Dlhoročná prax, kedy si ktokoľvek mohol anonymne a zadarmo skontrolovať majiteľa akejkoľvek nehnuteľnosti na Slovensku, smeruje ku svojmu koncu. Úrad geodézie, kartografie a katastra (ÚGKK SR) pripravuje novú legislatívu (č. LP/2024/435), ktorá prinesie do katastrálneho zákona revolučné zmeny, píše denník Pravda.
Hlavným dôvodom je podľa štátu reakcia na požiadavky GDPR a rastúce riziká zneužívania osobných údajov, vrátane incidentu z januára 2025. V praxi to však pre bežného občana znamená jediné – za prístup k úplným dátam si po novom priplatí a bude sa musieť zaregistrovať.
Plnohodnotný výpis za 6 eur
Jednou z najvýraznejších zmien je zavedenie poplatku. Ak budete potrebovať kompletné údaje z listu vlastníctva, štát si za to vypýta 6 eur. Marek Bezák z ÚGKK SR potvrdil, že nepôjde o predplatné za prístup do systému, ale o jednorazový poplatok za konkrétny výpis.
Doterajší bezplatný „informatívny výpis“ sa stane minulosťou. Za spomínaných 6 eur však úrad občanovi doručí plnohodnotný elektronický dokument opatrený elektronickou pečaťou. Tento výpis bude mať rovnakú právnu silu ako listina z katastrálneho úradu a bude ho možné použiť pri právnych úkonoch, napríklad pri žiadaní o hypotéku, pri kúpnej zmluve alebo v dedičskom konaní.

Úrad tiež zrušil anonymitu
Úplné „zatiahnutie kohútikov“ sa nekoná, no prístup k informáciám sa skomplikuje. Po novom sa bude musieť každý používateľ do systému najprv bezplatne zaregistrovať a autentifikovať. Až po tomto kroku sa dostane k základným údajom.
Bezplatne (po registrácii) bude možné vidieť:
- Údaje o samotnej nehnuteľnosti (parcelné číslo, výmera, druh pozemku).
- Meno a priezvisko vlastníka a jeho spoluvlastnícky podiel.
- Katastrálne mapy (tieto zostanú voľne prístupné aj bez registrácie).
Za poplatok (v 6-eurovom výpise) získate:
- Kompletné údaje vrátane citlivých identifikačných údajov vlastníkov (napr. adresa trvalého pobytu, dátum narodenia).
Bezpečnosť vs. transparentnosť
Úrad argumentuje, že cieľom nie je naplniť štátnu kasu, ale zvýšiť kybernetickú bezpečnosť. Povinná registrácia má zabrániť automatizovanému sťahovaniu dát (robotom) a hromadnému zberu osobných údajov. Autentifikácia umožní monitorovať prístupy a vytvoriť „digitálnu stopu“ pre prípadné vyšetrovanie.
Úrad odmieta obavy z obmedzenia transparentnosti s tým, že údaje o vlastníkoch zostanú prístupné, len v riadenom režime. Pre špecifické profesie ako notári, banky či exekútori sa nič nemení a naďalej budú mať bezplatný autorizovaný prístup. Účinnosť zmien sa očakáva postupne od 1. júla 2026 a 2027.
