TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Vodiči, ZLÁ správa: Štát znovu oddiali niečo, na čo čakáme už roky
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Vodiči, ZLÁ správa: Štát znovu oddiali niečo, na čo čakáme už roky

Diaľnica do Košíc sa opäť vzďaľuje. Konsolidácia škrtá stovky miliónov na dopravu. Ohrozené sú aj iné regionálne projekty.

22. októbra 2025 8:50
Roman Drexler
22. októbra 2025
Zdieľať
5 min
Zdieľať
V skratke
  • Rozpočet na výstavbu a údržbu dopravnej infraštruktúry v roku 2026 klesne o pätinu, teda o 544 miliónov eur
  • Ohrozené je financovanie kľúčového úseku D1 Turany – Hubová, ktorého verejné obstarávanie stále nebolo ukončené
  • Odborníci kritizujú škrty v doprave ako kontraproduktívne, keďže spomalia ekonomiku a odradia investorov

Ambiciózne plány na rekordnú výstavbu diaľnic a železníc na Slovensku narážajú na tvrdú realitu rozpočtových škrtov. Vládna konsolidácia uberie rezortu dopravy na budúci rok viac ako pol miliardy eur, čo ohrozuje nielen dokončenie kľúčového úseku D1 Turany – Hubová, ale aj mnohé ďalšie regionálne projekty. Odborníci varujú, že šetrenie na infraštruktúre je krokom späť, ktorý spomalí ekonomiku. Téme sa venuje Topspeed.sk. 

Rekordné škrty namiesto rekordnej výstavby 

Hoci ministerstvo dopravy plánovalo výrazne zrýchliť tempo výstavby dopravnej infraštruktúry, schválený rozpočet na rok 2026 prináša presný opak. Výdavky na túto oblasť klesnú približne o pätinu (544 miliónov eur). Takýto dramatický pokles podľa kritikov znamená, že štát sa bude môcť sústrediť len na najnutnejšiu údržbu a havarijné opravy, namiesto potrebného rozvoja. Varujú pred scenárom, kedy sa bude čakať na rozpad mostov a až potom sa začne s ich opravou. 

Odborníci zdôrazňujú, že šetrenie na doprave je šetrením na nesprávnom mieste. Hoci štát hľadá úspory, práve investície do infraštruktúry sú kľúčové pre ekonomický rast. Ich obmedzenie sa môže vrátiť v podobe spomalenia hospodárstva a odlivu investorov. 

Dokončenie D1 opäť v nedohľadne 

Najdiskutovanejší a technicky najnáročnejší úsek diaľnice D1 medzi Turanmi a Hubovou, ktorého odhadovaná cena presahuje 1,5 miliardy eur, sa stal symbolom nekonečnej výstavby. Ani po viac ako roku stále nie je ukončená prvá fáza verejného obstarávania. Rozpočtové škrty teraz vyvolávajú vážne obavy, či štát dokáže tento kľúčový projekt vôbec financovať. Hrozí, že sa jeho realizácia opäť odloží o ďalšie roky, čím sa sen o súvislej diaľnici medzi Bratislavou a Košicami opäť vzdiali. 

Diaľnica
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Ohrozené sú aj regionálne projekty 

Problémy sa netýkajú len hlavnej diaľnice. Nedostatok financií ohrozuje aj realizáciu ďalších, regionálne dôležitých projektov: 

  • Obchvat Stropkova (úsek Tisinec – Breznica) je síce pripravený, no jeho výstavba sa odkladá. 
  • Pokračovanie rýchlostnej cesty R4 smerom na severovýchod, ktorá je súčasťou medzinárodného koridoru Via Carpatia, nemá v rozpočte zabezpečené krytie. 
  • Viaceré železničné projekty, ako modernizácia trate Poprad – Vydrník či obchvat Palúdze na Liptove, zostávajú len na papieri. 

PPP a eurofondy ako možné riešenia? 

Ministerstvo dopravy sa snaží hľadať alternatívne zdroje financovania. Jednou z možností sú projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP), tie však prinášajú dlhodobé záväzky. Príkladom sú staršie projekty R1 a D4/R7, za ktoré štát ročne spláca približne 200 miliónov eur, čo predstavuje takmer dve tretiny sumy dostupnej na údržbu všetkých ciest. 

Ďalším zdrojom sú eurofondy a nástroj CEF. Aj tie si však vyžadujú povinné spolufinancovanie zo strany štátu. Ak Slovensko nebude mať v rozpočte dostatok prostriedkov na svoj podiel, hrozí, že príde o celé projekty financované z EÚ. Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej varuje, že šetrenie na infraštruktúre je najhoršou správou pre ekonomiku a v konečnom dôsledku môže byť kontraproduktívne. 

