Kruhové objazdy boli vymyslené na to, aby dopravu zrýchlili a urobili bezpečnejšou. Avšak stačí pridať jeden jazdný pruh navyše a z elegantného riešenia sa pre mnohých šoférov stáva stresujúca pasca. Zatiaľ čo na klasickom „jednopruhovom“ objazde je situácia jasná, pri tých viacpruhových vzniká chaos. Kto má prednosť? Môžem vyjsť von priamo z vnútorného okruhu?
Polícia vnáša do týchto otázok svetlo a upozorňuje na chybu, ktorú nevedomky robí obrovské množstvo vodičov. Informácie spracoval portál interez.sk.
Koniec “práva silnejšieho”
Najväčším mýtom je presvedčenie, že ak som v kruhovom objazde (najmä vo vnútornom pruhu), mám automaticky prednosť pred všetkými, alebo že pri vychádzaní von mi musia ostatní uhnúť. Omyl.
Juraj Tlacháč, riaditeľ odboru dopravnej polície, pre TASR jasne vysvetlil: “Zmena pruhu v kruhovom objazde sa riadi rovnakými pravidlami ako na akejkoľvek inej viacpruhovej ceste.”
Ak krúžite vo vnútornom (ľavom) pruhu a chcete objazd opustiť, musíte preťať vonkajší (pravý) pruh. V tej chvíli musíte dať prednosť vozidlu, ktoré v tom vonkajšom pruhu ide. Nemôžete mu skrížiť cestu len preto, že máte zapnutú smerovku a chcete ísť von. Ak je vo vonkajšom pruhu auto, musíte spomaliť, pustiť ho, alebo, v najhoršom prípade, si dať ešte jedno kolo, kým sa uvoľní miesto na bezpečné preradenie.

Kedy sa zaradiť dovnútra?
Slovenská legislatíva je v jednej veci prekvapivo voľná. Neexistuje paragraf, ktorý by striktne prikazoval, do ktorého pruhu sa musíte zaradiť pred vjazdom do kruhového objazdu v závislosti od toho, ktorým výjazdom ho chcete opustiť. Tu nastupuje zdravý rozum a ohľaduplnosť.
Polícia odporúča riadiť sa jednoduchou logikou:
- Prvý výjazd: Ak plánujete opustiť objazd hneď na prvej odbočke, nemá zmysel tlačiť sa do vnútorného pruhu. Zostaňte vpravo. Ušetríte si stres a zbytočné kríženie dráh iných vozidiel.
- Vzdialenejšie výjazdy: Ak idete „na tretiu“ alebo sa chcete otočiť do protismeru, použitie vnútorného pruhu je vhodné, pretože tým uvoľníte vonkajší pruh pre autá prichádzajúce z iných smerov, čím zvyšujete priepustnosť križovatky.
Pozor na značky a kolízne body
Hoci zákon dovoľuje vyjsť z objazdu teoreticky aj z vnútorného pruhu (ak tým nikoho neohrozíte), je to manéver s najvyšším rizikom. Prechádzate totiž cez takzvaný kolízny bod. Vodič vo vonkajšom pruhu nemusí tušiť, že mu chcete skrížiť cestu, on môže pokračovať v jazde po kruhu ďalej.
Dôležitým upozornením je nadradenosť dopravného značenia. Všetky všeobecné poučky idú bokom v momente, keď sú pred križovatkou alebo priamo v nej čiary a šípky, ktoré prikazujú smer jazdy pre jednotlivé pruhy.

Na moderných „turbo-okružných“ križovatkách vás vodiace čiary často nepustia z vnútorného pruhu von, alebo vás naopak, z vonkajšieho pruhu, vyvedú von nútene. Sledovať značky je preto dôležitejšie než jazdiť po pamäti.
Zhrnuté a podčiarknuté: Smerovka nie je „povolenie zabíjať“. Pri vychádzaní z vnútorného pruhu ste to vy, kto musí dávať pozor a prednosť.

