Švajčiarski vodiči môžu získať ročnú diaľničnú známku za polovičnú cenu. Nejde o žiaden trik, ale o boj medzi tamojšími reťazcami. Ako uvádza portál 20 Minuten, oficiálna známka pre rok 2026 je v predaji od pondelka 1. decembra 2025 za cenu 40 švajčiarskych frankov (cca 43 eur). Napriek tomu sa v tejto krajine rozbehla výrazná cenová ofenzíva. Známe diskontné reťazce Lidl, Aldi a Denner lákajú vodičov na zľavy. Tie dokžu cenu stlačiť pod úroveň 20 až 30 frankov (21 až 32 eur).
Získanie lacnejšej ročnej diaľničnej známky je viazané na nákup nad stanovenú sumu alebo na používanie mobilnej aplikácie. Cieľ reťazcov je jasný. Prilákať zákazníkov do predajní a posilniť predvianočný obrat. Praktika je pritom legálna a v krajine funguje už viac než desať rokov.
Lidl núka diaľničnú známku za rekordne nízku cenu
Nemecký reťazec Lidl spustil v krajine akciu s najvyššou zľavou. Diaľničnú známku ponúkal len za 19,90 CHF (21 eur). Nutnosťou však bol nákup nad 70 CHF (75 eur). Známku za takúto výhodnú cenu si ale môže kúpiť výhradne iba ten, kto používa mobilnú aplikáciu Lidl Plus.
Akcia odštartovala v pondelok, no v ďalšie dni sa zľava znižovala a cena známky stúpala. V utorok a stredu klesla zľava a ročná diaľničná známka stojí 23,90 CHF (cca 26 eur). Bez členstva v mobilnej aplikácii je cena 29,90 CHF (32 eur).
Reťazec túto ponuku označil za „najnižšiu cenu, akú kedy maloobchod požadoval“. Zároveň ale zdôraznil, že ide o časovo a podmienkami obmedzený marketingový ťah.

Aldi predáva nalepovaciu aj digitálnu verziu
Do boja.o zákazníkov sa zapojil aj reťazec Aldi. Ten ponúkal klasickú nalepovaciu diaľničnú známku aj jej digitálnu verziu. Zákazníkov tak mohla osloviť širšia ponuka, pretože Lidl mal v ponuke len elektronickú formu. Aldi ponúka ročnú diaľničnú známku za 24 CHF (26 eur) pri nákupe nad 70 CHF (75 eur). Formálne ide o približne 40-percentnú zľavu oproti oficiálnej cene.
Akcia trvala do 3. decembra a platila len pri splnení limitu nákupu. Dôležité je dodať, že do minimálnej hodnoty sa nezapočítavali niektoré tovary. Napríklad alkohol, tabak, online položky, telefonické karty či spoplatnené vrecúška na odpad. Výhodou oproti konkurencii je, že zákazník sa nemusí nikde registrovať.

Diaľničná známka aj v ponuke reťazca Denner
Denner ponechal minuloročné podmienky bez zmien. Pri nákupe od 100 CHF (107 eur) zákazníci získajú poukážku v hodnote 10 CHF (11 eur) na kúpu známky. Ponuka platila iba počas víkendu od 28. do 30. novembra tohto roka. Hoci Denner neponúka najnižšiu konečnú cenu, rád sa označuje za iniciátora modelu. Podľa slov reťazca využíva takýto model predaja viac než desať rokov. Ako doplnil, neskôr si ho osvojili aj ďalší hráči na trhu.
Oficiálny predaj už zahájili
Kto sa nechce zaoberať zľavovými podmienkami, môže si kúpiť diaľničnú známku za štandardných 40 CHF (43 eur). Predáva sa na tradičných miestach: pošta, čerpacie stanice a oficiálna online platforma federálnej správy.
Federálny úrad pre colnú a hraničnú bezpečnosť potvrdzuje, že zľavové akcie sú v poriadku. Reťazce nakupujú známky za oficiálnu cenu 40 CHF (43 eur) a následne ju predávajú lacnejšie. Nižšiu cenu si vykompenzujú tým, že spotrebiteľov „donútia“ nakúpiť za určitú vyššiu sumu tovary.
Na druhej strane, jazda po švajčiarskej diaľnici bez platnej známky sa nevypláca. Po 31. januári 2026 hrozí vodičom pokuta 200 CHF (214 eur) a povinnosť uhradiť cenu diaľničnej známky.