Stav slovenských diaľnic nie je lichotivý 

Stav slovenských diaľnic je aj v roku 2025 charakterizovaný nedokončenosťou kľúčových úsekov a pretrvávajúcimi problémami s financovaním a tempom výstavby. Hoci sa za posledné desaťročia podarilo vybudovať významnú časť základnej siete, Slovensko stále výrazne zaostáva za plánmi aj za potrebami modernej ekonomiky a svojich občanov. 

Neprehliadnite

Niektorí vodiči budú na slovenských diaľniciach platiť za každý prejdený kilometer aj v roku 2026. Takéto sú ceny
vodičský preukaz
Polícia pri meraní rýchlosti dodržiava prísne pravidlá. Znalý vodič sa vie pokute vyhnúť
Peniaze, štát, životné minimum, euromince, hotovosť, zdražovanie, štát, konsolidácia
Za čakanie v kolóne na diaľnici dostanete peniaze späť. Od 2026 zavádzajú nové pravidlo

Najväčším a najsymbolickejším problémom zostáva nekompletná hlavná chrbtová diaľnica D1 medzi Bratislavou a Košicami. Chýba predovšetkým technicky a finančne extrémne náročný úsek Turany – Hubová v oblasti Strečna, ktorý zahŕňa dlhé tunely a mosty. Jeho výstavba sa dlhodobo odkladá kvôli problémom s trasovaním (riziko zosuvov pôdy) a financovaním. Aktuálne je ohrozená aj kvôli masívnym škrtom v rozpočte ministerstva dopravy v rámci konsolidácie. Okrem tohto kritického úseku prebiehajú práce alebo príprava na ďalších menších častiach D1 a rýchlostných ciest (napríklad R2), no celkovo je postup pomalý.

Okrem samotnej výstavby je problémom aj údržba a kvalita existujúcich úsekov. Dlhodobý nedostatok financií na údržbu sa prejavuje na stave vozoviek, mostov a ďalšej infraštruktúry, ktorá si vyžaduje rozsiahle opravy. Výrazné sú aj regionálne rozdiely – kým západné Slovensko má relatívne hustú sieť diaľnic a rýchlostných ciest, stredné a najmä východné Slovensko v tomto smere výrazne zaostávajú. 

Najnovšie rozpočtové škrty v rámci konsolidácie túto situáciu ešte zhoršujú. Nedostatok financií nielenže opäť odďaľuje dokončenie kľúčových úsekov ako Turany – Hubová, ale ohrozuje aj menšie regionálne projekty a dokonca aj základnú údržbu. Celkovo je teda stav slovenských diaľnic charakterizovaný ako rozostavaný, s pomalým tempom dokončovania, chronickým nedostatkom financií a výraznými regionálnymi rozdielmi. 

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok starší šoféri, senior, dôchodca, autá Najlepšie autá pre seniorov: TIETO ocení každý skúsený vodič, ktorý chce pohodlie
Ďalší článok Operátor, TV, aktuálne, televízia AKTUÁLNE: Vyššie ceny, alebo KONIEC. Slovákom spoplatnia obľúbené TV stanice (čo sa deje)

Najčítanejšie

peniaze, bankovky, mince, euro, príspevok
Finančná správa oznámila tvrdé kontroly. Ľudí čaká nepríjemná návšteva aj pokuty
5. decembra 2025
peniaz, peniaze, euro, bankovky, DPH, konsolidácia
Ľuďom na účty príde vyše 270 €. O peniaze treba požiadať do konca roka
5. decembra 2025
Aktuálne, Slovensko, štát
Štát spustí masívne kontroly. Na zamestnancov nasadí kamery, bude ich sledovať
4. decembra 2025
Dodatková tabuľa
Značka so žltým M mätie vodičov. Kto ju nepochopí, čaká ho pokuta niekoľko sto eur
3. decembra 2025

Najnovšie články

  • Štát spravil veľkú chybu. Ľuďom za prácu sľuboval 100 % príplatok, teraz to ide rušiť
  • Chystá sa zmena intervalu STK. Ľudia s takýmito autami majú smolu
  • Niektorí vodiči budú na slovenských diaľniciach platiť za každý prejdený kilometer aj v roku 2026. Takéto sú ceny
  • Polícia pri meraní rýchlosti dodržiava prísne pravidlá. Znalý vodič sa vie pokute vyhnúť
  • Končí veľká sieť čerpacích staníc. Všetky preberie konkurencia

Bude sa vám páčiť

Rýchlostný radar

Nové radary sú neúprosné, vodičom rozdávajú pokutu za pokutou. Tu ich nájdete

6. decembra 2025
Slovensko, peniaze, ekonomika, poplatok, Slováci, konsolidácia, štát

Vláda si opäť požičia od občanov. Rezort financií pripravuje novú emisiu dlhopisov

5. decembra 2025

MIMORIADNE: Hromadný útok na Slovákov pred Vianocami. Prví ľudia už prišli o peniaze

5. decembra 2025
dopravná značka

Za toto je pokuta až 170 eur. Dopravná značka mätie mnohých vodičov

5. decembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?