Automobilový priemysel čaká už o pár dní, presne od 1. januára 2026, významný míľnik, ktorý priamo ovplyvní výbavu nových vozidiel. Európske úrady sa rozhodli opäť sprísniť pravidlá pre bezpečnosť a do povinnej výbavy zaradili modernizovaný automatický tiesňový systém, známy pod anglickým názvom Next Generation eCall (NG eCall), píše server Autoviny.sk.
Tento krok znamená, že žiadny nový model osobného auta kategórie M1 alebo ľahkého úžitkového vozidla do 3,5 tony kategórie N1 už bez tejto technológie nezíska typové schválenie a nebude ho možné oficiálne uviesť na trh. Nejde pritom o úplnú novinku, ale o evolúciu existujúceho systému, ktorý sa teraz posúva na vyššiu technologickú úroveň s cieľom zachraňovať ľudské životy ešte efektívnejšie.
Rýchlejšia záchrana vďaka modernej sieti
Pôvodný systém eCall je v Európskej únii povinný pre nové typy áut už od roku 2018, no nová generácia NG eCall prináša zásadné vylepšenie v oblasti konektivity. Kým starší systém fungoval na starších telekomunikačných sieťach, novinka už naplno využíva moderné LTE a 5G siete.

Vďaka tomu je prenos dát medzi havarovaným vozidlom a tiesňovou linkou 112 nielen rýchlejší, ale aj spoľahlivejší. Systém funguje na jednoduchom, no životne dôležitom princípe. V prípade vážnej dopravnej nehody senzory auta rozpoznajú náraz a automaticky, bez akéhokoľvek zásahu vodiča, vytočia pomoc.
To je kľúčové najmä v situáciách, keď posádka zostane v bezvedomí alebo je v šoku a nedokáže použiť mobilný telefón.
A čo majitelia starších áut?
Hoci správy o nových povinnostiach často vyvolávajú u vodičov obavy z dodatočných nákladov, v tomto prípade môže väčšina motoristov zostať pokojná. Zmena sa totiž týka výhradne nových modelov, ktoré automobilky predstavia a budú chcieť schváliť po roku 2026.
Majitelia vozidiel, ktoré sú už dnes prihlásené v evidencii, alebo áut, ktoré sa dopredávajú ako staršie modely, nemusia nič riešiť. Nehrozí žiadna povinná návšteva servisu, prestavba vozidla či montáž dodatočných zariadení.
Pre bežného užívateľa ide skôr o technickú zmenu na pozadí, ktorú pocítia až pri kúpe úplne nového modelu vyvinutého podľa týchto nových štandardov.
Tlačidlo SOS
Viditeľnou časťou celého systému zostáva pre vodiča známe červené tlačidlo SOS, zvyčajne umiestnené na strope pri osvetlení interiéru. To slúži na manuálne privolanie pomoci v núdzových situáciách, ako je ohrozenie života či zdravia. Po jeho stlačení, alebo po automatickej aktivácii nárazom, auto odošle operátorom záchrannej služby presný balík dát. Ten obsahuje GPS súradnice, VIN číslo vozidla a čo je mimoriadne dôležité, aj smer jazdy.

Práve smer jazdy je kľúčovým údajom na diaľniciach, kde môže záchranárom ušetriť kilometre zbytočnej jazdy v protismere. Ak posádka po spojení nekomunikuje, operátor vie okamžite vyslať pomoc na presné miesto. Je však dôležité pripomenúť, že tlačidlo SOS neslúži na riešenie porúch či defektov. Na tieto účely majú autá iné tlačidlá, často označené symbolom kľúča alebo nápisom Assistance.
Európska komisia si od novej generácie sľubuje výrazné skrátenie reakčného času záchranárov. Odhady hovoria o zrýchlení dojazdu o 40 percent v mestách a až o 50 percent na vidieku. V kritických momentoch, keď o prežití rozhodujú sekundy, má tento systém potenciál znížiť počet úmrtí na cestách o 2 až 15 percent a výrazne redukovať následky vážnych zranení.

