zariadení.
Z tohto počtu je 250 vlastných Balíkoboxov a zvyšných 375 si pošta prenajíma od externého partnera (známeho e-shopu). Podľa hovorkyne Evy Peterovej sú tieto kapacity klientom dostupné za rovnakých podmienok, pričom nové bratislavské pravidlá zatiaľ prevádzku ich zariadení nijako negatívne neovplyvnili.

Vianočný kolaps: Keď balíkomaty nestačili
Najväčšia skúška systému prichádza každoročne v decembri. Vianočné nákupy často spôsobia, že kapacity boxov sú vyčerpané na maximum. Problémom však nie je len množstvo objednávok, ale najmä disciplína zákazníkov. Nevyzdvihnuté zásielky blokujú miesto pre ďalšie balíky, čo vedie k tomu, že kuriéri ich musia presmerovať na vzdialené pobočky. Adresát tak v konečnom dôsledku stratí presne ten komfort, za ktorý si zaplatil.
Súčasť modernej mestskej infraštruktúry
Výzva pre budúcnosť je jasná a to udržať pohodlie doručovania, ale nedovoliť, aby sa mestá premenili na „nekonečné sklady plechových skríň“. Ak sa podarí zjednotiť dizajn balíkomatov tak, aby ladili s mestským mobiliárom, a umiestniť ich logicky, môžu sa stať prirodzenou a nerušivou súčasťou modernej mestskej infraštruktúry.

