Spoločnosť OpenAI spúšťa novú funkciu „shopping research“, ktorá má uľahčiť orientáciu v ponuke počas predsviatočného obdobia. Dostupná je pre všetkých používateľov ChatGPT v mobilnej aplikácii aj na webe. Okrem platených účtov sa k nej dostanú aj bezplatní používatelia a firma deklaruje „takmer neobmedzené“ používanie počas sezóny.
Načasovanie spustenia funkcie ideálne, nakoľko sa blíži obdobie, kedy bude vrcholiť nákup vianočných darčekov. Ako uvádza portál Phone Arena, pri nákupných zadaniach sa zobrazí tlačidlo na rozšírený prieskum. Po kliknutí sa následne aktivuje režim pripomínajúci osobného nákupcu, ktorý pripraví prehľad produktov s možnosťou jemného doladenia.
ChatGPT poradí pri nakupovaní
Funkcia sa spúšťa automaticky pri dopytoch týkajúcich sa nakupovania. Používateľom ponúkne interaktívne možnosti spresniť vhodný produkt podľa ceny, účelu použitia a kľúčových vlastností. Rozhranie pracuje s otázkami a voľbami, ktoré sa podobajú na filtračné menu na e‑shopoch. Výsledky je možné upraviť cez „podobné položky“ alebo „nemám záujem“, čím sa odporúčania časom viac personalizujú.
OpenAI upozorňuje na možné nepresnosti v cenách a dostupnosti. Pre presné detaily odporúča používateľom prekliknúť sa na stránku predajcu. Aktuálne sa nákup dokončuje priamo u obchodníka, no firma avizuje „instant checkout“. Zavedenie tejto funkcie by umožnilo používateľom zaplatiť priamo v aplikácii ChatGPT. Konkrétny obchodník by sa však musel zapojiť do projektu. Je teda možné, že táto funkcia nebude dostupná pre každý online obchod.

Možnosť personalizácie
Novinka beží na verzii GPT‑5 mini, ktorá je upravená na nákupné úlohy. Podľa OpenAI model čerpá zo „spoľahlivých online zdrojov“ a vie zohľadniť predchádzajúce konverzácie v prípade zapnutej pamäte. Pre používateľov ChatGPT Pro pribudnú „buyer’s guides“ (tematické kartičky) s odporúčaniami vychádzajúcimi z minulých chatov (napríklad doplnky k e‑bikom, ak o nich používateľ predtým viedol diskusiu).
Podobnú funkciu ponúka aj konkurencia
Generatívnych nákupných asistentov rozvíja aj spoločnosť Google alebo Perplexity v rámci svojho webového prehliadač Comet. Posledný menovaný už dokáže nakupovať v mene svojho používateľa. OpenAI sa zameriava na rýchly prieskum trhu bez nadmerného „scrollovania“ a s dôrazom na prehľadnosť, personalizáciu a rýchle porovnávanie.
ChatGPT a sviatočné nakupovanie
Podľa niektorých technologických nadšencov bude mať nové funkcia pozitívny vplyv na predvianočné nakupovanie. Používateľom sa otvárajú nové možnosti, z ktorých môžu ťažiť. Ide najmä o tieto benefity:
- Rýchle zoznamy: pri zadaniach typu „najlepšia TV do jasne osvetlenej obývačky“ vznikne okamžitý prehľad s parametrami a cenovými hladinami.
- Minimalizácia chaosu: interaktívne otázky nahrádzajú zdĺhavé preklikávanie cez rôzne e‑shopy.
- Transparentnosť: systém jasne signalizuje limity v presnosti cien a dostupnosti na sklade, čím vedie k finálnemu overeniu u predajcu.
- Budúce skrátenie nákupu: plánovaný „instant checkout“ môže odstrániť krok prechodu na externý web.
Používatelia by sa napriek praktickej funkcii nemali stopercentne spoliehať na ChatGPT. Dôležité je overiť si aktuálnu cenu a dostupnosť na sklade priamo u obchodníka. Vhodné je používať aj negatívnu spätnú väzbu „nemám záujem“, čím sa zrýchli proces naučenia sa preferencií. Aby boli výsledky čo najlepšie, pri špecifických kategóriách (napr. foto, smart domácnosť) presne pomenujte parametre. Ak máte v aplikácii povolenú pamäť, rátajte s tým, že systém bude vychádzať z vašich minulých preferencií.
