Železničná spoločnosť Slovensko má od dnes nové dočasné vedenie. Po nedeľnej zrážke dvoch vlakov pri Pezinku, ktorá otriasla verejnosťou, ministerstvo dopravy odvolalo doterajší manažment a vedením poverilo Ivanu Piňosovú. Tento krok prichádza v čase rastúcich otázok o bezpečnosti železničnej dopravy i o zodpovednosti štátnych inštitúcií za jej fungovanie.
Rozhodnutie bolo oznámené dnes v Bratislave, pričom spolu s Piňosovou získali členstvo v predstavenstve dvaja ľudia z prostredia samotnej spoločnosti, Rastislav Glasa a Miroslav Klich. Trojčlenný tím dostal poverenie viesť ZSSK najviac šesť mesiacov. Ministerstvo v tomto období plánuje otvoriť riadne výberové konanie, ktoré má priniesť trvalé obsadenie miest v predstavenstve.
Fico zasiahol po druhej nehode
Iniciatíva na výmenu vedenia prišla priamo od predsedu vlády Roberta Fica. Uviedol, že k tomuto kroku pristupuje po dvoch nešťastiach za krátky čas, pričom najnovší incident sa stal na jednom z najmodernejších úsekov železníc medzi Bratislavou a Žilinou. Premiér zdôraznil, že aj keď nie je jasné, či vedenie spoločnosti nesie priamu vinu, politická zodpovednosť podľa neho musí byť vyvodená.
Nehodu, ktorá sa odohrala v nedeľu večer, označili odborníci za vážny bezpečnostný signál. Regionálny vlak REX 1814 po odchode zo stanice Pezinok podľa predbežných informácií prešiel na červený signál a dostal sa na trať pred rýchlik Ex 620. Rušňovodič expresu už zrážke zabrániť nedokázal. Aj keď sa tragédii s obeťami podarilo predísť, zranených bolo viac ako sedemdesiat cestujúcich.

Zdravotníci pomáhali desiatkam ľudí
V nemocniciach skončilo podľa informácií ministerstva zdravotníctva 79 osôb. Tri z nich utrpeli vážne poranenia hrudníka a brucha, no väčšina mala ľahšie zranenia. Zdravotníci a záchranári zasahovali celé hodiny, pričom viacerých pacientov museli prevážať do nemocníc v Bratislave a Trnave. Miesto nehody bolo počas vyšetrovania uzavreté a doprava medzi Pezinkom a Báhoňom bola prerušená takmer do polnoci.
Generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Ivan Bednárik vyhlásil, že príčinou zrážky bola pravdepodobne ľudská chyba, no pripomenul, že presné závery prinesie až vyšetrovanie. Podľa odborníkov systém automatického zabezpečenia vlakov mal správne signalizovať červené svetlo, čo naznačuje, že bezpečnostná technika fungovala, no zlyhal faktor pozornosti rušňovodiča.
Nové vedenie ZSSK bude mať už v najbližších týždňoch pred sebou náročnú úlohu získať späť dôveru verejnosti a zároveň zabezpečiť, aby osobná doprava prebiehala bez ďalších incidentov. Analytici upozorňujú, že Piňosová a jej tím musia reagovať nielen na technické výzvy, ale aj na potrebu obnoviť vnútornú kultúru bezpečnosti vo firme, ktorá má viac ako 6-tisíc zamestnancov.

