Plug-in hybridy mali byť ekologickejšou alternatívou k čisto spaľovacím autám. Najnovšie zistenia ale odhaľujú, že takýto pohon vôbec nie je taký „čistý“, ako sa pôvodne predpokladalo.
Ako uvádza portál Topky.sk, najnovšia analýza neziskovej organizácie Transport and Environment (T&E) skúmala dáta 800-tisíc áut z európskych krajín. Analýza prebehla v rokoch 2021 až 2023 a výsledky ukázali, že v skutočnosti plug-in hybridy znečisťujú ovzdušie takmer rovnako ako klasické benzínové autá.
Plug-in hybridy znečisťujú viac, než sa čakalo
Podľa výsledkov to s plug-in hybridmi vôbec nie je také ružové, ako tvrdia niektoré testy. V reálnej prevádzke vypúšťajú do ovzdušia len o 19 percent menej oxidu uhličitého než benzínové alebo naftové autá. Ide o oveľa horší výsledok, než prezentujú laboratórne testy. Tie uvádzali, že hybridy sú až o 75 percent šetrnejšie k životnému prostrediu.
Vedci analyzovali autá, ktoré boli zaregistrované v Európe, a zamerali sa na údaje z palubných meradiel spotreby paliva. Odhalili, že skutočné emisie počas reálnej prevádzky plug-in hybridov dosiahli v roku 2023 4,9-násobok hodnôt, ktoré namerali vedci v laboratóriách. V roku 2021 boli tieto hodnoty 3,5-násobne vyššie. Rok od roka teda mali stúpajúcu tendenciu.
Reálna prevádzka odhalila pravdu
Niektorí vedci zabúdajú na to, že laboratórne podmienky sú úplne iné ako tie na reálnych cestách. Aj preto sa zistenia vedcov značne líšia. Výskumníčka organizácie Transport and Environment a spoluautorka správy Sofía Navasová Gohlkeová povedala, že „emisie v reálnej prevádzke stúpajú, zatiaľ čo oficiálne emisie klesajú.“
Podľa jej slov sa rozdiel zhoršuje a predstavuje pre životné prostredie reálny problém. Plug-in hybridy sú pre okolie rovnako znečisťujúce ako benzínové alebo naftové autá. Ich hlavná výhoda sa tak stráca.

Čo je dôvodom tohto trendu?
Rozdiel podľa vedcov vzniká najmä kvôli nesprávnemu podielu jázd v čisto elektrickom režime. Na „vine“ tak nie sú samotné plug-in hybridy, ale to, akým spôsobom ich používajú majitelia. Analýza odhalila, že vozidlá jazdili na elektrinu len počas 27 percent všetkých vykonaných jázd. Oficiálne testy prezentovali iné výsledky, pretože predpokladali, že v elektrickom režime budú vodiči jazdiť až v 84 percentách prípadov.
To však nie je všetko. Analýza odhalila, že aj v prípade, ak plug-in hybridy jazdili v elektrickom režime, znečisťovali ovzdušie viac, než sa očakávalo. Toto je dôsledok toho, že elektrické motory nie sú dostatočne silné na samostatný pohon. Spaľovacie motory tak boli v prevádzke počas tretiny vzdialenosti, ktorú vozidlá mali prejsť len na elektrinu. Najnovší výskum tak ukázal, že ani technológia, ktorá sa prezentuje ako ekologická, napokon nie je taká „čistá“. Aj preto Európska únia už dlhšiu dobu tlačí, aby majitelia áut prechádzali postupne na čisto elektrické modely.