Slovenský telekomunikačný trh zažíva zmenu, ktorá sa dotýka pevných aj mobilných služieb. O2, doteraz vnímané predovšetkým ako mobilný operátor, si otvára dvere k fixnej infraštruktúre, ktorá pokrýva stovky tisíc domácností. Dohodlo sa s Liberty Global, majiteľom UPC, a prevezme jeho slovenskú spoločnosť. O2 o akvizícii informuje v správe adresovanej médiám.
Touto transakciou sa definitívne uzatvára aj éra Liberty Global v našom regióne. Iné pobočky UPC boli predané už pred rokmi. O2 oznámilo, že celková hodnota obchodu, bez započítania hotovosti a dlhov, dosiahne 95 miliónov eur.
Podľa Liberty Global ide o cenu zodpovedajúcu približne sedemnásobku odhadovaného EBITDA UPC za rok 2025, respektíve približne pätnásťnásobku tejto hodnoty po odpočítaní investícií do dlhodobého hmotného majetku.

Regulačné stopky a pokoj pre zákazníkov
Akvizícia, ktorú realizuje O2 ako súčasť skupiny e& PPF Telecom Group, ešte čaká na schválenie regulačnými orgánmi. Dokončenie procesu sa očakáva v prvej polovici roka 2026. Dovtedy sa pre klientov UPC nemení nič. Zmluvy zostávajú v platnosti, služby fungujú v súčasnom rozsahu a UPC pokračuje ako samostatný subjekt až do finálneho schválenia.
Generálny riaditeľ UPC Mihnea-Tudor Rădulescu uviedol, že podpis dohody nemá vplyv na zákazníkov ani každodennú prevádzku. Až po získaní povolení má O2 prevziať plnú prevádzku a zákazníkov UPC. Zaujímavosťou je, že vážnym záujemcom o UPC bol podľa dostupných informácií aj Orange, ktorý operátora napokon nezískal.
Čo tým O2 v skutočnosti získava
UPC nie je len značka, ale aj rozsiahla sieť. Operátor pokrýva takmer 650-tisíc domácností v takmer 80 mestách prostredníctvom opticko-koaxiálnej infraštruktúry. Televízne služby poskytuje 150-tisíc abonentom, internet využíva 141-tisíc klientov a pevnú linku má 85-tisíc zákazníkov. Pre O2 to znamená výrazné posilnenie pozície vo fixných službách.
O UPC mali dlhodobo záujem viaceré firmy a v minulosti sa špekulovalo aj o spoločnom podniku so 4kou, ku ktorému napokon neprišlo. Aktuálne UPC predáva SIM karty práve od 4ky. O2 naopak prichádza v pozícii najväčšieho mobilného operátora na trhu. Tento rok poskytuje služby pre 2,37 milióna mobilných klientov a má najväčšiu 5G sieť spomedzi slovenských operátorov.

Koniec éry organického rastu
Pre O2 predstavuje táto akvizícia zásadný strategický zlom. Kým doteraz operátor budoval svoju pozíciu od vstupu na trh v roku 2007 prakticky od nuly a spoliehal sa takmer výlučne na organický rast, kúpa hotového hráča s vybudovanou infraštruktúrou naznačuje novú fázu expanzie. Generálny riaditeľ O2 Slovakia Igor Tóth označil rok 2025 za obdobie plné míľnikov.
Operátor nielenže zavŕšil proces zdieľania sietí s partnerskou spoločnosťou a dosiahol takmer stopercentné pokrytie 5G signálom (99,76 %), ale práve v tomto roku sa stal trhovou jednotkou v počte aktívnych SIM kariet. Podľa Tótha teraz dozrel čas na ďalšie posilnenie značky práve prostredníctvom akvizície, ktorá z O2 spraví plnohodnotného konvergentného hráča schopného konkurovať zavedeným balíkom služieb konkurencie.
Spojenie síl má priniesť viac než len mechanický súčet zákazníckych báz. Obe strany si od transakcie sľubujú výrazné synergie, ktoré vzniknú prepojením mobilného portfólia O2 s pevným internetom a televíziou od UPC. Vedenie operátora zdôrazňuje, že kľúčom k úspechu má byť spojenie talentov a inovačného potenciálu oboch firiem.
Cieľom je vytvoriť ponuku, ktorá prinesie to „najlepšie z oboch svetov“ a umožní zákazníkom čerpať výhody z uceleného ekosystému služieb pod jednou strechou. O2 sa pri tom chce naďalej opierať o svoju silnú stránku, a síce zákaznícku skúsenosť, ktorú plánuje preniesť aj do segmentu fixných služieb a digitálnej televízie.
Celá transakcia je zároveň podporená silným zázemím materskej skupiny e& PPF Telecom Group, čo má byť garanciou ďalšieho technologického rozvoja a stability pre slovenských zákazníkov aj v budúcnosti.

