Na autách pribudne nový bezpečnostný prvok, o ktorom sa diskutuje už dlhšiu dobu. Má pomôcť najmä chodcom, prípadne cyklistom, ktorí sú pre šoférov občas „neviditeľní“. Podľa portálu Teraz.sk nadobudne novela účinnosť 1. januára 2029. Kým teda autá s novým prvkom na cestách uvidíme, prejdu zhruba tri roky. Tento nový bezpečnostný prvok však nebude povinný.
Na autách pribudne predné brzdové svetlo
Pôvodne sa hovorilo, že takéto brzdové svetlo by na autách mohlo pribudnúť od roku 2026, ako sme vás informovali v staršom článku. Napokon sa toto svetlo dostane na autá o pár rokov neskôr. Predné brzdové svetlo sa zakotví do legislatívy ako dobrovoľné vybavenie vozidiel kategórie M a N.
Vyplýva to z novely zákona o cestnej premávke, ktorú v utorok schválil parlament. Takéto znenie novely zákona predkladali do parlamentu poslanci za koaličnú stranu Hlas-SD. Predné brzdové svetlo má zvýšiť bezpečnosť na cestách a ochrániť najviac ohrozenú skupinu účastníkov cestnej premávky. K tejto skupine patria hlavne chodci.

Zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky
„Cieľom je legislatívne zakotviť možnosť použitia tohto prvku, ktorý podľa dostupných výskumov prispieva k zvýšeniu bezpečnosti cestnej premávky tým, že poskytuje včasnú a jednoznačnú informáciu o spomaľovaní vozidla ostatným účastníkom cestnej premávky, najmä tým, ktorí sa nachádzajú pred vozidlom alebo sa k nemu blížia z protismeru,“ uviedli predkladatelia návrhu.
Predné brzdové svetlo bude zelené
Návrh uvádza, že tento bezpečnostný prvok bude zelenej farby. Vodiči ho budú rozsvecovať a zhasínať spolu s klasickými brzdovými svetlami vozidla. Poslanci z koaličnej strany Hlas-SD zároveň upozornili, že súčasná legislatíva postráda explicitné povolenie a rovnako technické špecifikácie pre predné brzdové svetlá.
Podľa aktuálnej legislatívy by tak nebolo možné tento bezpečnostný prvok používať. Novela zákona ale umožní legálnu montáž tohto brzdového svetla, čím sa môže zlepšiť bezpečnosť na cestách.
Prínos pre bezpečnosť chodcov
Predné brzdové svetlo pozitívne vnímajú vodiči aj chodci, čo naznačuje štúdia, ktorú vykonali výskumníci zo Žilinskej univerzity. Výskumu sa zúčastnilo viac ako 3-tisíc vozidiel, pričom výsledky hovoria, že 78 percent vodičov je za zavedenie tohto bezpečnostného prvku.
Zvýšenie bezpečnosti vnímali najmä pri križovaní premávky vozidiel a chodcov. Výskum rovnako ukázal, že tento bezpečnostný prvok pozitívne hodnotili aj chodci. Až 83 percent chodcov uviedlo, že toto svetlo zvyšuje ich bezpečnosť.
